سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نشریه کیوتن
دانشکده ی تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

به نام خداوند جان و خرد



نام کتاب:
IDF DIABETES ATLAS

نویسندگان:
 Suvi Karurungar,Joao da Rocha Fernandes, Yadi Huang, Belma Malanda

سال انتشار: 2017
کتاب IDF DIABETES ATLAS

قسمت هایی از کتاب: 
در حال حاضر نزدیک به نیم میلیارد نفر مبتلا به دیابت هستند. 80%از افراد دیابتی در کشور های کم در آمد و متوسط در آمد زندگی می کنند. شهر نشینی، رژیم های ناسالم و شیوه زندگی به طور  قابل توجهی باعث شده است که میزان  چاقی و دیابت  افزایش یابد و بسیاری از کشورها منابع کافی برای ارائه مراقبت های پیشگیرانه یا مراقبت های پزشکی برای جمعیت خود ندارند. 
دیابت نه تنها یک بحران بهداشتی است؛ بلکه یک فاجعه اجتماعی جهانی است. با توجه به مزمن بودن بیماری، علاوه بر درد و رنج بیمار، خانواده ها نیز بار مالی زیادی متحمل می شوند. دولت های سراسر جهان در تلاش برای پرداخت هزینه مراقبت از دیابت هستند و بار مالی به دلیل افزایش تعداد افراد مبتلا به دیابت افزایش خواهد یافت.
ما باید آگاهی از اهمیت یک رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی، به ویژه در کودکان و نوجوانان و محیط های سالم را در برنامه ریزی شهری، افزایش دهیم.


درباره کتاب:
این کتاب اولین بار در سال 2000 به چاپ رسید و هم اکنون هشتمین ویرایش آن که محصول سال 2017 است، به زبان های انگلیسی، اسپانیایی، فرانسوی و عربی در اختیار علاقه مندان به موضوع دیابت قرار گرفته است. این کتاب شش بخش دارد که در بخش اول با عنوان دیابت چیست؟ درباره ی دیابت نوع(I)، دیابت نوع (II)، هایپرگلایسمی بارداری، اختلال تحمل گلوکز، جلوگیری از دیابت و مدیریت دیابت  و در بخش دوم با عنوان روش شناسی در مورد داده های استخراج شده، ارزیابی آن ها، برآورد شیوع و برآورد مرگ ومیرهای مرتبط با دیابت و بخش سوم با نام تصویر جهانی  درباره شیوع و پیش بینی های انجام شده درمورد دیابت، مراقبت های بهداشتی،دیابت در دوره های زندگی (کودکی و نوجوانی، بارداری، سالمندی) و بخش چهارم با نام دیابت در ناحیه به بیماری دیابت درقاره ها و مناطق جغرافیایی مختلف از جمله آمریکا، آفریقا، آسیاو.... و در بخش پنجم با عنوان عوارض دیابت به بیماری های قلبی عروقی، بیماری چشم دیابت، بیماری کلیوی در دیابت، سلامت دهان و دندان، عوارض ناشی از بارداری و در فصل آخر با عنوان اقدامات انجام شده برای دیابت به توصیه های IDF, موارد آموزشی، دستورالعمل و پروتکل IDF پرداخته است. چندین نکته درباره این کتاب لازم است ذکر شود از جمله وجود تصاویر زیبا، نمادها و نشان دادن شیوع و بروز بر روی نقشه های متعدد زیبایی کتاب را چند برابر کرده است. این کتاب به عنوان یک کتاب مرجع قابل استناد است و سایت مرتبط با این کتاب www.diabetesatlas.org است. در ضمن IDF مخفف فدراسیون بین المللی دیابت است.




نوشته شده در تاریخ یکشنبه 96/11/8 توسط کیوتن



به نام خداوند جان وخرد



انگور گونه های بسیار متنوعی دارد(5-10 هزار) که مواد و اثرات کلی آنها تا حدود زیادی مشابه است؛ با این همه بیشتر منابع علمی معتقدند اثرات انگور بنفش کامل تر و به مراتب بهتر از انواع دیگر است.

این میوه ی مفید را می توانید به صورت تازه و انگور خشک (کشمش،مویز) مصرف کنید.

خواص انگو، مویز و کشمش تا حد زیادی یکسان است و همانطور که درمورد انگور بنفش گفته شد میتوان نتیجه گرفت خواص مویز بیشتر از کشمش می باشد.

درصد اصلی از قند های موجود در انگور مربوط به فروکتوز بوده که به "قند میوه" مشهور است.این قند مانند گلوکز برای افراد دیابتی مضر نیست(گلوکز مضر است).

اسید های آلی آن شامل تارتاریک، کربوکسیلیک، مالیک و سیتریک می باشد.
همچنین ویتامین C و مواد معدنی از قبیل پتاسیم و کروم در آن گزارش شده است.
از ویژگی های انگور وجود عنصر کروم به میزان قابل توجه در آن است که به نوعی فاکتور تحمل گلوکز نیز می باشد.
کروم با انسولین باعث سوختن قند در بدن می شود و قند خون را در افراد دیابتی کاهش می دهد.

آب انگور قرمز از شکنندگی عروق، واریس و هموروئید جلوگیری می کند.

آب انگور قرمز می تواند با جلوگیری از لخته شدن خون از مشکلات قلبی عروقی بکاهد.
این اثر را ناشی از وجود فلاونوئید های انگور می دانند.
اگرچه آسپرین هم از لخته شدن خون جلوگیری می کند اما مکانیستم آن با انگور متفاوت است و فلاونوئید های انگور به طور دائمی مانع ایجاد لخته می شود.

تانن موجود در آن خاصیت ضد ویروس فلج اطفال و تبخال را نشان داده است.

 

انگور+خواص انگور

 

از دیگر خواص آن:
-ضد حساسیت و هیستامین و آنافیلاکسی و آسم
-ضد الزایمر
-ضد چسبندگی پلاکت ها
-ضد سرطان و تومور و ضد اکسیدان
-ضد باکتری و قارچ و ویروس
-ضد ایدز و محرک ایمنی
-ادرار آور و خلط آور
-مقوی قوای جنسی

روغن دانه ی آن به دلیل داشتن اسید های چرب ضروری و ویتامین E ارزشمند است.
همچنین پژوهش ها نشان داده ترکیبات پلی فنولی موجود در دانه انگور و پوسته ی انگور بنفش خاصیت ضد سرطانی دارد.

از خواص عصاره ی دانه ی انگور(بخصوص انگور بنفش) تاثیر بر روی استرپتوکوک موتانس -عامل پوسیدگی دندان-  و جلوگیری از تبدیل سوکروز به شکل گلوکان است که هر دوی این موارد در جلوگیری از پوسیدگی دندان بسیار موثر است.

روغن دانه ی انگور همچنین خاصیت پاک کنندگی پوست را دارد.

دیگر خواص روغن دانه ی انگور:
-ضد پروستاگلاندین
-ضد التهاب
-ضد موتاژن
-کاهش دهنده ی کلسترول
-محافظ کبد
به علاوه ی خواص ذکر شده برای انگور... .

تا کنون هیچ گونه گزارشی از محدودیت مصرف و عوارض جانبی انگور به چاپ نرسیده و مصرف دائم آن برای تندرستی بسیار مفید است.





نوشته شده در تاریخ جمعه 96/11/6 توسط کیوتن



به نام خداوند جان وخرد

 

شنبلیله گیاهی علفی، یکساله، دارای برگ های بیضی شکل با نوک مدَور و مرکب از 3 برگچه می باشد.
گل های منفرد به رنگ زرد روشن و گاهی بنفش مایل به سفید و دانه های ان نارنجی یا قهوه ای هستند.
قسمت مورد استفاده آن دانه معطر وتلخ مزه است، این دانه برای قرن ها در درمان کورک،دیابت،سلیتوس وسل به کار میرفته، این دانه شامل نشاسته،مواد فیبری،فلاونوئید ها و املاحی نظیر کلسیم،آهن وفسفر می باشد.
از شنبلیله به طور موضعی، به شکل خمیر وپماد، جهت درمان جوش ها و سوختگی،التهابات و اگزما استفاده می شود.

شنبلیله+خواص شنبلیله در دیابت

 

نکات قابل توجه:
چون دانه شنبلیله سفت است باید آن را آسیاب کرد و به صورت پودر در آورد.
در صورتی که قند خون بالا باشد نمی توان به طور مستقل از دانه شنبلیله استفاده کرد زیرا میزان کاهش قند خون، توسط دانه شنبلیله محدود است.
چون پودر شنبلیله تلخ است پیشنهاد می شود از کپسول های موجود در داروخانه ها استفاده شود.


خواص:

کاهش قند خون
ضد درد والتهاب
ضد عفونی کننده
ضد نفخ
ضد اسپاسم
ضد سرطان
مقوی قلب
کاهش چربی وکلسترول خون
کاهش تری گلیسرید خون
شیر افزا
مسهل
و....


عوارض جانبی:

سردرد، تحریک پوستی، اثرات تحریکی رحم که باید در زمان حاملگی و شیردهی با احتیاط مصرف شود.





نوشته شده در تاریخ جمعه 96/11/6 توسط کیوتن



به نام خداوند جان و خرد

 

 

دیابت بارداری نوعی دیابت ملیتوس است که درهنگام بارداری ایجاد شده واغلب پس از تولد نوزاد از بین می رود، این نوع دیابت در نیمه دوم وسوم بارداری در 2% از زنان ایجاد می شود.
کودکان متولد شده از زنان مبتلا به دیابت بارداری بیش تر ممکن است نارس باشند،دچار هایپو گلایسمی شوند یا در زمان تولد مبتلا به یرقان باشند و مادران آن ها درخطر بیشتری برای دیابت نوعII هستند؛ این نوع دیابت معمولا با رژیم غذایی یا حتی تزریق انسولین قابل درمان است.
علل انواع دیابت ملیتوس هنوز کاملا مشخص نشده، مثلا نوعI بیماری خود ایمنی ولی نوعII وابسته به عواملی مثل سِن، چاقی و تاریخچه خانوادگی است.
 
بعضی داروهای معمول میتوانند در استفاده بدن از انسولین اختلال ایجاد کرده وحالتی به نام دیابت ثانویه ایجاد کند؛ داروهایی مثل ضد فشار خون بالا، ضد التهاب، ضد اختلالات رفتاری و...


علائم:

احساس خستگی وبیماری، دفع متناوب ادرار، کاهش وزن، کتو اسیدوز که بیشتر در نوعI اتفاق می افتد.
کتو اسیدوز علائمی شامل درد ناحیه شکم، استفراغ، تنفس بریده، خستگی زیاد، خواب آلودگی، بوی بد دهان و... که اگر درمان نشوند باعث کما و مرگ می شود.


تشخیص:

آزمایش های ادراری شامل نوارهای تشخیص وجود گلوکز، پروتئین، کتو اسیدوز و خونی شامل گلوکز ناشتا،گلوکز بعد از ناشتا و تست تحمل خوراکی گلوکز است.

کنترل دقیق رژیم غذایی، تمرینات ورزشی، سطح گلوکز خون اهمیت زیادی دارد تا بتوان در کنار آن با انسولین، عوارض را به تاخیر انداخت.
در یک رژیم مغذی متعادل تقریبا شامل 50 تا 60% کالری از کربو هیدرات 10 تا 20% پروتئین و کمتر از 30%از چربی می شود.
مقدار کالری مورد نیاز توسط افراد مختلف متغیر و وابسته به سن و وزن وسطح فعالیت جسمانی می باشد.
دریافت کالری باید به گونه ای باشد که قند و گلوکز وارد شده به خون در حد ثابت و حداقل نگه داشته شوند.

پیشنهاد می شود رژیم بر اساس لیست جایگزینی مواد غذایی تنظیم شود؛هر یک از غذا ها کالری مشخصی دارد وبیمار باید بتواند هر غذایی که خواست انتخاب کند.
درمان جایگزین بدون دخالت پزشکی به درمان منجر نمی شود؛روش هایی مثل طب سنتی و گیاه درمانی در درمان مؤثر  است در حالی که هیچ گیاهی جایگزین انسولین شناخته نشده است.
گیاه های کمک کننده به کنترل دیابت

شنبلیبه

نوعی توت وحشی

سیر

پیاز

فلفل قرمز

جینگو





نوشته شده در تاریخ جمعه 96/11/6 توسط کیوتن



به نام خداوند جان و خرد

 

عواملی از قبیل آب و  هوا، خلق و خوی، ورزش و قاعدگی دستگاه گوارش را تحت تاثیر قرار داده و می تواند منجر به ظهور آلرژی های غذایی شود. با این حال با یک آزمایش خون ساده می توان حساسیت های غذایی را به راحتی تشخیص داد:

تخم مرغ: یکی از شایع ترین غذاهای آلرژی زا بخصوص برای  کودکان است. پروتئین موجود در تخم مرغ باعث بروز واکنش های ناخواسته در برخی افراد می شود. معمولا آلبومین سفیده تخم مرغ آلرژی زاست بنابراین می توانیم زرده آن را در صورتی که دچار کلسترول خون بالا نیستیم، مصرف کنیم.  افرادی که به تخم مرغ آلرژی دارند ممکن است به مواد غذایی صنعتی نیز که برای تهیه آنها از این ماده غذایی استفاده می شود نیز آلرژی داشته باشد. بنابراین به آنان توصیه می شود که پیش از مصرف مواد غذایی صنعتی مانند بیسکویت برچسب آنها را مطالعه کنند.

 

فرآورده های لبنی: برای برخی از افراد، محصولات لبنی می تواند منجر به حساسیت های دستگاه گوارش، علائم تنفسی و برخی واکنش های پوستی شود. بسیاری از مردم دچار عدم تحمل لاکتوز هستند به این معنی که بدن آنها فاقد آنزیمی به نام لاکتاز برای هضم قند لاکتوز موجود در محصولات لبنی است. محصولات لبنی همچنین حاوی پروتئینی به نام کازئین نیز هستند که هضم آن سخت است و می تواند منجر به واکنش هایی مانند آلرژی و التهاب دستگاه گوارش شود. تمام محصولات لبنی نوع کم لاکتوز و بدون لاکتوز نیز دارند که افراد دچار عدم تحمل لاکتوز باید هنگام خرید این محصولات، به برچسب آنها دقت کنند.

محصولات گلوتن: گلوتن پروتئین موجود در جو، گندم و  چاودار است و باید از مصرف آن در کسانی که از بیماری سلیاک رنج می برند، اجتناب شود. حساسیت به گلوتن می تواند علت بروز علائم سندرم روده تحریک پذیر در برخی افراد شود. علاوه بر این، گلوتن با طیف گسترده ای از مشکلات بهداشتی و رفتاری همراه است.

 

 

 

‍ ذزت: تا حدودی غیر معمول است که آلرژی به ذرت هنوز هم  می تواند شدید باشد. اگر شما به ذرت حساسیت دارید، مصرف تمامی اشکال ذرت پخته شده، خام و یا آرد بایدقطع شود. کالج آمریکایی آلرژی، آسم و ایمونولوژی اعلام کرده که شناسایی آلرژی به ذرت به دلیل واکنش های مشابه در کسانی که به دانه ها آلرژی دارند دشوار است.

سویا: در لیست آلرژن های قوی برای کودکان است. مانند  ذرت، سویا نیز در بسیاری از محصولات غذایی یافت می شود بنابراین هنگام خرید محصولات باید به برچسب آنها به دقت توجه کرد.

‍ گوشت قرمز: آلرژی به گوشت مانند گوشت گاو، نادر است و  شناسایی می تواند دشوار باشد. این حساسیت ها معمولا به نوعی قند در گوشت به نام آلفا گالاکتوز نسبت داده می شود. اگر شما به یک نوعی از گوشت حساسیت دارید ممکن است به دیگر گوشت ها نیز حساسیت داشته باشید. با توجه به تحقیقات علائم حساسیت به گوشت ممکن است سه تا شش ساعت پس از خوردن غذا رخ ندهد. گرمایش و پخت و پز گوشت ممکن است خطر واکنش را کاهش دهد.

میوه های خشک: عامل ایجاد آلرژی به میوه های خشک  سولفیت مانند (دی اکسید گوگرد) است که برای نگهداری یک گروهی از غذاها استفاده می شود. در اتحادیه اروپا، تولید کنندگان ملزم به برچسب بر روی مواد غذایی بسته بندی شده دارای سولفیت هستند. اگر شما آلرژی یا حساسیت به سولفیت دارید ممکن است هنگام مصرف سرکه، میوه ها و سبزیجات خشک و همچنین میوه ها و سبزیجات کنسرو شده، یخ زده، انواع ادویه و فلفل نیز دچار حساسیت شوید.

 

 





نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 96/11/5 توسط مهرداد جمالی


<      1   2   3   4   5