سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نشریه کیوتن
دانشکده ی تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

به نام خداوند جان و خرد

رژیم سوپ کلم هم یکی از آن رژیم های غذایی است که در مدت کم، کاهش وزن سریعی را برای افراد به همراه دارد و برای مدت 7 روز اجرا می شود.

 هسته مرکزی این رژیم غذایی سوپ کلم است و مصرف آن در روز آزاد است و فرد هر چه بخواهد در زمان گرسنگی می تواند از آن استفاده کند.

 این رژیم غذایی یکی از قدیمی ترین رژیم های کاهش وزن است که تا به امروز از آن استفاده می شود و هر چند سال یکبار نام آن عوض می شده است. رژیم مدل ها، رژیم دالی پارتون، رژیم سوپ کلم ارتشی و ....از جمله نام های این رژیم می باشد. این نامگذاری ها به این خاطر به این رژیم غذایی تعلق گرفتند که اکثر افراد مشهورمانند مدل ها، خلبان ها، ارتشی ها و...باید تحت رژیم های سخت مثل سوپ کلم قرار می گرفتند تا وزن خود را به اقتضای شرایط ویژه حفظ کنند یا کاهش دهند.

 در ابتدا هم ادعا می شد که با سوپ کلم به دلیل کالری بسیار پایین و ترکیبات معجزه آسای چربی سوزی، در طی هفته های اول 7.5-4.5 کیلوگرم وزن کاهش می یابد.

 طبق دستورالعمل استاندارد سوپ کلم حاوی پیاز، فلفل سبز، گوجه فرنگی، کرفس، عصاره گوشت و کلم می باشد و زمان پخت آن از یک ساعت به 15-10 دقیقه تغییر کرده است. افردا تحت این رژیم غذایی باید دستورات خاصی را روزانه در رژیم شان رعایت کنند.

 

برنامه رژیم سوپ کلم

در روز اول تنها سوپ کلم و هر میوه ای به جز موز استفاده می شود. آب، قهوه سیاه، آب ذغال اخته و چای تلخ (بدون قند) جز نوشیدنی های مجاز این روز می باشند.

در روز دوم هیچ میوه ای نباید مصرف شود و افراد می توانند از سبزیجات خام یا پخته بغیر از ذرت، نخود و لوبیا به هر مقدار استفاده کنند. باید یک عدد سیب زمینی پخته شده به همراه کره در وعده شام مصرف کنند.

در روز سوم هر مقدار تمایل داشته باشند می توانند میوه و سبزی مصرف کنند؛ اما سیب زمینی مجاز نیست.

برای روز چهارم می توانند حداقل 3 و حداکثر 8 عدد موز بخورند و تا جایی که می توانند شیر بدون چربی همراه آن مصرف کنند. در این دوره اگر فرد تمایلی به مصرف شیرینی جات در برنامه غذایی داشته باشد با رعایت مقدار مصرفی در این روز در نظر گرفته می شود.

در روز پنجم 20-10 اونس گوشت گاو به همراه 6 عدد گوجه فرنگی توصیه می شود و سوپ کلم حداقل باید در یک وعده مصرف شود. در طول روز برای دفع اسید های تولید شده از بدن باید 8-6 لیوان آب نوشیده شود. در یکی از وعده ها می توان مرغ پخته یا کبابی (بدون پوست) یا ماهی را جایگزین گوشت گاو کرد.

روز ششم با مصرف حداقل یک وعده سوپ کلم و در غیر اینصورت مصرف نامحدود گوشت و سبزیجات و عدم مصرف سیب زمینی ادامه پیدا می کند.

نهایتا در روز هفتم مصرف برنج قهوه ای و سبزیجات آزاد می باشد، ولی مصرف نان توصیه نمی شود و افراد مجاز به استفاده از آبمیوه های طبیعی هستند و توصیه می شود سوپ کلم یک بار در روز مصرف شود.

این برنامه غذایی تنها برای مدت کوتاهی قابل اجراست. گفته می شود این رژیم روشی سریع برای کاهش وزن پس از یک دوره بیش خواری (مثل ایام تعطیل) یا برای مناسبتی خاص  می باشد.

کاهش وزن سریع در مدت کوتاه، رهایی از مصرف غذاها ی بی خاصیت و آماده، عدم نیاز به مواد گران قیمت و دستورالعمل پیچیده یا ترکیبات سرکوب کننده اشتها و در آخر نگهداری آسان سوپ تهیه شده جز مزایای این رژیم غذایی به حساب می آیند؛

اما عوارضی همچون گیجی و سردرد های خفیف و حالت نفخ در شکم را به همراه دارد و یکی از دغدغه های مهم  در خصوص این رژیم غذایی این است که بر مصرف میوه و سبزی جات تاکید می کند؛ اما از طرف دیگر گوشت و ماهی و غلات و لبنیات را در اکثر روز ها حذف می کند و هر رژیمی که فقط بر غذایی خاص تاکید کند مواد مغذی ضروری را به بدن نمی رساند و در طولانی مدت باعث ایجاد کمبود های تغذیه ای می شود.

رژیم سوپ کلم برای افراد سالمی که فقط همان دوره هفت روزه را انجام دهند بی خطر است، اما این رژیم را نباید در افراد دیابتی، افراد مبتلا به اختلالات تغذیه ای یا در سایر اختلالاتی که به رژیم‌های غذایی خاصی نیاز است توصیه نمود.

کسانی که از این رژیم استفاده می کنند باید بدانند که اکثر وزنی را که طی یک هفته از دست می‌دهند آب بدن بوده و با قطع رژیم به آسانی به حالت اول برمیگردد و در طولانی مدت نمی تواند روش مناسبی برای کاهش یا نگهداری وزن باشد.

انجمن قلب آمریکا و بیمارستان هایی که نام انواع مختلف سوپ از آنها گرفته شده است اطلاعیه های رسمی صادر کرده اند که اصلا از این رژیم حمایت نمی کنند و این رژیم از عادات غذایی سالم حمایت نکرده و حتی خطرات بالقوه‌ای نیز برای سلامتی افراد دارد. علاوه بر آن هیچ دولتی تاکنون از تحقیقات در خصوص این رژیم که چه شکل قرص و چه سوپ تازه حمایت نکرده است.

آشنایی با رژیم های غذایی پر طرفدار در دنیا این فرصت را در اختیار ما قرار می دهد تا علل و دغدغه ی اصلی انتخاب این رژیم ها از سوی مردم,پیامد های مطلوب و نامطلوب و ...را بشناسیم و به قول یکی از اساتید به هدف و  رسالت مان یعنی کمک به سلامتی مردم دست پیدا کنیم.

 





نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 97/1/29 توسط محدثه البرزی