سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نشریه کیوتن
دانشکده ی تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

مواد غذایی چون گوجه ها، سبزیجات و میوه ها به دلیل دارا بودن لیکوپن و آنتی اکسیدان های فراوان نقش محافظت
کننده در کاهش سرطان پروستات ایفا می کنند .
-2بجز مردانی که کم خونی فقر آهن دارند، سایر مردان نباید از مکمل های مولتی ویتامین یا مواد معدنی و یا نوشیدنی های
غنی شده، آهن اضافی دریافت نمایند .
-3 دریافت افراطی آهن به دلیل خاصیت اکسیدانی آن، در بدن مشکل ساز است، لذا مردان و زنان یائسه نباید مکمل آهن
مصرف نمایند.





نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 96/11/26 توسط مهرداد جمالی



1 نوزاد LBW(Low Body Weight) به نوزادان باوزن هنگام تولد کمتر از  gr2200 اطلاق می گردد .
-2 منافع تغذیه با شیر مادر در نوزاد LBW : شیر مادر برای کودک LBW خواص ایمنولوژی دارد. این خاصیت منجر به
پیشگیری از عفونت ها و انتروکولیت نکروزه کننده می گردد .
-3 محدودیت تغذیه با شیر مادر درنوزادان : LBW به دلیل ناکافی بودن میزان کلسیم و فسفر شیر مادرتوصیه به مصرف
مکمل کلسیم و فسفر برای نوزاد می شود





نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 96/11/19 توسط مهرداد جمالی



به نام خداوند جان و خرد

 

عواملی از قبیل آب و  هوا، خلق و خوی، ورزش و قاعدگی دستگاه گوارش را تحت تاثیر قرار داده و می تواند منجر به ظهور آلرژی های غذایی شود. با این حال با یک آزمایش خون ساده می توان حساسیت های غذایی را به راحتی تشخیص داد:


تخم مرغ: یکی از شایع ترین غذاهای آلرژی زا بخصوص برای  کودکان است. پروتئین موجود در تخم مرغ باعث بروز واکنش های ناخواسته در برخی افراد می شود. معمولا آلبومین سفیده تخم مرغ آلرژی زاست بنابراین می توانیم زرده آن را در صورتی که دچار کلسترول خون بالا نیستیم، مصرف کنیم.  افرادی که به تخم مرغ آلرژی دارند ممکن است به مواد غذایی صنعتی نیز که برای تهیه آنها از این ماده غذایی استفاده می شود نیز آلرژی داشته باشد. بنابراین به آنان توصیه می شود که پیش از مصرف مواد غذایی صنعتی مانند بیسکویت برچسب آنها را مطالعه کنند.

 


فرآورده های لبنی: برای برخی از افراد، محصولات لبنی می تواند منجر به حساسیت های دستگاه گوارش، علائم تنفسی و برخی واکنش های پوستی شود. بسیاری از مردم دچار عدم تحمل لاکتوز هستند به این معنی که بدن آنها فاقد آنزیمی به نام لاکتاز برای هضم قند لاکتوز موجود در محصولات لبنی است. محصولات لبنی همچنین حاوی پروتئینی به نام کازئین نیز هستند که هضم آن سخت است و می تواند منجر به واکنش هایی مانند آلرژی و التهاب دستگاه گوارش شود. تمام محصولات لبنی نوع کم لاکتوز و بدون لاکتوز نیز دارند که افراد دچار عدم تحمل لاکتوز باید هنگام خرید این محصولات، به برچسب آنها دقت کنند. 


محصولات گلوتن: گلوتن پروتئین موجود در جو، گندم و  چاودار است و باید از مصرف آن در کسانی که از بیماری سلیاک رنج می برند، اجتناب شود. حساسیت به گلوتن می تواند علت بروز علائم سندرم روده تحریک پذیر در برخی افراد شود. علاوه بر این، گلوتن با طیف گسترده ای از مشکلات بهداشتی و رفتاری همراه است.

 

 

 


ذزت: تا حدودی غیر معمول است که آلرژی به ذرت هنوز هم  می تواند شدید باشد. اگر شما به ذرت حساسیت دارید، مصرف تمامی اشکال ذرت پخته شده، خام و یا آرد بایدقطع شود. کالج آمریکایی آلرژی، آسم و ایمونولوژی اعلام کرده که شناسایی آلرژی به ذرت به دلیل واکنش های مشابه در کسانی که به دانه ها آلرژی دارند دشوار است. 


سویا: در لیست آلرژن های قوی برای کودکان است. مانند  ذرت، سویا نیز در بسیاری از محصولات غذایی یافت می شود بنابراین هنگام خرید محصولات باید به برچسب آنها به دقت توجه کرد. 


‍ گوشت قرمز: آلرژی به گوشت مانند گوشت گاو، نادر است و  شناسایی می تواند دشوار باشد. این حساسیت ها معمولا به نوعی قند در گوشت به نام آلفا گالاکتوز نسبت داده می شود. اگر شما به یک نوعی از گوشت حساسیت دارید ممکن است به دیگر گوشت ها نیز حساسیت داشته باشید. با توجه به تحقیقات علائم حساسیت به گوشت ممکن است سه تا شش ساعت پس از خوردن غذا رخ ندهد. گرمایش و پخت و پز گوشت ممکن است خطر واکنش را کاهش دهد. 


میوه های خشک: عامل ایجاد آلرژی به میوه های خشک  سولفیت مانند (دی اکسید گوگرد) است که برای نگهداری یک گروهی از غذاها استفاده می شود. در اتحادیه اروپا، تولید کنندگان ملزم به برچسب بر روی مواد غذایی بسته بندی شده دارای سولفیت هستند. اگر شما آلرژی یا حساسیت به سولفیت دارید ممکن است هنگام مصرف سرکه، میوه ها و سبزیجات خشک و همچنین میوه ها و سبزیجات کنسرو شده، یخ زده، انواع ادویه و فلفل نیز دچار حساسیت شوید.

 


 

 





نوشته شده در تاریخ شنبه 96/11/14 توسط 



به نام خداوند جان و خرد

 

نام کتاب:food allergies for dummies

نویسندگان: Robert A. Wood     و Joe Kraynak 

قسمتی از پیشگفتار نویسنده:

به صورت روزانه بیمارانی مشاهده می شوند که آلرژی در انها تشخیص داده نشده یا اشتباه تشخیص داده شده است .بیماران نیز معمولا نمی دانند که کدام خوراکی ها باعث آلرژی آنها می شود چون سراغ تشخیص نوع آلرژی نمی روند.در بعضی موارد نیز دکتر نتیجه آزمایش ها را اشتباه تفسیر می کند و در نتیجه بیماران با رژیم های غذایی اشتباه می توانند دچار سو تغذیه شوند.در این کتاب شما نشانه های خاص انواع آلرژی خواهید شناخت و اطلاعات لازم درباره ی روش های مختلف درمان را بدست خواهید اورد.هم چنین با انواع غذاهایی که خوردن انها برای بیمار مضر است اشنا خواهید شد.البته این کتاب به هیچ وجه جایگزین پزشک و ازمایشهای مخصوص درمانی نمی شود و بیمار باید در وهله اول به پزشک مخصوص مراجعه کند.

 

 


این کتاب مهارت های لازم برای پیشگیری و درمان آلرژی را با ارائه اطلاعات لازم و به بیماران اموزش می دهد و می تواند در جلوگیری از ابتلا به انواع آلرژی ها بسیار موثر باشد.کتاب درچهار بخش کلی تنظیم شده است:

بخش اول شامل توضیحاتی درباره ی اصول اساسی آلرژی است.بخش دوم به پیشگیری و درمان انواع آلرژی ها اختصاص دارد.بخش سوم شامل اصول و مهارتهای لازم فرد بیمار برای حضور در  خانواده و  اجتماع است.در بخش چهارم ده نکته لازم و کلیدی در مورد بیماری که بیماران و نزدیکان انها باید بدانند اشاره شده است.





نوشته شده در تاریخ شنبه 96/11/14 توسط 



به نام خداوند جان و خرد

 

نام کتاب:  

 

Allergy-Free Kids: The Science-Based Approach to Preventing Food Allergies

نویسنده: Robin Nixon Pompa

سال انتشار:2017 

ناشر:William Morrow

قسمتی از کتاب: 

در ابتدا به شما خواهم گفت که کودک شما ممکن است به آلرژی های غذایی مبتلا شود پس سعی کنید از ابتلا به آن جلوگیری کنید. 

در سال های اخیر والدین از دادن غذا های آلرژی زا به کودکان خصوصا در سال های اولیه اجتناب می کنند. اما مطالعات اخیر نشان می دهد اجتناب کردن درست شبیه در معرض خطر قرار دادن کودکان است. 

محققان برای پیشگیری از این امر راه حل هایی برای والدین ارایه داده اند. به فرزندتان غذا های آلرژی زا در زمان کودکی بدهید. اجازه دهید دستگاه ایمنی یاد بگیرد که تمام غذا ها ایمن هستند.


درباره کتاب: 

زمانی که دختر نوزاد Robin Nixon Pompa دچار بیماری آلرژی می شود، او به دنبال پزشکی برای درمان بیماری دخترش می گردد. پس از ملاقات با Dr. Gideon Lack   و بهبود دخترش به فکر چاپ کتابی برای عدم ابتلاى بچه ها به آلرژی می افتد. طبق دیدگاه نویسنده نباید بچه ها را از غذای آلرژی زا دور کرد و در عوض باید حداقل تا پنج سال اول زندگی تمامی مواد غذایی آلرژی زا را با دستور پخت های ذکر شده در اختیار کودک گذاشت تا در آینده نسبت به آلرژی مقاوم باشد. 

این کتاب شامل مشاوره های تغذیه ای و دستورالعمل های غذایی برای نوزادان، کودکان نوپا و پیش دبستانی هاست. 

این کتاب شامل 5     بخش است؛ در بخش اول به بیماری آلرژی اشاره می کند. در بخش دوم و سوم به ترتیب به راه های درمان و پیاده سازی این راه حل ها در خانه می پردازد و در بخش چهارم در مورد پیشگیری از این بیماری صحبت می کند. قسمت جالب کتاب بخش پنجم آن با عنوان دستور پخت شامل هفتاد دستورالعمل پخت غذا می باشد. در این بخش به والدین آموزش هایی مبنی بر پخت غذا با تخم مرغ، بادام زمینی و سایر آجیل هاى درختى، کنجد، لبنیات، گندم، ماهی و کیوی می دهد.

 

 





نوشته شده در تاریخ شنبه 96/11/14 توسط 



 

به نام خداوند جان و خرد

 

بادام زمینی، منبع خوب انرژی است.100 گرم بادام زمینی حاوی 50 گرم چربی، 16 گرم کربوهیدرات، 25 گرم پروتئین است. بادام زمینی دارای پروتئین با کیفیت عالی می باشد. در بین آجیل ها،بادام زمینی دارای بیشترین مقدار پروتئین می باشد. 

بیشتر چربی های موجود در بادام زمینی از نوع غیر اشباع است. 

این ماده ی غذایی روند پیری را به تعویق انداخته و از آلزایمر جلوگیری می کند 

روغن بادام زمینی از نظر خواص شبیه روغن زیتون است.  

روغن بادام زمینی ملین و رفع کننده یبوست می باشد.

‍ بادام زمینی برای تقویت ریه و طحال مفید است و کلسترول خوب  (HDL)خون را بالا می برد.

 


این آجیل پرخاصیت درد معده را از بین می برد و به عنوان نرم کننده سینه استفاده می شود.

همچنین بادام زمینی سرفه خشک را برطرف می کند.

شیر را در مادران شیرده زیاد می کند و بسیار مقوی است.

به هضم غذا کمک می کند و یک ملین عالی است.

بادام زمینی همچنین دارای ویتامین B3,B1, E،فیبر، پتاسیم، مس، فولات، منیزیم، آنتی اکسیدان و فسفر و ... می باشد.

به خاطر دارا بودن چربی و کالری زیاد، به افراد چاق توصیه می شود که آن را به میزان کم مصرف کنند.

بسیاری از افراد به بادام زمینی حساسیت دارند. معمولا آلرژی افراد به بادام زمینی، در دوران کودکی ظاهر می شود.

اولین نشانه های آلرژی به بادام زمینی به صورت آبریزش بینی یا خارش پوست در قسمت هایی از بدن می باشد. نشانه های بعدی شامل:تهوع، استفراغ، اسهال، ناراحتی شکمی، سوزش زبان، سختی تنفس ، گلودرد یا درد در دیگر نواحی بدن، افت ناگهانی فشار خون، سرگیجه و در نهایت بیهوشی و مرگ است.

 

 





نوشته شده در تاریخ شنبه 96/11/14 توسط 



به نام خداوند جان وخرد

 

گوجه فرنگی از جمله سبزیجات پرخاصیت است.یک گوجه فرنگی متوسط حاوی 22 کالری - 0 گرم چربی - 5 گرم کربوهیدرات - 1 گرم پروتئین است. 

سرشار از ویتامین‌هایC وA ،اسیدفولیک یا بتا کاروتن و مقدار کمی ویتامین‌های گروه B شامل B1، B2، B3، B5 و همچنین دارای مواد معدنی مختلف شامل کلسیم، فسفر، پتاسیم، فیبر، سدیم، گوگرد، کمی آهن، مس و روی نیز هست. گوجه فرنگی معروف به داشتن آنتی اکسیدان - لیکوپن - لیپوئیک اسید - فولیک اسید و لوتین است.

 


گوجه فرنگی اشتهاآور، برطرف‌کننده ضعف و خستگی، تقویت‌کننده سلسله اعصاب و همچنین قلب و دستگاه گردش خون است.

با توجه به اینکه گوجه فرنگی حاوی ویتامینA است، خوردن آن در تقویت بینایی، سلامت پوست و مخاط‌ها بسیار مؤثر است.

مصرف گوجه فرنگی به بیماران مبتلا به دردهای مفاصل و همچنین رماتیسم و نقرس توصیه می‌ شود.

گوجه فرنگی از مهم ترین موادغذایی حساسیت زا دربین ایرانیان است و قابلیت افزایش شدید علائم آلرژی را دارد.

می‌تواند باعث تحریک واکنش‌های آلرژیک  درافراد حساس شود وعلائمی مثل؛ خارش گلو،سرفه، عطسه،  خشکی دهان، خارش چشم و آبریزش بینی وچشم را بروز دهد.

 

 

 

 





نوشته شده در تاریخ شنبه 96/11/14 توسط 



 

به نام خداوند جان و خرد

 

آلرژی‌های غذایی پاسخ بدن به پروتئین های موجود در غذا هستند. تمام غذاها حاوی پروتئین هایی هستند که با خوردن آن ها و در بعضی موارد لمس مواد غذایی وارد بدن می شوند. 

     واکنش های آلرژیک زمانی اتفاق می‌افتد که بدن نسبت به آن پروتئین‌ها عکس العمل نشان داده و دچار آسیب شود بنابراین برای افراد مبتلا به آلرژی های غذایی، مصرف آن غذای خاص زیان آور است. 

علایم ایجاد شده در اثر آلرژی غذایی از آزار کوچیک تا علائم خطرناک و مرگ آور متغیر هستند این علایم عبارتند از :

1. سوزش

2. دهان

3. احساس سوزش یا کرختی در ناحیه بازو یا پاها

4. جوشهای زیر پوستی یا کهیر

5. خارش

6. دل پیچه

7. استفراغ

8. اسهال

9. اختلال در تنفس

10. افت ناگهانی فشارخون

11. تورم زبان

12. تورم حنجره

13. از دست دادن هوشیاری

14. مرگ

 


تا کنون درمان خاصی برای آلرژی های غذایی به وجود نیامده است اما امکان پیشگیری از آن وجود دارد.

با اجتناب از مصرف غذاهایی که واکنش آلرژیک ایجاد می کنند می توان از ایجاد آن پیشگیری کرد. اجتناب از مصرف غذاهایی که واکنش ها را ایجاد می کنند را رژیم حذفی می‌نامند. قبل از هر چیز باید هر غذایی که باعث ایجاد این حالت می شود شناسایی گردد .

بیش از 90 درصد آلرژی‌های غذایی در اثر استفاده از هشت نوع غذای مختلف ایجاد می‌شود این غذاها عبارتند از:

1. شیر

2. تخم‌مرغ

3. بادام زمینی

4. گردو

5. بادام هندی

6. ماهی ها

7. سویا

8. گندم

 


رژیم حذفی

افراد مبتلا به آلرژی غذایی باید حتنا برچسب‌های همه مواد غذایی را مطالعه کنند. باید بر روی برچسب تمام مواد غذایی حاوی: شیر، تخم مرغ، ماهی، بادام زمینی، گردو، بادام هندی، گندم، سویا نام آن ماده غذایی ذکر شود ؛ بنابراین افرادی که رژیم حذفی دارند باید برچسب های غذایی را دقیق مطالعه کنند.

طبق بیانیه آکادمی آلرژی آمریکا بسیاری از غذاها و ترکیبات دیگر نیز ممکن است حاوی ترکیبات آلرژی‌زا باشند که در رژیم حذفی نباید استفاده شوند در ادامه لیست بعضی از این غذاها و ترکیبات آلرژی‌زا ذکر شده است.

غذاها ممکن است حاوی شیر باشند: کره، چربی کره، روغن کره، سرشیر، کازئین، مایه ماست، پنیر، خامه، فرنی، ماست، پودینگ، کره آب کرده، تمام انواع شیر حیوانات، لاکتالبومین، لاکتالبومین فسفات، لاکتو گلبولین، لاکتولوز

این غذاها ممکن است حاوی تخم مرغ باشند: مخلوط زرده تخم مرغ و شیر، آلبومین، لیزوزیم، مایونز، نوعی کیک و سفیده تخم مرغی که روی آن به کار رفته است، لستین و بعضی از شیرینی ها

غذاها ممکن است حاوی بادام زمینی و ترکیباتی باشند که واکنش های آلرژیک را تشدید می کنند: هرگونه مغز یا غذاهای تهیه شده با مغزها، کره بادام زمینی، روغن بادام زمینی، بسیاری از شکلات ها و شیرینی ها،مغز آفتابگردان و غذاهای رستوران های قبایل خاص از قبیل: آفریقایی ها، چینی ها، مردم اندونزی، مکزیک و ویتنام

علاوه بر موارد فوق باید تاریخ تولید مواد غذایی نیز در نظر گرفته شود و از مصرف غذاهایی که مدت زیادی در فروشگاه‌ها مانده‌اند اجتناب شود.

عملکرد رژیم حذفی این است که از واکنش‌های آلرژی مرگ آور ایجاد شده توسط غذا ها پیشگیری کنند.

مزایا:

مزیت استفاده از رژیم حذفی این است که از علایم آلرژی غذایی که عبارتند از :خارش، اختلالات گوارشی و اسهال پیشگیری می شود. افراد مبتلا به آلرژی های شدید غذایی با استفاده از انرژی می توانند زندگی خود را نجات دهند.

موارد احتیاط:

اگر فردی به آلرژی غذایی مشکوک باشد،بهتر است که در ابتدا با پزشک مشورت کنند چرا که حذف بعضی از غذاها از رژیم می‌توانند باعث برهم خوردن تعادل مواد مغذی و ایجاد کمبودهای غذایی شود.

از آنجایی که اغلب غذاهای ایجاد کننده آلرژی شامل شیر، تخم‌مرغ و گندم هستند در صورت عدم استفاده از آنها منابع خوب کلسیم و فسفر نیز علاوه بر پروتئین از رژیم غذایی حذف خواهد شد؛ اما با کمک پزشک و متخصص تغذیه میتوان جایگزین های این مواد را استفاده کرد.

 

 

 





نوشته شده در تاریخ شنبه 96/11/14 توسط 



به نام خداوند جان وخرد

 

مقدمه 

آلرژی غذایی در طی قرون مختلف به یکی از نگرانی های اصلی انسان تبدیل شده و بسیاری از پزشکان در رابطه با آن هشدار داده اند. مثلا ابن سینا اعلام کرد که گیاه بنشن می تواند عامل ایجاد سردرد و حملات در افراد مبتلا به آسم باشد.  

دانستن واقعیت ها در رابطه با آلرژی غذایی یک امر بسیار مهم می باشد، چون برداشت اشتباه در این رابطه می تواند باعث محرومیت افراد از بعضی غذاها شود و حتی تا مرگ پیش برود.


‍ تعریف 

آلرژی غذایی یک نوع پاسخ ایمنی است که در اثر مصرف مکرر غذای خاص بوجود می آید و می تواند تهدید کننده سلامتی باشد. این اثر به علت حمله سیستم ایمنی بدن به پروتئین های غذایی (که در شرایط عادی بی ضرر هستند) اتفاق می افتد.  

آنافیلاکسی ناشی از غذا یک واکنش آلرژیک جدی است که به صورت ناگهانی آغاز می شود و ممکن است حتی منجر به مرگ شود.  

نکته قابل توجه این است که فقط در صورتی می توانیم واژه "آلرژی غذایی" یا "حساسیت شدید غذایی" را استفاده کنیم که سیستم ایمنی واکنش ناسازگاری نسبت به غذا نشان دهد. 

‍ علائم 

  

از جمله علائم آلرژی می توان به موارد زیر اشاره کرد: 

کهیر و اگزما 

قرمزی پوست یا جوش 

خارش یا سوزش یا احساس خارش در دهان 

التهاب صورت، زبان یا لب 

استفراغ و اسهال 

درد و گرفتگی شکمی 

سرفه یا خس خس کردن 

سرگیجه و سبکی سر 

التهاب گلو و تارهای صوتی 

سختی در تنفس 

عطسه و آبریزش بینی 

علائم آلرژی غذایی ممکن است در بین افراد مختلف و حتی در یک فرد در زمان های مختلف متفاوت باشد که علت این تفاوت ها به درجه حساسیت، مدت زمان شروع آلرژی، محل و مقدار غذای خورده شده برمی گردد. 

عوامل به وجود آورنده و غذاهای محرک 

آلرژن های اصلی غذایی 

  

در حالی که بیش از 160 نوع غذا می تواند باعث واکنش های آلرژیک در افراد شوند، 8 ماده غذایی به عنوان اصلی ترین آلرژی های غذایی معرفی شده اند که عامل بیش از 90 درصد آلرژی های غذایی می باشند. این مواد عبارت اند از: 

    1. شیر 

    2. تخم مرغ 

    3. ماهی 

    4. سخت پوستان و نرم تنان صدف دار 

    5. آجیل های درختی 

    6. بادام زمینی 

    7. گندم 

    8. دانه سویا


در این بین شیر، تخم مرغ و بادام زمینی عامل اصلی واکنش های غذایی در کودکان به حساب می آیند و بادام زمینی، آجیل های درختی و غذاهای دریایی عامل اصلی واکنش ها در نوجوانان و بالغین محسوب می شوند. 

امروزه کنجد هم به عنوان یک نگرانی نو ظهور در رابطه با آلرژی های غذایی مطرح است.

البته باید این نکته را هم در نظر گرفت که مهم ترین آلرژن های غذایی در کشور های مختلف متفاوت هستند که این موضوع به تاثیرات متقابل عوامل ژنتیکی، فرهنگی و عادات غذایی (از جهت در معرض عوامل آلرژی زا قرار گرفتن در سال های اولیه زندگی) برمی گردد.

نکته دیگر اینکه آلرژی به گندم با بالارفتن سن کاهش می یابد.

اما آلرژی به بعضی مواد مثل گوجه فرنگی، مغزیجات، تن ماهی و پرتقال با افزایش سن افزایش می یابد که البته این ممکن است ناشی از تغییر رژیم غذایی باشد.

اکثر آلرژی های غذایی بعد از حدود 3 سال به تدریج بهبود پیدا می کنند، اما آلرژی به شیر گاو در 25-20 درصد بیماران تا دوران بلوغ ادامه پیدا می کند.

رایج ترین آلرژن غذایی در ایران گوجه فرنگی است، چون خیلی زود به عنوان غذا به بچه ها داده می شود و در تهیه سوپ برای نوزادان کاربرد دارد.

در فرانسه، ژاپن، استرالیا و اسپانیا تخم مرغ به عنوان رایج ترین آلرژن غذایی معرفی شده است.

گردو که به طور معمول در دنیا آلرژن رایجی نیست به علت مصرف بالا در بین ایرانیان به عنوان یک آلرژن رایج محسوب می شود و در مقابل بادام زمینی که یک آلرژن غذایی رایج در دنیاست در ایران شیوع بسیار کمی دارد که علت آن مصرف کم آن در ایران است.

شیوع

مطالعات نشان می دهد یک سوم افراد بالغ مبتلا به آلرژی غذایی هستند، در صورتی که تخمین زده شده آلرژی غذایی تنها حدود کمتر از 2 درصد جمعیت و حدود 8-4 درصد کودکان را درگیر می کند. به عبارتی می توان گفت در یک کلاس درس 25 نفری حداقل یک دانش آموز مبتلا به نوعی آلرژی غذایی است. حدود 30 درصد از کودکان مبتلا به آلرژی غذایی یک آلرژی ترکیبی دارند، یعنی به چند نوع غذا آلرژی دارند.

تشخیص

از آنجایی که آلرژی های غذایی می توانند از رشد کودک جلوگیری کند و حتی تهدید کننده زندگی باشد، تشخیص و درمان به موقع آن ها از اهمیت زیادی برخوردار است.

تشخیص آلرژی غذایی ممکن است کار خیلی سختی نباشد، مثلا هنگامی که یک فرد هر دفعه که یک ماده غذایی خاص را مصرف می کند دچار علائم آلرژی می شود.

اما از آنجایی که ممکن است دلایل مختلفی برای بیماری های مرتبط با غذا وجود داشته باشد، بهتر است فردی که دچار علائم می شود حتما با یک متخصص آلرژی مشورت کند.

‍ برای تشخیص نوع آلرژن ابتدا پزشک شرح حال کاملی برای مشخص شدن غذای مشکوک، مقدار غذای خورده شده که سبب ایجاد علائم آلرژی شده، زمان بین مصرف غذا و گسترش علائم از فرد می گیرد.انجام معاینه فیزیکی کامل و بعضی تست های آزمایشگاهی و نیز یادآوری غذاهای خورده شده روزانه می تواند در تشخیص آلرژی کمک کند. رژیم های غذایی حذفی  هم در تشخیص و هم در درمان آلرژی غذایی استفاده می شوند.

‍ در این روش، غذاهای مشکوک برای چند هفته از رژیم غذایی فرد به طور کامل حذف یا محدود می شوند تا معین شود که علائم درحال پیشرفت از بین می روند یا نه.

این نوع رژیم ها برای جلوگیری از سوتغذیه حتما باید تحت نظارت پزشکی باشد.

دو نوع تست خونی Prick-skin testing radioallergosorbent) و enzyme(linked immunosorbent assay  و یک نوع تست پوستی هم می تواند به تشخیص آلرژی غذایی کمک کند.

درمان

ظهور علائم بعد از خوردن غذا ممکن است نشانه یک آلرژی غذایی باشد و فرد باید از مصرف غذاهایی که باعث این علائم می شود پرهیز کند.

به افراد در معرض و یا مبتلا به آلرژیهای غذایی باید خواندن برچسب غذاها و اجتناب از مصرف غذاهای خطر ساز را آموزش داد. همچنین باید در رابطه با مواقعی که ممکن است به صورت تصادفی غذای خطر ساز را مصرف کنند آموزش داد.

افراد مبتلا به آلرژی غذایی شناخته شده باید به محض شروع علائم در هنگام یا بعد از خوردن غذا، فورا درمان را آغاز کنند و در صورت پیشرفت علائم به نزدیکترین اورژانس مراجعه کنند.

بعضی از این روش ها عبارت اند از :

Oral immunotherapy(OIT)

Sublingual immunotherapy(SLIT)

Epicutaneous immunotherapy (EPIT,or skin patch)

در واقع در حال حاضر تنها درمان موثر برای آلرژی غذایی، اجتناب از مصرف غذاهای آلرژن یا به عبارتی استفاده از رژیم های حذفی است.

این نوع رژیم باید با محاسبه توانایی فرد برای تحمل غذاهای خطرساز، جلوگیری از بروز سوتغذیه و همینطور راحت بودن پیروی از رژیم و سایر عوامل تنظیم شود.یک فرد با سابقه آلرژی غذایی باید پیش از هر بار مصرف مواد غذایی، برچسب روی آنها را بررسی کند.

هم چنین هنگام مصرف غذا در رستوران ها یا مهمانی ها از ترکیبات موجود در آن ها اطلاع حاصل کند تا با خاطری آسوده از خوردن غذای خود لذت ببرد.

این افراد باید برای مواقعی که ممکن است به طور تصادفی مقداری غذای خطر ساز مصرف کنند، آمادگی داشته باشند، در غیر اینصورت ممکن است دچار واکنش های شدید آنافیلاکسی و حتی مرگ شوند.

یکی از راه های کمک کننده به کنترل آلرژی غذایی در این موارد سرنگ های محتوی اپی نفرین موجود در داروخانه ها هستند که استفاده از آنها بسیار آسان است و فرد می تواند به راحتی آن را برای خودش تزریق کند.

فردی که سابقه واکنش های آلرژیک دارد ترجیحا باید یکی از این سرنگ ها را همراه خود داشته باشد.یکی دیگر از مواردی که می تواند به کنترل واکنش های ملایم کمک کند استفاده از آنتی هیستامین های خوراکی است.

 

 

 





نوشته شده در تاریخ شنبه 96/11/14 توسط 



به نام خداوند جان و خرد



1. ماهی هرینگ
2. قارچ
3. شیر کامل
4. ژامبون
5. روغن کبد ماهی
6. سوشی
7. توفو
8. پنیر سوئیسی
9. تخم‌مرغ
10. شیر سویا


11. خاویار
12. کنسرو ماهی سالمون
13. سالامی
14. قارچ شیتاکه
15. پنیر ریکوتا
16. سوسیس
17. ماهی خال‌خالی
18. صدف‌های خوراکی
19. آب پرتقال
20. جو دو سر


21. کنسرو ماهی تن
22. ماست وانیلی
23. شیر کاکائو
24. غلات صبحانه
25. جگر گوساله
26. زرده‌ی تخم‌مرغ
27. ماهی ساردین
28. کره
29. میگو
30. قارچ پورتوبلو
31. پنیر بز
32. خامه ترش





نوشته شده در تاریخ جمعه 96/11/13 توسط کیوتن


   1   2   3   4   5      >