سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نشریه کیوتن
دانشکده ی تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

به نام خداوند جان و خرد



ویتامینی که به اشتباه فقط به استخوان نسبت داده می شود برای تشخیص اینکه در این ویتامین کمبود دارید باید تست خون مربوطه را انجام دهید، اما نشانه هایی که در ادامه مشاهده خواهید کرد می تواند مستقیما ناشی از کمبود این ویتامین باشد .

1. سوریاسیس یا بیماری پوستی دالصدف

2. ضعف در ماهیچه ها

3. حساسیت به درد

4. غمگین و افسرده بودن

5. ترک خوردن و شکستگی استخوان

6. بالا بودن استعداد آنفولانزا و سرماخوردگی

7. فشار خون بالا

8. پریودنتال یک نوع خونریزی در لثه و دهان

9. استقامت کم

10. سرطان مخصوصا سرطان سینه و پروستات






نوشته شده در تاریخ جمعه 96/11/13 توسط کیوتن



به نام خداوند جان و خرد


نام کتاب:

VITAMIN D third edition

نویسندگان:

David fledman
J.wesley pike
John S. Adams

 

کتاب درباره ی ویتامین دی

 

در 30 نوامبر 2011 بعد از نزدیک دو سال کار تحقیقاتی، موسسه IQM نتایج تحقیقات خود را در مورد ویتامین D و کلسیم منتشر کرد بسیاری از قسمتهای این کتاب نیز بر اساس این تحقیقات گرد آوری شده است.این تحقیقات و ازمایشات بر روی مردم کشور های امریکا  و کانادا انجام شده است.خوانندگان کتاب باید به این نکته نیز توجه داشته باشند که هنگام ویرایش کتاب از تمام نویسندگان کتاب خواسته شده بود در گزارشات موسسه بازنگری نیز انجام دهند.بخشIII  کتاب (هموستازی استخوان) بخش V (فیزلوژی انسان) بخش VI (ساختار بدن انسان) بخشVII (ژنتیک و کمبود ویتامین D) مهم ترین بخش های کتاب هستند که نویسندگان کتاب این بخش ها کاملا با مشورت یک دیگر تنظیم کرده اند.


این کتاب در دوازده بخش کلی و در کل صد و پنج قسمت بر اساس اخرین تحقیقات ازمایشگاهی و پژوهشی گرد آوری شده است و تمام نکات پیرامون ویتامین D را شرح می دهد و مطالعه آن نیز برای عامه مردم نیز به آسانی صورت میگیرد و همه می توانند با استفاده از این کتاب از وقوع بسیاری از بیماری ها جلوگیری کنند و سلامت جسم و روان خود را بهبود ببخشند.





نوشته شده در تاریخ جمعه 96/11/13 توسط کیوتن



به نام خداوند جان و خرد


نام کتاب:
Handbook of vitamin D in human health
Prevention, treatment and toxicity

ویراستار:

Watson, Ronald (Ed.)

سال انتشار:
2013

انتشارات:
Springer

بخشی از کتاب:
دیابت به عنوان یک بیمارى متابولیک رایج، سلامتى میلیون ها نفر را در سرتاسر جهان تحت تاثیر قرار مى دهد و شیوع آن رو به افزایش است. یافتن معیار هاى مناسب براى پیشگیرى و مداخله این بیمارى، به منظور کاهش میزان اثر آن بر روى خطر بیمارى هاى قلبى عروقى که علت عمده مرگ و میر در بین بیماران دیابتى هستند، مهم است.
جداى از آثار کلاسیک و شناخته شده آن روى متابولیسم استخوان، ویتامین D به علت نقش مهمى که در پیشگیرى از دیابت ( به خصوص دیابت نوع 2) دارد، به شدت مورد توجه قرار گرفته است. تعداد زیادى از مطالعات رابطه معکوسى را بین سطوح ویتامین D و ریسک دیابت نشان داده اند. نتایج مطالعاتى که با هدف کاهش خطر دیابت با مکمل هاى ویتامین D انجام شدند، مختلف است اما هیچ مطالعه اى بدتر شدن بیمارى پس از درمان را نشان نداده است.

 

کتاب درباره ی ویتامین D + Handbook of vitamin D in human health Prevention, treatment and toxicity


درباره  کتاب:
محققان با تمرکز بر نقش ویتامین D در بهبود سلامت انسان تحقیقاتی حاکی از فواید آن ارایه داده اند، همچنین برخی از خطرات آن را به پزشکان و مصرف کنندگان  vit D متذکر شده اند.
این کتاب حاصل جمع آوری 35مقاله است که اطلاعات جامعی در اختیار خواننده می گذارد.


درباره فهرست کتاب:

ابتدا مقاله ای در مورد ارتباط vitamin D و سلامت سالمندان آورده شده است، پس از آن مکمل ویتامینD و سیاست های بهداشتی و بعد از آن درمورد نقش ویتامین D بر هر یک از موضوعات زیر به تفکیک بیان شده است. این موضوعات شامل:آرتریت، مرگ زود هنگام، قدرت عضلانی، آرتریت، فیبروز کیستیک، سل، پیشگیری ودرمان سرطان پانکراس، عفونت های تنفسی در نوزادان و کودکان نوپا، سرطان مری، سرطان پروستات، مقاومت به انسولین، خطر بیماری های قلبی عروقی، شیردهی، بارداری، سلامت استخوان در افراد مبتلا به صرع، اثرات بر نوزادان نارس، MS، پرکاری پاروتیروییدسیم در بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیه می باشد.





نوشته شده در تاریخ جمعه 96/11/13 توسط کیوتن



به نام خداوند جان و خرد

 

خوشبختانه برای افرادی که ماهی دوست ندارند غذاهای دریایی تنها منابع ویتامین D نیستند. تخم‌مرغ کامل، منبع خوبی است؛ همچنین یک غذای خوشمزه و مغذی نیز محسوب می‌شود. بیشترین پروتئین تخم‌مرغ در سفیده‌ی آن است،‌‌ زرده تخم مرغ قسمتی از تخم مرغ است که رویان در حال رشد را تغذیه می‌کند. به عنوان یک غذا، زرده منبع عمده‌ای از ویتامین‌ها،چربی و مواد معدنی است.
زرده‌ی یک تخم‌مرغ صنعتی معمولی، حاوی 18 الی 39 واحد ویتامین D است که مقدارش خیلی هم زیاد نیست. با این حال ویتامین D موجود در تخم‌مرغ محلی که تولید مرغ‌هایی است که در مراتع و زیر نور آفتاب رشد کرده‌اند، 3 الی 4 برابر بیشتر است.
تخم‌مرغ‌هایی که حاصل مرغ‌هایی هستند که با خوراک غنی‌شده‌ی ویتامین D تغذیه شده‌اند، مقدار بسیار زیادی ویتامین D دارند که گفته می‌شود این مقدار به 6000 واحد در هر زرده نیز می‌رسد.
خوردن تخم‌مرغ‌های محلی یا تخم‌مرغ‌های صنعتی که ویتامین D زیادی دارند، می‌تواند به تأمین نیاز روزانه‌ی شما به این ویتامین کمک زیادی کند.

 

زرده یتخم مرغ

 توجه کنید که:
 هر دانه تخم‌مرغ حاوی 11 درصد ویتامین D است. با توجه به این که معمولا بدن همه افراد، بویژه خانم‌ها، در معرض کمبود ویتامین D قرار دارد، مصرف موادغذایی حاوی ویتامین D مانند تخم‌مرغ ممکن است مانع از ابتلا به این کمبود شود. اگر همراه با خوردن این خوراکی عالی، کمی هم پیاده‌روی کنید، ویتامین D و کلسیم بهتر جذب شده و هم تخم‌مرغ خورده‌شده راحت‌تر و بهتر هضم می‌شود.
برای جذب بهتر ویتامین دی تخم مرغ و کلسیم پنیر ، بهتر است تخم مرغ را همراه با پنیر مصرف کنید ، شما میتوانید به املت خود پنیر اضافه کنید تا کلسیم و ویتامین دی ، به راحتی به بدن شما جذب شود.

مقادیر بالای ویتامین D را مصرف نکنید، مگر تحت نظر پزشک، زیرا دریافت مقادیر زیاد ویتامین D، در بدن شرایط سمی (مسمومیت زا) ایجاد می کند و عوارض دارد.





نوشته شده در تاریخ جمعه 96/11/13 توسط کیوتن



به نام خداوند جان و خرد

 

 

این روغن از کبد بخار پزشده ماهی کاد به‌دست می‌آید و به‌ صورت مایع و کپسول در بازار موجود است. روغن کبد ماهی کاد سرشار از ویتامین A  و D است و منبعی غنی از اسیدهای چرب امگا 3 به حساب می‌آید.
 بهترین و مهم‌ترین منبع تامین اسیدهای چرب امگا- 3، ماهی است که در انواع چرب آن بیشتر است. روغن ماهی نیز مانند روغن کبد ماهی ، دارای چربی امگا- 3 است، ولی فاقد ویتامین های A  و D می باشد.
اسیدهای چرب غیراشباع امگا- 3 که برای حفظ سلامت بدن ضروری هستند، در داخل بدن نمی‌توانند ساخته شوند، لذا باید آنها را از طریق غذاها یا مکمل‌ها به دست آورد.

 

روغن کبد ماهی


فواید

روغن ماهی نه تنها سرشار از اسیدهای چرب ضروری و لازم برای بدن و مفید برای حفظ سلامت قلب است بلکه هم چنین به بهبود اختلالات و مشکلات روانی مانند افسردگی، اختلال دو قطبی و شیزوفرنی کمک می‌کند.
 روغن جگر ماهی خاصیت ضد التهابی داشته و مانع آزاد شدن ترکیباتی می‌گردد که در انعقاد پلاکتها و انقباض عروق نقش دارند و در نتیجه از خطر بروز سکته می‌کاهند.
 فایده دیگر روغن کبد ماهی مربوط به ویتامین E موجود در آن است. ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی است و بدن را از آسیب رادیکال‌های آزاد حفظ می‌کند. همچنین به فرایند اسیدهای چرب در بدن کمک می‌کند و سلامت موها و پوست را افزایش می‌دهد.

 

مضرات مصرف بیش از حد

 روغن کبد ماهی دارای مقدار زیادی ویتامین‌های A و D است. همچنین امکان دارد حاوی مواد مضری مثل جیوه و آفت‌کش باشد.
مصرف مقادیر کافی ویتامین‌‌های A و D برای حفظ سلامتی بدن ضروری است، ولی مصرف مقادیر بیش از حد آنها مضر است.
هر قاشق مرباخوری روغن کبد ماهی، دارای 4000 تا 5000 واحد ویتامین D است که خیلی بیشتر از مقدار مورد نیاز افراد در روز است.
تهوع، استفراغ ومسمومیت  علائمی است که به دلیل مقدار زیاد ویتامین‌های A و D در روغن کبد ماهی ظاهر میشوند.






نوشته شده در تاریخ جمعه 96/11/13 توسط کیوتن



به نام خداوند جان و خرد

 

 ویتامین D یک ترکیب محلول در چربی مورد نیاز بدن است. ویتامین D در اشکال مختلفی وجود دارد که دوتا از آن ها برای انسان اهمیت دارد‌. ویتامین D2 که به نام ارگوکلسیفرول خوانده می شود توسط گیاهان ساخته می شود. ویتامینD2 به طور سنتزی از اشعه دادن مخمر نیز ساخته می شود. این شکل از ویتامین عمدتا در مکمل های تغذیه ای و غذاهای غنی شده یافت می شود. ویتامین D3 که به نام کوله کلسیفرول نیز خوانده می شود به طور طبیعی توسط پوست زمانی در مواجهه با اشعه ی ماورای بنفش نور خورشید باشد، ساخته می شود.  

نه ویتامین D2  و نه ویتامین D3 در بدن فعال نیستتد و هر دو باید ابتدا در کبد و سپس در کلیه به فرم فعال ویتامین یعنی آلفا25_هیدروکسی ویتامینD تبدیل شوند.

خواص ویتامین D

ویتامین D ممکن است بتواند در برابر آرتروز، فشار خون بالا، سرطان و سایر بیماری ها از بدن مخافظت نماید.

ویتامین D به تنهایی و یا همراه با کلسیم برای بهبود سلامت استخوان ها و کاهش شکستگی آنها استفاده می شود.

ویتامین D به بدن برای جذب کلسیم ، که برای شکل دادن استخوان ها و حفظ استحکامشان مفید است ، کمک می کند.

نقش اصلی ویتامین D حفظ تعادل سطح کلسیم و فسفر خون می باشد.
کلسیم ماده ی مصرفی مورد نیاز ساخت استخوان ها، انقباض عضله ها و انتقال پیام های عصبی است. ویتامین D در تنظیم جذب کلسیم از روده ی کوچک کمک می کند. مقادیر کم ویتامینD  می تواند منجر به تشکیل استخوان هایی ضعیف، شکننده و بدفرم می شود.



نقش ویتامین D در سلامت

سلامت استخوان ها:

ویتامینD و کلسیم ارتباط خیلی نزدیکی با هم دارند. بدن برای ساختن استخوان ها و دندان ها، انقباض عضلات، انتقال پیام های عصبی و کمک به انعقاد خون به کلسیم نیاز دارد. ویتامین D3 به جذب کلسیم کافی توسط بدن از طریق افزایش روده یی آن کمک می کند. ویتامینD جزو  فعال حلقه فیدبکی حفظ سطح طبیعی کلسیم خون است.
جهت حفظ سلامت، میزان کلسیم خون باید در محدوده ی خیلی باریکی حفظ شود. زمانی که سطح کلسیم خون زیر به زیر نرمال سقوط کند، این کاهش توسط غده پاراتیروئید تشخیص داده شده و هورمون پاراتیروئید ترشح می شود. این هورمون در تمام گردش خون حرکت کرده و کلیه را تحریک می‌کنند تا ویتامین d2 و d3 را فرم به فعال تبدیل کند.
فرم فعالD در داخل خون آزاد شده و سلولهای دیواره روده را تحریک می‌کنند تا کلسیم بیشتری را از طریق غذا های مصرف شده جذب کنند.
ویتامین D همچنین باعث می شود تا کلیه کلسیم کمتری دفع نماید .
اگر این اعمال شده کلسیم را به حد طبیعی برنگرداند ، ویتامینD سلول های موسوم به  استئوکلاست را فعال می‌کنند که استخوان را تجزیه و کلسیم را به جریان خون برمی‌گرداند.

پیشگیری از سرطان و درمان آن:
ویتامین D تمایز سلولی را تنظیم می کنند در طی تکامل سلول ها بارها و بارها تقسیم می‌شوند و سپس این سلول‌ها تخصصی می شوند( تمایز پیدا می کنند ) و اشکال مختلف سلول شامل پوست، عضلات خون یا سلول های عصبی را تشکیل می‌دهند.
ویتامینD همراه با ترکیبات دیگر باعث خاموش و روشن شدن بیش از 50 ژن مختلف شده و رشد سلولی را متوقف و تمایز را آغاز کند.
یکی از مشخصه های سلول سرطانی تقسیم کردن بدون تمایز است از آنجایی که ویتامینD تقسیم سلول را متوقف و تمایز را تحریک می‌کنند، محقق ها در حال بررسی این مسئله هستند که آیا مصرف ویتامین D می‌تواند به افراد در مقابله با سرطان کمک کنند یا نه؟
 شواهد در حال رشدی از مطالعات های جمعیتی (نه مطالعات کارآزمایی بالینی) وجود دارند که حاکی از اثر کمکی ویتامین D در برخی از انواع سرطان ها مثل سرطان کولون، پروستات و سینه هستند. با این حال انجمن سرطان آمریکا هیچ توصیه‌ای مبتنی بر مقدار ویتامین D مورد نیاز برای این اثرات مفید را ارائه نمی دهد.

 

ویتامین دی = ساحل

 

کمبود ویتامینD

کمبود ویتامین D منجر به راشیتیسم در کودکان و استئومالاسی در بزرگسالان می شود.


گروه های در خطر کمبود ویتامینD عبارتند از:

کودکان شیرخوار: شیر مادر تنها 25IU ویتامینD به ازای هر لیتر فراهم می‌کند. انجمن متخصصین کودکان آمریکا توصیه می کنند مکمل سازی ویتامین دی در کودکان شیرخوار تا بعد از دو ماهگی به تاخیر نیافتد.
افراد بستری که به ندرت بیرون می‌روند. یک مطالعه نشان داده است که 60 درصد افراد بستری در خانه کمبود ویتامینD دارند.
افرادی که در عرض های جغرافیایی شمالی زندگی می‌کنند.
 افراد دچار مشکل گوارشی مثل بیماری کرون، سلیاک یا بیماری های التهابی روده که با جذب مواد مغذی تداخل می کند.
 افراد دچار مشکل بیماریهای پانکراس که با جذب مواد مغذی تداخل می کند.
افراد دچار مشکل بی اشتهایی عصبی.
افرادی که قسمتی از معده یا روده ی آنها به واسطه جراحی برداشته شده است( با هدف کاهش وزن)


مقدار لازم ویتامین دی


ازدیاد ویتامینD
 زمانی اتفاق می افتد که برای مدت زمان طولانی( ماه‌ها) مکمل ویتامینD با دوز بالا مصرف شود این مسئله منجر به افزایش سطح کلسیم خون می شود.
علایم زیادی ویتامینD شامل: تهوع استفراغ، تشنگی زیاد، ضعف و فشار خون بالا هستند.
 رسوب کلسیم در کلیه ها، عروق خونی قلب و ریه ها اتفاق می افتد.کلیه ها ممکن است آسیب دیده و به طور کامل از کار بیافتند‌.





نوشته شده در تاریخ جمعه 96/11/13 توسط کیوتن



به نام خداوند جان و خرد


 
 دیابت را می توان به شکل زیر طبقه بندی کرد:


1. دیابت نوع 1 (به علت تخریب سلول های β معمولا به کمبود مطلق انسولین منجر می شود)
2. دیابت نوع 2 (به دلیل مقاومت به انسولین ایجاد می شود و سرانجام منجر به کاهش ترشح انسولین خواهد شد)
3. دیابت حاملگی (GDM)  (دیابت تشخیص داده شده در سه ماهه دوم یا سوم دوران بارداری است)
4. انواع خاصی از دیابت به عنوان مثال سندرم دیابت مونوژنیک (مانند دیابت نوزادان و دیابت دوران بلوغ در جوانان بیماری های بخش برون ریز پانکراس (مانند فیبروز کیستیک) و دیابت ناشی از مواد مخدر و یا مواد شیمیایی (مانند استفاده از گلوکوکورتیکوئیدها، در درمان HIV/AIDS و یا پس از پیوند اعضا)



فواید ویتامین D

1) منجر به جذب کلسیم و جلوگیری از بیماری نرمی استخوان
2) حفاظت در برابر انگل ها و مشکلات انگلی
3) منجر به استخوان بندی صحیح می شود

ویتامین D

نشانه های کمبود ویتامین D

1) درد استخوان
2) ضعف ماهیچه ها


چه عواملی فرد را مستعد کمبود ویتامین D می کند؟

1)رژیم گیاهخواری مطلق، زیرا بیشتر منابع ویتامین  Dدر منابع حیوانی مانند بعضی ماهی ها، روغن جگر ماهی، زرده تخم مرغ و لبنیات یافت می شود.
2)شرایط زندگی که موجب عدم تابش نور خورشید به سطح پوست می شود.
3)عدم توانایی کلیه در تبدیل ویتامین D به فرم فعال آن
4)عدم صحیح کار کردن دستگاه گوارش
5)چاقی: سلول های چربی موجب دفع ویتامین  Dاز خون می شود.


‍ درمان کمبود ویتامین D
 

1) رژیم غذایی سرشار از ویتامین D و مکمل دارای ویتامین D؛ اگر چه نیاز به ویتامین D با توجه به سن و شرایط افراد تغییر می کند.
2) قرار گرفتن در معرض آفتاب
 سازمان های بین المللی توصیه کرده اند که میزان مصرف ویتامین D برای افراد 70 - 1 سال باید 600 واحد بین المللی و افراد بالای 70 سال 800 واحد در روز باشد. گرچه افرادی که کمبودویتامین D دارند باید تا 4000 واحد مصرف کنند.
 همچنین مصرف روزانه 2000 IU  و ماهانه 4000 IU  به مدت 6 ماه در بزرگسالان مبتلا به دیابت و بیماری مزمن کلیه بی خطر بوده و باعث بهبود وضعیت ویتامین D می شود.


آفتاب گرفتن+ویتامین دی

 

اثرات محافظتی ویتامین D بر دیابت

سطح سرمی 25-هیدروکسی ویتامین  Dمعمولا در افراد دیابتی نوع 1و 2 پایین می باشد. پایین بودن غلطت ویتامینD  در بیماران دیابتی با غلظت بالای گلوکز ناشتا و همینطور هموگلوبین گلیکوزیله شده در ارتباط می باشد.
بعضی از مطالعات کوهورت بیان می کنند که غلظت پایین ویتامین D با احتمال بروز دیابت ملیتوس یا سندرم متابولیک در آینده همراه خواهد بود.
مکانیسم های متعددی وجود دارد که ممکن است بواسطه آنها ویتامین D  باعث تغییر در متابولیسم گلوکز گردد.
ویتامین D بعنوان یک ماده ضدالتهاب و تغییر دهنده فعالیت سیستم ایمنی شناخته شده است.
این عامل می تواند آسیب ناشی از خودایمنی در دیابت نوع 1 را تحت تاثیر قرار داده و باعث بهبود التهاب مزمن شود که در مقاومت انسولینی در دیابت نوع 2 هم نقش دارد.
همچنین ویتامین D ممکن است ترشح انسولین را توسط سلول های بتا پانکراس تحریک کند. در ضمن افزایش سطح هورمون پاراتیروئید در نتیجه غلظت پایین ویتامین  D در ترشح ناکافی انسولین از سلول های بتا  پانکراس نقش دارد.


متابولیسم و منابع ویتامین D

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که در برخی از مواد غذایی یافت می شود و قرار گرفتن مستقیم پوست در معرض  نور آفتاب (اشعه ماورابنفش) موجب تبدیل 7-دهیدروکلسترول به پرو ویتامین D3 می شود.
 میزان تابش UV-B که منجر به آفتاب سوختگی نشود، باعث تبدیل یک سوم 7-دهیدروکلسترول پوست به پرو ویتامین و یک سوم دیگر به پیش سازهایی همچون لومیسترول  و متابولیت غیرفعال تاکیسترول  خواهد شد.
اشعه ماورابنفش موجب غیرفعال شدن قسمتی از ویتامین D ساخته شده نیز می گردد. در تماس با نور آفتاب سطح ویتامین D به سرعت به میزان حداکثر خود می رسد، زیرا تولید و غیرفعال شدن ویتامین به تعادل می رسد.
رنگدانه های پوستی موجب کاهش اثربخشی اشعه و کاهش تولید ویتامین  D می شود، به نظر می رسد کاهش تولید ویتامین D درافراد مسن به دلیل پایین بودن سطح 7-دهیدروکلسترول غیراستریفیه در پوست باشد.
ویتامین D می تواند از منابع ویژه گیاهی (ویتامین D2 که به عنوان ارگوکلسیفرول  نیز شناخته شده) و یا منابع حیوانی (ویتامین D3 که به عنوان کوله کلسیفرول شناخته شده) فراهم شود.
بهترین منابع غذایی این ویتامین ماهی چرب یا روغن کبد آنهاست. اما مقادیری نیز در کره، خامه و زرده تخم مرغ یافت می شود. شیر انسان و شیر گاو منابع فقیر ویتامین D  به حساب می آیند.

 

منابع ویتامین دی


مکانیسم های بالقوه اثر ویتامین D بر هموستاز گلوکز

 
دیابت نوع 1 به علت تخریب خودایمنی سلول های بتا پانکراس و کاهش تولید انسولین ودیابت نوع 2، به خاطر عملکرد نامناسب سلول های بتا پانکراس، مقاومت به انسولین آغاز می شود
ویتامین D ممکن است مستقیماً حساسیت به انسولین  را از طریق تحریک بیان گیرنده انسولین و یا از طریق فعال کردن گیرنده تکثیر پراکسی زومی (عامل تنظیم کننده متابولیسم اسید چرب در عضلات اسکلتی و بافت چربی) افزایش دهد که باعث کاهش قند خون می شود.
همچنین ویتامین D می تواند ترشح و حساسیت به انسولین را از طریق نقش آن در تنظیم غلظت کلسیم خارج سلولی و جریان آن از طریق غشا سلول بتا و بافت های محیطی حساس به انسولین تحت تاثیر قرار دهد.
سلولهای بتا پانکراس، گیرنده ویتامینی D را نیز مانند آنزیم α1 هیدروکسیلاز بیان می کنند. در ضمن این گیرنده توسط عضلات اسکلتی و بافت چربی که تعیین کننده های اصلی حساسیت محیطی انسولین هستند هم بیان می شود.
نکته جالب این است که بیان VDR در عضلات اسکلتی همگام با حساسیت به انسولین، با افزایش سن کاهش می یابد. کمبود ویتامین D ممکن است ترشح و حساسیت به انسولین را به واسطه  تغییر کلسیم درون سلولی نیز تحت تاثیر قرار دهد.
افزایش کلسیم درون سلولی، اعمال پس از اتصال انسولین مانند دفسفریلاسیون گلیکوژن سنتاز و انتقال دهنده گلوکز وابسته به انسولین  (GLUT4)را مختل می کند.


ویتامین D در دیابت نوع 2

نقش ویتامین D در دیابت نوع دو به واسطه تغییرات کنترل گلایسمی (قند خون) در بیماران T2DMکه در زمستان شرایط آنها بدتر شده بود گزارش گردید. حداقل بخشی از این تغییرات می تواند به علت شیوع هیپوویتامینوز Dدر زمستان باشد. در سال های گذشته کمبود ویتامین D به عدم تحمل گلوکز و دیابت نوع 2 ربط داده شد. این مشاهدات در مدل های حیوانی تایید و به اثبات رسیده و نشان داده شد که ترشح انسولین پانکراس به واسطه کمبود ویتامین مهار می شود.

 بعضی از گزارشات نقش فعالی را به ویتامین  Dدر تنظیم عملکردی اندوکرین پانکراس مخصوصاً در سلول بتا نسبت داده اند. اما قسمت مؤثر در مسیر ویتامین D کلبایندین-  D28است. بطوری که این پروتئین سلول های بتا رااز مرگ سلولی با واسطه سیتوکین ها محافظت می کند.
?در مطالعه سلامت زنان دریافت 511 واحد بین المللی در روز یا بیشتر ویتامین  Dدر مقایسه با 159 واحد یا کمتر، با خطر پایین تر بروز دیابت نوع 2 در ارتباط بود.
?در مطالعه ای که در فنلاند انجام گرفت نشان داده شد که افرادی که در بالاترین صدک غلظت ویتامین D سرم قرار دارند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در آنها کمتر است.
? در یک مطالعه آینده نگر بیان شد که غلظت 25(OH)D با گلوکز ناشتا، انسولین ناشتا و  HOMA-IR ارتباط معکوسی دارد.

 


ویتامین D و دیابت نوع 1

 
 شواهدی از غلظت پایین 25 هیدروکسی ویتامین  Dدر تشخیص دیابت نوع 1 در مقایسه با گروه کنترل وجود دارد. به علاوه شواهد اپیدمیولوژیک پیشنهاد می کنند که دیابت نوع 1 در عرض های جغرافیایی استوایی و زیر استوایی شایع تر است و یک تفاوت فصلی در دیابت نوع 1 وجود دارد که بیشترین سهم نمونه های تشخیص داده شده، در طی پاییز و زمستان و کمترین آن در تابستان بوده است. مطالعات اپیدمیولوژیک پیشنهاد می کنند که مکمل یاری با ویتامین D در نوزادان ممکن است در محافظت علیه پیشرفت دیابت نوع 1 اثرگذار باشد.
?شناسایی گیرنده های فرم فعال ویتامین D در سلولهای بتا و سلول های ایمنی منجر به مطالعاتی برای توصیف این مسیرها شده است.
?شواهدی برای نقش فیزیولوژیک ویتامین D در سیستم ایمنی برای اثر محافظتی ویتامین D در برابر اختلال عملکرد سلول بتا با واسطه سیتوکین ها وجود دارد مصرف روغن کبد ماهی (cod) در سال اول زندگی خطر بروز دیابت نوع 1 را در کودکی کاهش می دهد.
?در مطالعه ای دریافت  2000 IU ویتامین D در طی سال اول زندگی، خطر دیابت  نوع 1 را کاهش داده و در ضمن نشان داد که وقوع دیابت نوع 1در افرادی که مظنون به راشیتیسم بودند 3 برابر بیشتر بود.





نوشته شده در تاریخ جمعه 96/11/13 توسط کیوتن



به نام خداوند جان و خرد

 

 

مصرف چهار گروه از ویتامین‌ها و مواد مغذی در بهبود روند درمان کم‌خونی بسیار موثر است، این مواد غذایی به شرح زیر می‌باشند : 

مواد غذایی غنی از ویتامین B:

این نوع ویتامین‌ها از به تکثیر گلبول‌های قرمز کمک کرده و اکسیژن رسانی به بافت‌ها را بهبود می‌بخشد. برخی افراد نمی‌توانند ویتامین   B را از طریق مواد غذایی جذب کنند و لازم است مکمل اسیدفولیک مصرف کنند. اما اگر جزو این دسته افراد نیستید یا به دلیل باردار بودن به میزان بالای غلات احتیاج ندارید، می‌توانید با مصرف روزانه سبزیجات برگ سبز، آب پرتقال یا گردو نیاز روزانه خود را تامین کنید.


  

 

مواد غذایی غنی از ویتامین B12:

ویتامین  B12به ویژه در مواد غذایی حیوانی مانند گوشت قرمز، ماهی، میوه‌ و درصد کمتر در تخم مرغ و پنیر وجود دارد. گیاهخواران  مطلق معمولا دچار کم‌خونی می‌شوند، چون از منابع ویتامین  B12استفاده نمی‌کنند. از جمله نشانه‌های کم‌خونی تنگی نفس، خستگی، افزایش ضربان قلب و… است. اگر فکر می‌کنید به این علایم دچارید ممکن است پزشک برای شما مکمل B12 تجویز کند.


 

مواد غذایی غنی از ویتامین :C

سبزیجاتی مانند بروکلی و فلفل و مرکبات منبع خوب ویتامین C هستند و به جذب بهتر آهن کمک می‌کنند. بررسی‌های متعددی نشان داده است، وقتی ویتامین C همراه با مواد غذایی غنی از فیتات‌ها مانند اسفناج مصرف می شود میزان جذب آهن بالا می‌رود.

مواد غذایی غنی از آهن :

آهن در تولید هموگلوبین یا پروتئینی که حامل اکسیژن است نقش دارد. در این میان وجود آهن هم که در گوشت قرمز و جگر وجود دارد برای بدن ضروری است، البته باید در مصرف منابع آهن هم توجه کرد که برخی منابع مانند کلسترول خون را افزایش می‌دهند. کشمش هم منبع خوب آهن است، اما آهن آن به سختی توسط بدن جذب می‌شود.

 بنابراین توصیه می‌کنیم آن را همراه با منابع حیوانی آهن یا همراه با منابع غنی ویتامین   C مصرف کنید تا بهتر جذب بدن شود. حبوبات هم غنی از آهن هستند. غذایی مانند عدس پلو که در آن هم عدس وجود دارد هم کشمش هم گوشت اگر به همراه آبلیمو مصرف شود برای کم‌خون‌ها غذایی بسیار مناسب است. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید اینکه زنان زیر 50 سال روزانه به 18 میلی گرم، زنان بالای 51 سال و مردان بالغ به 8 میلی گرم آهن در روز نیاز دارند. 90 گرم گوشت گاو، 6/3 میلی گرم آهن دارد در حالی که یک واحد حبوبات کامل 10 میلی گرم آهن دارد. با این وجود آهن حیوانی راحت‌تر از آهن گیاهی جذب بدن می‌شود.


 

 





نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 96/11/12 توسط 



 

به نام خداوند جان و خرد

 

نام کتاب:Nutritional Anemia    

قسمتی از کتاب:

آنمی برای نیم میلیارد زن در نواحی در حال توسعه در سراسر جهان یک مشکل بزرگ است که در نتیجه بر کودکان نیز تاثیر گذار است.کنترل آنمی در این گروه های آسیب پذیر به طور قابل ملاحظه ای مشکلات مادر و فرزندان را کاهش می دهد.هم چنین کنترل این بیماری باعث ارتقای فکر و ظرفیت کاری و در نتیجه ارتقای خانواده،جامعه و توسعه اجتماعی_اقتصادی در سطح ملی می شود. 

در ماه مه 2002، مجمع عمومی سازمان ملل تاکید کرد که کنترل آنمی غذایی باید یکی از اهداف توسعه جهانی باشد که در سالهای ابتدایی این هزاره به دست می آید،شیوع جهانی آنمی در دهه گذشته به شدت کاهش یافته،تجربیات قابل توجه و مقادیر وسیعی از داده های علمی نیز درباره متابولیسم آهن گرد آوری شده با این وجود موارد ناشناخته زیادی هنوز وجود دارد، تحقیقات جدید که در حال انجام اند موضوعات تازه زیادی را بدست داده اند.


در پیاده سازی این برنامه نقص هایی وجود دارد که شامل عدم سبب شناسی چند عاملی،کمبود بودجه و پیاده سازی بد برنامه ها میباشد که دلیل آن این است که تنها دلیل آنمی را کمبود آهن میدانند.

واضح است که کنترل موثر آنمی به راه حل های جامع که مناسب نیاز ها و فرصت های خاص هر کشور است،نیاز دارد.

مولفه های چنین رویکردی شامل تقویت و بهبود غذا از طریق مکمل های ریز مغذی برای گروه های آسیب پذیر(به ویژه بچه ها و زنان در سن باروری)،آموزش،تنوع غذایی و همچنین کنترل بیماری هایی نظیر مالاریا،آلودگی های کرمی-انگلی و دیگر بیماری های عفونی مزمن و شدید بومی است.

در حالی که هر کدام از این مولفه ها می توانند به کاهش مشکل آنمی کمک کنند ولی هیچ کدام به تنهایی توانایی انجام این کار را ندارند.

فصل های این کتاب گزارش کاملی از اطلاعاتی که در کارگاه "آنمی غذایی"ارائه و بررسی شده اند را بیان میکند(این کارگاه 27 سپتامبر 2006 در بارسلونای اسپانیا برگزار شد و تمامی گرد آورندگان این کتاب در آن حضور داشته اند) فصول ابتدایی این کتاب یک بررسی اجمالی در زمینه مشکل شیوع جهانی آنمی،پیامد های اقتصادی و عواقب عملی آن و اهمیت این فاکتور ها برای سیاست گزاران انجام داده است.

فصول بعدی اطلاعات علمی پایه ای را درباره متابولیسم آهن و فعل و انفعالات آن با درشت مغذی ها و ریز مغذی ها و همچنین نقش عفونت ها در گسترش آنمی فراهم می آورد.

 

 





نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 96/11/12 توسط 



به نام خداوند جان و خرد

 

 

 نام کتاب:  
Nutrition Care of the Older Adult

نام نویسندگان:

 Kathleen Neidert, PhD, RDN, CSG, LD, FADA and members of the Dietitians in Health Care Communities DPG

سال انتشار: 2016  

انتشارات : Academy of Nutrition and Dietetics

درباره کتاب:  

سالمندان چه در خانه، چه در بیمارستان و چه در مراکز نگهداری، دارای نیاز های غذایی خاص و منحصر به فردی هستند. این کتاب با آخرین دستورالعمل های مبتنی بر شواهد علمی و به روز،در تغذیه درمانی این افراد کمک می کند.


موضوعات مورد بحث کتاب: 

این کتاب در سه بخش تالیف شده که در بخش اول درباره مراقبت های تغذیه ای در سالمندان صحبت می کند. 

در بخش دوم در مورد ارزیابی تغذیه ای میانسالان و پیامدهای آن صحبت می کند. موضوعات مورد بحث در بخش دوم به شرح زیر می باشد: کاهش وزن ناخواسته در سالمندان، کم آبی غیر طبیعی، بهداشت دهان و دندان، اختلالات بلع، کم خونی و عفونت ها، بررسی بیماری های کلیوی، دیابت، سرطان، ارزیابی های آزمایشگاهی و تداخل غذا و دارو.

بخش سوم به بیان استاندارد های موجود از جمله قوانین، سوابق سلامت و مدیریت در شرایط اضطراری می پردازد.

پس از خواندن این کتاب می توانید: 

وضعیت تغذیه افراد سالمند را بررسی کنید. چهار بیماری شایع در سالمندان را شناسایی کنید. نیاز های غذایی سالمندان دچار بیماری را ارزیابی کنید. علایم و نشانه های بیماری را کنترل کنید. مداخلات تغذیه برای کنترل و درمان این بیماری ها انجام دهید.  

 

 

 

 

 





نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 96/11/12 توسط 


<      1   2   3   4   5      >