سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نشریه کیوتن
دانشکده ی تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

سیر

سیر نماد مناعت طبع است.

سیرتازه منبع خوبی از ویتامین ها، مواد معدنی و گوگردی که اسانس سیر راتشکیل میدهند است. 

سیر حاوی آلیسین که دارای خواص دارویی قویی است.

همچنین سیر با وجود مقدار کالری کم حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین B6, ویتامین C و منیزیم است. مکمل سیر در کاهش و پیشگیری از بیماری هایی همچون آنفولانزا و سرماخوردگی نیز مناسب است.  سیر در دوزهای بالا باعث کاهش فشار خون می شود

سیر دارای اثرات بسیارمتنوع ازجمله اثرات ضد میکروبی ،ضد قارچ ، ضد ویروس، ضد سرطان، کاهنده فشار خون، کاهنده چربی خون، کاهنده کلسترول، کاهش چسبندگی پلاکت هاست.

یکی از اثرات بسیار مهم سیر محافظت کنندگی از سیستم قلبی-عروقی و جلوگیری از مرگ ومیر مربوط به بیماریهای قلبی-عروقی است. 

سیر در بهبود سطح کلسترول خون، پیشگیری از آلزایمر و سلامتی استخوان نیز موثر است.

سیر+خواص سیر


سرکه

سرکه نماد پذیرش ناملایمات و نماد رضا و تسلیم است.

سرکه معمولی افزون بر داشتن آنتی بیوتیکهای طبیعی، پس از تخمیر دارای اسید آمینه های بیولوژیک می شود، در صورتی که در سرکه مصنوعی این ماده مهم وجود ندارد.

مشخص شده که سرکه باعث از بین رفتن باکتری های دهان و سفید کردن دندان می شود .

سرکه طبیعی ناظم متابولیسم بدن می باشد، چون ترشح بزاق را زیاد می کند و باعث هضم بهتر غذا می شود .

سرکه محرک بدن است و برای پاره ای از داروها، مانند آتروپینف ضدتریاک محسوب می شود.

 مدت ها پیش سرکه را عامل سرطان زا می دانستند، ولی هم اکنون تا اندازه ای آنرا عامل مبارزه با مواد تولید کننده سرطان (کانسروژن) به حساب می آورند.

همچنین مشخص شده که سرکه سیب در کاهش خستگی بعد از ورزش مناسب است .سرکه سیب در کاهش سوهاضمه و رفع گلو درد نیز می تواند مفید باشد .

در رژیم نمک (زیان نمک و نخوردن آن) خوردن سرکه مناسب است، چون سرکه نمک موجود در میوه ها را تحریک و زیاد نموده و از راه عرق کردن بدن خارج می نماید. در رژیم گوشت نیز همین گونه عمل می نماید، و تنها برای مبتلایان به بیماری کبد مناسب نیست. 

سرکه برای جلوگیری از چاقی و لاغری و همچنین در رژیم ضد دیابت بسیار سودمند است.

در رژیم روماتیسم بایستی سرکه را با انگور فرنگی سبز Cassis و عسل مخلوط کرده و میل نمایند، سرکه با داشتن مواد معدنی بسیار نافع است. ‌

سرکه به طور طبیعی سرشار از ویتامین های A، B1 و مواد معدنی و عناصر کمیابی از جمله  منیزیوم، فلوئور، اسیدهای ارگانیک ناشی از فرایند تخمیر و پکتین باشد. پکتین موجب کنترل قند خون و کلسترول می شود .

سرکه+خواص سرکه


سمنو

سمنو مظهر صبر و مقاومت  و قدرت است.

داروی طول عمر و آرامش اعصاب است و شیرافزا میباشد؛ از این رو هم برای مادران شیرده و هم به علت مقوی بودن، برای زنان باردار، بسیار مفید است.

گرچه سمنو پروتئین زیاد و چربی کمی دارد، اما بیشتر حجم محصول را مواد کربوهیدراتی (قند) تشکیل می‌دهد. البته قند آن در مقایسه با ساکاروز، شیرینی کمتری دارد، اما این دلیلی نمی‌شود که افراد در مصرف آن زیاده‌ روی کنند.

این قند در بدن، تولید انرژی کرده و مازاد آن موجب چاقی می‌شود و برای مبتلایان به دیابت و چربی خون بالا محدودیت مصرف دارد. مغذى و انرژى زا است و بویژه براى ورزشکاران پرورش اندام بسیار مفید است .

سمنو داراى ویتامین هاى K-E-A و گروه ویتامین هاى B و مواد مهم دیگر مانند: فسفر، کروم ، روى، سلنیوم، آهن و مس است.

سمنو را از عصاره جوانه گندم تازه و آرد کامل گندم تهیه مى کنند. سمنو خوشمزه و شیرین است و این در حالى است که به آن هیچ نوع ماده شیرین کننده اضافه نمى کنند.

علت شیرینى آن ترکیب عصاره جوانه گندم با آرد کامل است که طعم شیرین به آن مى دهد. مواد و ویتامین هاى موجود در گندم و جوانه آن ارزش غذایى فراوانى دارد.

سمنو+خواص سمنو


سیب

سیب نماد سلامتی میباشد .

سیب به دلیل داشتن ویتامین های گروه B، منیزیم و فسفر اثر آرام بخشی بر اعصاب دارد.

سیب به دلیل داشتن ریبوفلاوین (ویتامین B2)، ویتامین C و A ، مواد معدنی مانند منیزیم و پتاسیم در حفظ طراوت و شادابی پوست موثر است.

سیب را می‌توان برای برطرف کردن اسهال حتی برای کودکان بکار برد. بدین منظور سیب را باید رنده کرد و استفاده نمود. سیب غنی از آنتی اکسیدان های مفیدی همچون فلاونوئیدها، پلی فنول ها، ویتامین C و بتاکاروتن می باشد. علاوه بر این سیب حاوی ریزمغذی های مفیدی است که برای رشد و بهبود سلامتی فرد ضروری می باشد. 

همچنین سیب میوه یکی از میوه های کم کالری به حساب می آید و فیبر موجود در آن باعث کاهش جذب LDL (کلسترول بد) در روده انسان می شود. 

سیب منبع غنی از انواع ویتامین های B می باشد که برای فعالیت آنزیم های موجود در بدن ضروری می باشند .

سیب درختی حاوی ویتامین ،املاح ومقدار زیادی ?پکتین (نوعی فیبر) است، پکتین دارای فواید زیادی ازجمله کاهش کلسترول خون (چربی مضر) است.

سیب+خواص سیب


سنجد  

سنجد نماد سنجیده عمل کردن است. 

سنجد را براین باور بر سفره می گذارند که هرکس با خویشتن عهد کند که درآغاز سال هرکاری را سنجیده انجام دهد. سنجد نشانه گرایش به عقل است . 

از سنجد در گذشته استفاده های گوناگونی می شود و مصرف برگ آن برای درمان اسهال و بیماری های پوستی مورد استفاده قرار می گرفت و روغن آن بصورت خوراکی و یا به عنوان نرم کننده پوست به صورت موضعی استفاده می شود و در چین و هند اعتقاد بر این است که سنجد در درمان بیماری های ریوی، گوارشی، قلبی، خونی و یا اختلالات متابولیک موثر است.

در بخش آردی سنجد، 2 نوع قند گلوکز و فروکتوز، 7 نوع چربی اشباع شده و اشباع نشده وجود دارد. در قسمت درون بر سنجد 17 نوع آمینواسید و مقداری پروتئین وجود دارد.

متانول میوه و برگ این گیاه نیز خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و در جلوگیری از نکروز سلولی نقش مهمی دارد.

برگ سنجد تلخ، در جلوگیری از صدمات جدی به کبد نقش مهمی دارد. تتراکلراید کربن یکی از عوامل اصلی در ایجاد صدمات کبدی است که برگ سنجد تلخ با داشتن خواص حفاظتی بهترین درمان برای این اختلال است.

روغن میوه و بذر سنجد تلخ دارای مواد مختلفی است، نظیر ویتامینهای محلول در چربی نظیر E و اسیداسکوربیک یا C و کاروتن و سایر مواد فیتوشیمیایی.

فلاونوئیدها از آنتی اکسیدانهای طبیعی موجود در سنجد تلخ از تجمع پلاکتهای خون جلوگیری کرده، گردش خون را بهبود می­بخشد، التهاب را کاهش داده و جلوگیری از رشد و گسترش سلولهای سرطانی نقش دارد.

میوه سنجد قابض و بر طرف کننده اسهال است. به خاطر وجود ویتامین K در سنجد ضد خونریزی می‌باشد. سنجد رفع کننده سموم معده و روده می‌باشد. 

سنجد برای کسانی که نرمی استخوان و پوکی استخوان دارند مفید است. معمولا پودر سنجد با هسته آسیاب کرده وبا شیر میل می کنند.

سنجد+خواص سنجد


سماق

سماق نماد صبر و بردباری است. 

 سماق اثرات ضد باکتریایی، ضد قارچی و آنتی اکسیدانی دارد. اثرات آنتی اکسیدانی سماق باعث پیشگیری از بیماری های قلبی و سرطان می شود.

همچنین اثرات ضد قارچی سماق باعث جلوگیری از رشد قارچ آسپرژیلوس فلاووس در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند می شود.

همچنین طی مطالعه ای در رابطه با اثر ضدمیکروبی سماق مشاهده شد که گوجه هایی که با آب و سماق شسته شده اند نسبت به آب خالی ایمن تر هستند .

سماق+خواص سماق





نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 97/1/29 توسط کیوتن