سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نشریه کیوتن
دانشکده ی تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

به نام خداوند جان و خرد

زردچوبه یا زرچوبه با نام علمی  Curcuma longa نوعی گیاه و به عبارتی ادویه‌ای است که از آن گیاه تهیه می‌شود، پودر زردچوبه به رنگ زرد تیره‌است.

 زردچوبه عمده ترین ادویه مورد مصرف در غذاهای آسیائی است. در جنوب و جنوب شرقی آسیا این گیاه بصورت خودرو در جنگل‌ ها وجود دارد اما رویشگاه اصلی آن هند است.

زردچوبه که یکی از گیاهان خانواده ی زنجبیل است، حاوی مقادیر بالایی ترکیبات خاصی به نام کورکومینوئید می باشد که مهمترین آنها کورکومین است.

"کورکومین" موجود در زردچوبه برای افراد دیابتی بسیار مفید است. این رنگدانه ی مفید باعث فعال شدن آنزیم AMPK می شود که روی جذب گلوکز تأثیر می گذارد. در نتیجه به کنترل میزان قند خون و ثابت نگه داشتن آن کمک زیادی می کند.

 

زردچوبه یک داروی ضد سرطانی قوی است که کورکومین موجود در این ادویه در جلوگیری از تکثیر و رشد سلول‌های سرطانی نقش موثری دارد.

کورکومین موجود در زردچوبه نه تنها سلول‌های سرطانی را می‌کشد، بلکه مانع شکل گیری و رشد آنها نیز می‌شود. زردچوبه در پیشگیری از سرطان معده، ریه، روده بزرگ، پروستات، پوست، پستان و کبد موثر است.

کورکومین، یک آنتی اکسیدان قوی هم در ترکیب و هم به تنهایی است، این ماده با ازکارانداختن رادیکال‌های آزاد، به جنگ علیه استرس اکسیداتیو کمک می‌کند که برای سم‌زدایی بدن و کمک به ترمیم خودش مهم و ضروری است. همچنین کورکومین آنزیم‌های آنتی‌اکسیدانی خود بدن را نیز افزایش می‌دهد.

زردچوبه به علت دارا بودن برخی از ویتامین ها، فلزهاو کلسیم فواید بسیاری دارد.

از قدرت هضم بالایی برخوردار است و سوخت و ساز را زیاد می کند و مانع از نفخ در معده می شود.

مصرف منظم زردچوبه باعث مبارزه با چندین مشکل جدی کبدی مانند سیروز، هپاتیت و زردی می‌شود.

زردچوبه طبیعی علاوه بر تقویت سیستم ایمنی به درمان گیاهی بیماری ادیسون کمک می کند.

 

 

 





نوشته شده در تاریخ دوشنبه 97/1/27 توسط کیوتن