سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نشریه کیوتن
دانشکده ی تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

 

به نام خداوند جان و خرد

 

آلرژی‌های غذایی پاسخ بدن به پروتئین های موجود در غذا هستند. تمام غذاها حاوی پروتئین هایی هستند که با خوردن آن ها و در بعضی موارد لمس مواد غذایی وارد بدن می شوند. 

     واکنش های آلرژیک زمانی اتفاق می‌افتد که بدن نسبت به آن پروتئین‌ها عکس العمل نشان داده و دچار آسیب شود بنابراین برای افراد مبتلا به آلرژی های غذایی، مصرف آن غذای خاص زیان آور است. 

علایم ایجاد شده در اثر آلرژی غذایی از آزار کوچیک تا علائم خطرناک و مرگ آور متغیر هستند این علایم عبارتند از :

1. سوزش

2. دهان

3. احساس سوزش یا کرختی در ناحیه بازو یا پاها

4. جوشهای زیر پوستی یا کهیر

5. خارش

6. دل پیچه

7. استفراغ

8. اسهال

9. اختلال در تنفس

10. افت ناگهانی فشارخون

11. تورم زبان

12. تورم حنجره

13. از دست دادن هوشیاری

14. مرگ

 


تا کنون درمان خاصی برای آلرژی های غذایی به وجود نیامده است اما امکان پیشگیری از آن وجود دارد.

با اجتناب از مصرف غذاهایی که واکنش آلرژیک ایجاد می کنند می توان از ایجاد آن پیشگیری کرد. اجتناب از مصرف غذاهایی که واکنش ها را ایجاد می کنند را رژیم حذفی می‌نامند. قبل از هر چیز باید هر غذایی که باعث ایجاد این حالت می شود شناسایی گردد .

بیش از 90 درصد آلرژی‌های غذایی در اثر استفاده از هشت نوع غذای مختلف ایجاد می‌شود این غذاها عبارتند از:

1. شیر

2. تخم‌مرغ

3. بادام زمینی

4. گردو

5. بادام هندی

6. ماهی ها

7. سویا

8. گندم

 


رژیم حذفی

افراد مبتلا به آلرژی غذایی باید حتنا برچسب‌های همه مواد غذایی را مطالعه کنند. باید بر روی برچسب تمام مواد غذایی حاوی: شیر، تخم مرغ، ماهی، بادام زمینی، گردو، بادام هندی، گندم، سویا نام آن ماده غذایی ذکر شود ؛ بنابراین افرادی که رژیم حذفی دارند باید برچسب های غذایی را دقیق مطالعه کنند.

طبق بیانیه آکادمی آلرژی آمریکا بسیاری از غذاها و ترکیبات دیگر نیز ممکن است حاوی ترکیبات آلرژی‌زا باشند که در رژیم حذفی نباید استفاده شوند در ادامه لیست بعضی از این غذاها و ترکیبات آلرژی‌زا ذکر شده است.

غذاها ممکن است حاوی شیر باشند: کره، چربی کره، روغن کره، سرشیر، کازئین، مایه ماست، پنیر، خامه، فرنی، ماست، پودینگ، کره آب کرده، تمام انواع شیر حیوانات، لاکتالبومین، لاکتالبومین فسفات، لاکتو گلبولین، لاکتولوز

این غذاها ممکن است حاوی تخم مرغ باشند: مخلوط زرده تخم مرغ و شیر، آلبومین، لیزوزیم، مایونز، نوعی کیک و سفیده تخم مرغی که روی آن به کار رفته است، لستین و بعضی از شیرینی ها

غذاها ممکن است حاوی بادام زمینی و ترکیباتی باشند که واکنش های آلرژیک را تشدید می کنند: هرگونه مغز یا غذاهای تهیه شده با مغزها، کره بادام زمینی، روغن بادام زمینی، بسیاری از شکلات ها و شیرینی ها،مغز آفتابگردان و غذاهای رستوران های قبایل خاص از قبیل: آفریقایی ها، چینی ها، مردم اندونزی، مکزیک و ویتنام

علاوه بر موارد فوق باید تاریخ تولید مواد غذایی نیز در نظر گرفته شود و از مصرف غذاهایی که مدت زیادی در فروشگاه‌ها مانده‌اند اجتناب شود.

عملکرد رژیم حذفی این است که از واکنش‌های آلرژی مرگ آور ایجاد شده توسط غذا ها پیشگیری کنند.

مزایا:

مزیت استفاده از رژیم حذفی این است که از علایم آلرژی غذایی که عبارتند از :خارش، اختلالات گوارشی و اسهال پیشگیری می شود. افراد مبتلا به آلرژی های شدید غذایی با استفاده از انرژی می توانند زندگی خود را نجات دهند.

موارد احتیاط:

اگر فردی به آلرژی غذایی مشکوک باشد،بهتر است که در ابتدا با پزشک مشورت کنند چرا که حذف بعضی از غذاها از رژیم می‌توانند باعث برهم خوردن تعادل مواد مغذی و ایجاد کمبودهای غذایی شود.

از آنجایی که اغلب غذاهای ایجاد کننده آلرژی شامل شیر، تخم‌مرغ و گندم هستند در صورت عدم استفاده از آنها منابع خوب کلسیم و فسفر نیز علاوه بر پروتئین از رژیم غذایی حذف خواهد شد؛ اما با کمک پزشک و متخصص تغذیه میتوان جایگزین های این مواد را استفاده کرد.

 

 

 





نوشته شده در تاریخ شنبه 96/11/14 توسط