سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نشریه کیوتن
دانشکده ی تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

به نام خداوند جان وخرد



برگزاری مراسم طولانی ترین شب سال، از سنتی ترین رسوم ایرانیان است. همه ساله، شب یلدا بهانه ای می شود  برای  جشن ها و دورهمی هایی که از ایران باستان به یادگار مانده است. انتخاب مواد غذایی خاصی از بین سایر مواد غذایی و تأکید بر قرار دادن این مواد غذایی بر سر سفره شب یلدا نه تنها یک رسم است، بلکه نکات تغذیه ای خاصی را دنبال می‌کند که در اینجا به برخی از این نکات اشاره می شود:


انار:

انار شب یلدا نماد شادی و زایش است. این انتخاب بسیار با خواص انار همخوانی دارد. انارسرشار از ویتامین های A ،B ،C و E می باشد.
ویتامین c انار سبب تقویت سیستم ایمنی بدن میشود.
انار سرشار از املاح معدنی،آهن و فلزات دیگراست و در خون سازی نقش دارد.
کبد که وظیفه ی پاک سازی سموم از بدن را دارد به وسیله ی انار تقویت می شود.
ویتامین B انار اعصاب را تقویت می کند و موجب رفع خستگی عصبی و جسمی می شود.

انار+خواص انار

 

هندوانه:
پیشینیان ما هندوانه را یادآور گرمای تابستان و حرارت می دانستند و بر این باور بودند که اگر مقداری هندوانه در شب یلدا بخورید در سراسر زمستان، سرما و بیماری برشما غلبه نخواهد کرد. این باور با خواص هندوانه که سرشار از ویتامین های A، B و C است مطابقت دارد. 90 درصدبافت هندوانه را آب تشکیل می دهد، پس برای رفع عطش و کمک به عملکرد کلیه ها بسیار مفید است.

منبع غنی از آنتی اکسیدان های طبیعی است که از بروز سرطان جلوگیری می کنند.
موجب دفع بیشتر و سریع تر مواد زائدازبدن می شود و به شادابی و طراوت پوست کمک می کند.
مسکن التهاب،متعادل کننده ی فشار خون و سازنده ی خون است. از بروز آسیب های پوستی در اثر نور خورشید جلوگیری می کند و برای درمان یرقان و سنگ های کلیوی و صفراوی توصیه می شود.


هندوانه+خواص هندوانه





نوشته شده در تاریخ جمعه 96/10/1 توسط کیوتن