سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نشریه کیوتن
دانشکده ی تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

آجیل باعث بهبود بیماری های قلبی عروقی، سرطان، دیابت، کلسترول بالا، یبوست، کم خونی می شود.

 

2?آجیل دارای چربی و کالری بالایی می باشد و ممکن است آلرژی ایجاد کند.

 

3?مواد مغذی موجود در آجیل: کلسیم، فلاونوئید، فیبر، آهن، فولات، منیزیم، منگنز، اسید چرب امگا3، سلنیوم، ویتامین E، چربی های تک اشباع، پتاسیم و ….

#دانستنی_تغذیه





نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 97/1/30 توسط مهرداد جمالی



به نام خداوند جان و خرد

کودکان از زمان تولد تا یک سالگی به عنوان نوزاد شناخته می‌شوند  .

نوزادان رشد خیلی سریعی داشته و نیازهای تغذیه ای ویژه‌ای دارند که از سایر گروه‌های سنی متمایز است.

کودکان زیر یک سال دارای اندام های کامل و بالغ نیز نیستند. آنها نیازمند تغذیه‌ای و آسان از نظر هضم، حاوی انرژی، ویتامین‌ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی لازم برای رشد و تکامل هستند.

نوزادان همچنین نیازمند مقادیر مناسبی از مایعات برای کلیه های نابالغ خود هستند.

تغذیه نوزادان شامل دوری از مواجهه نوزاد با مواد مضر برای رشد و تکامل است.

شیر مادر در نوزادان را از بیماری‌ها محافظت میکند به صورت فعال در تکامل تمام سیستم‌های بدن آنها شرکت دارد.

سازمان های بهداشت جهانی و یونیسف توصیه می‌کنند که تمام نوزادان باید در 6 ماهه اول زندگی تنها از شیر مادر استفاده کنند وشیردهی تا دو سالگی ادامه یابد.

تغذیه انحصاری با شیر مادر به این معنا است که در6 ماه اول زندگی نوزاد، هیچ ماده غذایی مایع یا جامد دیگری از قبیل شیر خشک یا آب نباید به نوزاد داده شود و فقط مصرف مکمل های ویتامینی یا داروها در این مدت مجاز است.

 

مزایای شیردهی برای مادر

کاهش خطر سرطان های سینه، تخمدان و رحم 

جلوگیری طبیعی از بارداری (بسیاری از زنان تغذیه کننده نوزاد خود تا شیش ماه باروری شان به تأخیر می افتد)

بهبود سریعتر پس از زایمان

تغذیه با شیر مادر باعث مصرف کالری زیادی می شود که کاهش وزن را برای مادران تسهیل می‌کنند.

شیر دادن همچنین کمک می کنند که رحم مادر زودتر به حالت اولیه برگردد.

آرامش مادر: وقتی مادر نوزاد خود را تغذیه می کنند در بدن اکسی توسین تولید میگردد این هورمون باعث ایجاد آرامش می شود.

حفاظت مادر در مقابل استئوپروز

مزایای تغذیه با شیر مادر برای نوزاد

 افزایش سطح ایمنی بدن: شیر مادر حاوی آنتی بادی هایی است که توسط مادر تولید شده‌اند و نوزاد را از باکتری ها و ویروس ها حفاظت می کنند.  این موارد ایمنی بخش در فرمولا وجود ندارند.

 جلوگیری از عفونت های گوش و دستگاه تنفسی.

 هوش بالاتر: مطالعات مختلفی نشان داده‌اند که سطح DHA در مغز نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند نسبت به سایر نوزادان بالاتر است.

 هضم و جذب بهتر و یبوست کمتر در نوزادان 

کاهش خطر اسهال، ذات‌الریه، عفونت‌های دستگاه ادراری و انواع خاصی از مننژیت های نخاعی

 کاهش آلرژی های غذایی و اگزما

 اضافه وزن طبیعی: نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند کمتر دچار اضافه وزن می گردند .

 کاهش ریسک دیابت نوع 1 و 2، بیماری سلیاک، ام اس، سرطان، آرتریت، روماتوئید، بیماری های کبدی ،آپاندیسیت

 کاهش خطر سندروم مرگ ناگهانی نوزاد

 کاهش خطر سرطان سینه (در دختران تغذیه شده با شیر مادر)

 تکامل گونه ها، صورت و چانه های نوزاد بهتر ازسایر نوزادان می شود.

 دو علت مهم مرگ و میر نوزادان در کشورهای در حال توسعه عبارتند از اسهال و عفونت‌های حاد تنفسی که تغذیه با شیر مادر یک عامل پیشگیری کننده است

 رژیم ایده آل برای مادر،  ترکیب غذاهای سالم از هر 5 گروه غذایی تشکیل شده است.

 رژیم مادر باید حاوی 50_55%  کربوهیدرات، 30% چربی های سالم، 15_20% پروتئین باشد

 مادران شیرده باید مقادیر کافی کلسیم از محصولات لبنی، بروکلی و لوبیا ها مصرف کنند.

 همچنین از غذاهای سرشار از آهن از قبیل گوشت قرمز، ماهی و ماکیان نیز در رژیم غذایی خود استفاده کرده و دریافت ویتامین کافی داشته باشند.

 برای جبران انرژی صرف شده برای تغذیه نوزادان، مادر باید 500 تا 300 کیلو کالری انرژی اضافه تر به صورت روزانه دریافت کرده، همچنین مایعات زیادی مصرف نمایند.

غذاهای نفاخ و ادویه‌دار ممکن است باعث ایجاد ناراحتی های گوارشی برای نوزاد شده و او از خوردن شیر امتناع کند. در چنین حالتی مادر باید آن غذا را برای مدت 10 الی 14 روز از رژیم خود حذف کند تا از رفع مشکل مطمئن شود.

قرص های ضد بارداری، انواع قرص های استروژنی باعث کاهش حجم شیر مادر شده و مصرف آن توصیه نمی شود. تنها قرص های حاوی پروژسترون از قبیل مینی پیل می توانند از این مسئله جلوگیری کنند .

استفاده از فرمولا

فرمولا های مورد استفاده کودک به کاملی شیر مادر نیستند (هضم آن سخت تر بوده و از نظر شیمیایی جایگزین شیر مادر نیستند ) ولی تمامی مواد مغذی مورد نیاز کودک برای رشد سالم را فراهم می سازند.

فرمولا های کودک بر پایه شیر گاو یا برپایه سویا هستند. اطفالی که نشانه های عدم تحمل لاکتوز، بیقراری و نفخ نشان می‌دهند معمولا فرمولا های بر پایه سویا را بهتر تحمل می کنند.

فرمولا ها معمولاً در سه شکل آماده مصرف، مایه غلیظ، پودر ارائه می‌شوند.

آب مورد استفاده برای مخلوط کردن فرمول در ماه های اول عمر کودک باید آب جوشیده یا آب مخصوص فرمولا باشد.

 

فرمولا

انجمن دندانپزشکی اخطار می دهد که برخی از منابع آب موجود به قدری فلوئوردار شده‌اند که برای کودک بالا است و موجب فلوروزیس احتمالی دندان‌های کودک می‌شود. فلوروزیس مشکل زیبایی است و باعث ایجاد لکه روی دندان ها می شود ولی باعث ضعیف شدن دندانها نمی‌شود.

فرمولا بعد از مخلوط شدن با آب یا باز شدن بسته بندی آن باید در یخچال نگهداری شود. مدت زمان قابل نگهداری در یخچال نیز 2 روز بوده و بعد از آن احتمال خراب شدن آن زیاد است. 

عوارض ناشی از مصرف فرمولا بیشتر به علت دشواری هضم فرمولا است.در برخی از کودکان مصرف فرمولا ها بر پایه شیر گاو باعث نفخ، سر و صدای شکم ،گریه های طولانی مدت و بالا آوردن می شود؛  تعویض شیر مورد استفاده و جایگزینی فرمولا بر پایه سویا به جای آن باعث بهبود عوارض می‌شود. دیگر عوارض ناشی از مصرف فرمولا عموماً به مخلوط نکردن صحیح فرمولا برمیگردد.

اکثر متخصصین اطفال توصیه می کنند زمانی که کودک بین 4 تا 6 ماه سن دارد او را با غذاهای جامد آشنا کنند. اگر سابقه خانوادگی حساسیت‌های غذایی وجود دارد برخی از متخصصین توصیه می‌کنند شروع غذاهای جامد تا 6 ماهگی یا حتی دیرتر به تعویق بیفتد.

غذاهای جامد با مقادیر اندکی برنج غنی شده با آهن یا غلات دیگر (به صورت غله منفرد) به صورت فرنی رقیق با شیر مادر یا فرمولا شروع میشود.

در ادامه کودک با مقادیر اندکی از غلات با استفاده از قاشق آشنا می شود.

بعد از پذیرش فرنی رقیق توسط کودک می توان آن را غلیظ تر کرد.

بعد از اینکه کودک غلات غنی شده را قبول کرد والدین در ادامه می توانند هر هفته یک غذای منفرد جدید را به کودک معرفی نمایند.

در همین حین که کودک شروع به مصرف غذاهای جامد می‌کند، آمادگی آن را دارد که از لیوان جرعه های اندکی از آب سیب، آب انگور یا گلابی ( مصرف آب مرکبات توصیه نمی شود) را مزمزه کند. آبمیوه ها نباید با بطری به کودک داده شود.


در انتهای یک سالگی کودک می‌تواند انواع گوناگونی از غذاهای نرمی که سایر اعضای خانواده نیز می خورند را مورد استفاده قرار دهد.

غذاهایی که تا یک سالگی نباید به نوزاد داده شود

شیر گاو: شیر ساده گاو نباید تا قبل از 6 ماهگی به کودک داده شود. و تا یک سالگی تنها به مقدار اندک میتوان مصرف گردد .شیر گاو موجود در فرمولا تغییر یافته است تا توسط کودک قابل استفاده باشد.

عسل: عسل می تواند حاوی اسپورهای باکتری کلستریدیوم بوتولینیوم باشد. این باکتری بیماری جدی و کشنده به نام بوتولیسم نوزادان را ایجاد می کنند.

تخم مرغ خوب پخته شده و ماهی می توانند در حوالی سنین 6_9 ماهگی (اگر سابقه حساسیت خانوادگی وجود دارد دیرتر داده شود(.

بادام زمینی و کره بادام زمینی به خاطر احتمال حساسیت در سال اول داده نمی شود .

پرتقال، گریپ فروت و سایر مرکبات می‌توانند باعث جوش های دردناک در زمان عوض کردن قنداقه کودک شود. 

اسفناج، شلغم یا چغندر حاوی مقادیر زیادی نیترات هستند برای کودک مضر است.

کشمش، دانه کامل انگور، هات داگ، شکلات، ذرت بوداده، هویج خام، دانه‌ها و گوشت ریش ریش شده و  انواع مشابه آن ها می توانند موجب بند آمدن نفس و خفگی کودک شوند.





نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 97/1/29 توسط محدثه البرزی



به نام خداوند جان و خرد

کلم برگ رایج ترین نوع مصرفی کلم و سرشار از ویتامین  K، ویتامینC، ویتامین های B9،B2وB1، کلسیم، پتاسیم، ویتامین A و منیزیم می باشد.

مصرف انواع میوه‌ها و سبزیجات خطر ابتلا به بیماری‌ها را کاهش می دهد. مصرف گیاهانی همچون کلم به علت فیبر موجود خطر چاقی، سرطان، دیابت و بیماری‌های قلبی را کاهش وسطح انرژی بدن را افزایش می دهد.

 

از دیگر تاثیرات مصرف کلم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

طراوت و شادابی پوست

کاهش اندازه تومور در سرطان سینه

پیشگیری از یبوست(به دلیل وجود آب و فیبر در کلم)

دفع سموم بدن

تسکین سردردهای مزمن

پیشگیری و درمان کم خونی

 





نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 97/1/29 توسط محدثه البرزی



به نام خداوند جان و خرد

رژیم سوپ کلم هم یکی از آن رژیم های غذایی است که در مدت کم، کاهش وزن سریعی را برای افراد به همراه دارد و برای مدت 7 روز اجرا می شود.

 هسته مرکزی این رژیم غذایی سوپ کلم است و مصرف آن در روز آزاد است و فرد هر چه بخواهد در زمان گرسنگی می تواند از آن استفاده کند.

 این رژیم غذایی یکی از قدیمی ترین رژیم های کاهش وزن است که تا به امروز از آن استفاده می شود و هر چند سال یکبار نام آن عوض می شده است. رژیم مدل ها، رژیم دالی پارتون، رژیم سوپ کلم ارتشی و ....از جمله نام های این رژیم می باشد. این نامگذاری ها به این خاطر به این رژیم غذایی تعلق گرفتند که اکثر افراد مشهورمانند مدل ها، خلبان ها، ارتشی ها و...باید تحت رژیم های سخت مثل سوپ کلم قرار می گرفتند تا وزن خود را به اقتضای شرایط ویژه حفظ کنند یا کاهش دهند.

 در ابتدا هم ادعا می شد که با سوپ کلم به دلیل کالری بسیار پایین و ترکیبات معجزه آسای چربی سوزی، در طی هفته های اول 7.5-4.5 کیلوگرم وزن کاهش می یابد.

 طبق دستورالعمل استاندارد سوپ کلم حاوی پیاز، فلفل سبز، گوجه فرنگی، کرفس، عصاره گوشت و کلم می باشد و زمان پخت آن از یک ساعت به 15-10 دقیقه تغییر کرده است. افردا تحت این رژیم غذایی باید دستورات خاصی را روزانه در رژیم شان رعایت کنند.

 

برنامه رژیم سوپ کلم

در روز اول تنها سوپ کلم و هر میوه ای به جز موز استفاده می شود. آب، قهوه سیاه، آب ذغال اخته و چای تلخ (بدون قند) جز نوشیدنی های مجاز این روز می باشند.

در روز دوم هیچ میوه ای نباید مصرف شود و افراد می توانند از سبزیجات خام یا پخته بغیر از ذرت، نخود و لوبیا به هر مقدار استفاده کنند. باید یک عدد سیب زمینی پخته شده به همراه کره در وعده شام مصرف کنند.

در روز سوم هر مقدار تمایل داشته باشند می توانند میوه و سبزی مصرف کنند؛ اما سیب زمینی مجاز نیست.

برای روز چهارم می توانند حداقل 3 و حداکثر 8 عدد موز بخورند و تا جایی که می توانند شیر بدون چربی همراه آن مصرف کنند. در این دوره اگر فرد تمایلی به مصرف شیرینی جات در برنامه غذایی داشته باشد با رعایت مقدار مصرفی در این روز در نظر گرفته می شود.

در روز پنجم 20-10 اونس گوشت گاو به همراه 6 عدد گوجه فرنگی توصیه می شود و سوپ کلم حداقل باید در یک وعده مصرف شود. در طول روز برای دفع اسید های تولید شده از بدن باید 8-6 لیوان آب نوشیده شود. در یکی از وعده ها می توان مرغ پخته یا کبابی (بدون پوست) یا ماهی را جایگزین گوشت گاو کرد.

روز ششم با مصرف حداقل یک وعده سوپ کلم و در غیر اینصورت مصرف نامحدود گوشت و سبزیجات و عدم مصرف سیب زمینی ادامه پیدا می کند.

نهایتا در روز هفتم مصرف برنج قهوه ای و سبزیجات آزاد می باشد، ولی مصرف نان توصیه نمی شود و افراد مجاز به استفاده از آبمیوه های طبیعی هستند و توصیه می شود سوپ کلم یک بار در روز مصرف شود.

این برنامه غذایی تنها برای مدت کوتاهی قابل اجراست. گفته می شود این رژیم روشی سریع برای کاهش وزن پس از یک دوره بیش خواری (مثل ایام تعطیل) یا برای مناسبتی خاص  می باشد.

کاهش وزن سریع در مدت کوتاه، رهایی از مصرف غذاها ی بی خاصیت و آماده، عدم نیاز به مواد گران قیمت و دستورالعمل پیچیده یا ترکیبات سرکوب کننده اشتها و در آخر نگهداری آسان سوپ تهیه شده جز مزایای این رژیم غذایی به حساب می آیند؛

اما عوارضی همچون گیجی و سردرد های خفیف و حالت نفخ در شکم را به همراه دارد و یکی از دغدغه های مهم  در خصوص این رژیم غذایی این است که بر مصرف میوه و سبزی جات تاکید می کند؛ اما از طرف دیگر گوشت و ماهی و غلات و لبنیات را در اکثر روز ها حذف می کند و هر رژیمی که فقط بر غذایی خاص تاکید کند مواد مغذی ضروری را به بدن نمی رساند و در طولانی مدت باعث ایجاد کمبود های تغذیه ای می شود.

رژیم سوپ کلم برای افراد سالمی که فقط همان دوره هفت روزه را انجام دهند بی خطر است، اما این رژیم را نباید در افراد دیابتی، افراد مبتلا به اختلالات تغذیه ای یا در سایر اختلالاتی که به رژیم‌های غذایی خاصی نیاز است توصیه نمود.

کسانی که از این رژیم استفاده می کنند باید بدانند که اکثر وزنی را که طی یک هفته از دست می‌دهند آب بدن بوده و با قطع رژیم به آسانی به حالت اول برمیگردد و در طولانی مدت نمی تواند روش مناسبی برای کاهش یا نگهداری وزن باشد.

انجمن قلب آمریکا و بیمارستان هایی که نام انواع مختلف سوپ از آنها گرفته شده است اطلاعیه های رسمی صادر کرده اند که اصلا از این رژیم حمایت نمی کنند و این رژیم از عادات غذایی سالم حمایت نکرده و حتی خطرات بالقوه‌ای نیز برای سلامتی افراد دارد. علاوه بر آن هیچ دولتی تاکنون از تحقیقات در خصوص این رژیم که چه شکل قرص و چه سوپ تازه حمایت نکرده است.

آشنایی با رژیم های غذایی پر طرفدار در دنیا این فرصت را در اختیار ما قرار می دهد تا علل و دغدغه ی اصلی انتخاب این رژیم ها از سوی مردم,پیامد های مطلوب و نامطلوب و ...را بشناسیم و به قول یکی از اساتید به هدف و  رسالت مان یعنی کمک به سلامتی مردم دست پیدا کنیم.

 





نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 97/1/29 توسط محدثه البرزی



به نام خداوند جان وخرد

مقدمه

فیبروز کیستیک یک بیماری ژنتیکی اتوزومال مغلوب است که در نتیجه جهش در ژن CF trans membrane conductance regulator (CFTR) که کد کننده پروتئین کانال انتقال دهنده یون کلر می باشد ایجاد می شود.

 این بیماری با از دست دادن مزمن انرژی همراه است که علت اصلی کاهش عمر این بیماران محسوب می شود.

 صدک های قد و وزن اغلب بیماران پایین می باشد که با افزایش میزان مرگ و میر و خطر مستقل برای عملکرد ریوی نامناسب همراه است.

 با در نظر گرفتن این یافته ها، به دست آوردن قد و وزن بهینه هدف اصلی درمان در این کودکان می باشد


علل و عوامل مؤثر در بروز سیستیک فیبروزیس

ویروسها: ویروس ها در بیش تر موارد در کودکان با CF دیده شده است و برخی شواهد نشان می دهد که از جمله عوامل مهم برای در کاهش عملکرد ریوی هستند.

باکتری ها: بیشتر بیماران با CF‌ عفونت باکتریایی مزمن از راههای هوایی دارند

عوامل غیر عفونی: CF راه هوایی به وسیله عفونت نوتروفیلی مزمن توصیف میشوند. مارکرهای عفونی در سرم و ترشحات راه هوایی در طول وخیم شدن ریه ها افزایش مییابند.

 اگرچه عفونت ریوی احتمالا یک علت اصلی برای التهاب راه هوایی است، شواهد وجود نشان می دهد که نقص درCF trans membrane conductance regulator (CFTR) میتواند علت التهاب در عدم وجود عفونت باشد

سرفه و خلط سینه یا گرفتگی قفسه سینه یا افزایش تعداد دفعات آن، کاهش مقاومت و تحمل ورزشی یا افزایش تنگی نفس همراه با ترشح، افزایش کوفتگی و خستگی، کاهش اشتها، افزایش نرخ تنفسی یا تنگی نفس در حالت استراحت، تغییر در ظاهر خلط سینه، تب (در تعداد کمی از بیماران) و افزایش گرفتگی بینی یا  خشکی از جمله علائم این اختلال بهحساب می آیند.

 

تشخیص سیستیک فیبروزیس

در گذشته بیشتر بیماران بعد از وجود علائم تشخیص داده میشدند.

در سال 2001 کمتر از 10 درصد از بیماران با غربالگری نوزادان تازه متولد شده تشخیص داده می شدند که این عدد در سال 2014 به 63 درصد رسید. این غربالگری شامل نشانگرهای بیوشیمیایی و ارزیابی ژنتیکی می باشد. یک مطالعه کوهورت گذشته نگر روی بیش از 1000 نفر از بیماران با CF نشان داد که 7 درصد از آنها در سن کمتر از 18 سال تشخیص داده شده بودند.

بیمارانی که در طول بزرگسالی تشخیص داده شده بودند به احتمال بیشتری از کسانی که در کودکی تشخیص داده بودند علائم گوارشی، دیابت شیرین و ناباروری و همچنین وقوع جهش در ژن و نارسایی عملکرد غیر نرمال پانکراس را داشتند.

این بیماران در خطر وقوع آنمی هستند که در حدود 10 درصد از کودکان وجود دارد و با افزایش سن و کاهش عملکرد ریوی رایج تر است.

 درمان سیستیک فیبروزیس

پیشرفتهای درمانی بهطور کلی شامل درمان وسیع آنتی بیوتیکی و مکملهای آنزیم پانکراسی، تجویز ویتامینها، فیزیوتراپی و حمایت تغذیهای میباشند. همانطور که گفته شد صدکهای قد و وزن در اغلب این بیماران پایین میباشد و با در نظر گرفتن این یافتهها به دست آوردن قد و وزن بهینه هدف اصلی درمان است.

درمان بیماران مزمن و پیشرونده مبتلا به CF با هورمون رشد امروزه مورد توجه قرار گرفته است.

بهبود قد و همچنین افزایش احتباس کلسیم و معدنی شدن استخوان و افزایش توده بدنی از اثرات هورمون رشد میباشد.

 ترکیبات کلیدی برای درمان غیر آنتی میکروبی شامل:

1. داروهایی برای پاک کردن ترشحات ریه ها

2. فیزیوتراپی قفسه سینه

3. مطلوب کردن وضعیت تغذیهای

4. کنترل کردن گلوکز برای افراد مبتلا به دیابت مرتبط با CF

5. ورزش کردن

سیستم تهویه غیر تهاجمی:

تهویه تحت فشار مثبت غیر تهاجمی به بیماران توضیه میشود.

درمان با آنتی ویروسها:  به دلیل اینکه بیماران مبتلا به CF در خطر بالایی برای پیامدهای وخیمی از عفونتهای آنفلوانزا هستند، ما prophylaxis یا درمان با یک بازدارنده نورآمینیداز را تحت شرایط مطمئن توصیه میکنیم.

 

تغذیه و رژیم‌ درمانی در سیستیک فیبروزیس

تغذیه درمانی پزشکی(MNT) باید با دیگر درمانها از جمله انواع مختلفی از داروها و درمان فیزیکی قفسه سینه همراه باشد. اهداف آن شامل کنترل سوهضم و سوجذب، فراهم کردن مواد مغذی کافی، ارتقا رشد مطلوب یا ثبات وزن برای قد، حمایت عملکرد ریوی و جلوگیری از کمبودهای تغذیهای است.

اولین قدم برای اصلاح سوهاضمه و سوجذب درمان جایگزینی آنزیمهای پانکراسی است. اگر علائم گوارشی کنترل نشد، دوز آنزیم، پیروی بیمار و نوع آنزیم باید دوباره اریابی شوند.

چنداصل مهم تغذیه ای

• بیماران نباید به کاهش سطح فعالیتشان ترغیب شوند؛ بلکه تا حدودی دریافت انرژی شان افزایش یابد.

• در اثر سوجذب میزان پروتئین غذایی در CF افزایش یابد(حداقل 20-15 درصد از انرژی کل(

• دریافت چربی باید 40-35 درصد از انرژی کل باشد (کمبود اسیدهای چرب ضروری - EFAs– ممکن است وجود داشته باشد(.

• بیماران باید به مصرف منابع EFA ها(از جمله کانولا، بذر کتان، سویا یا روغن ذرت یا ماهی) ترغیب شوند.

• عدم تحمل لاکتوز ممکن است بروز کند.

• به طور کلی ویتامینهای محلول در چربی (ویتامینهای A، D، E و (K به قدر کافی جذب نمیشوند؛ لذا این بیماران در خطر کمبود هستند. بنابراین رژیمهای ویتامینی باید بر اساس کنترل مداوم سرم فرد تنظیم شود.

• باید به برخی از مواد معدنی مانند سدیم که از طریق عرق در نوزادان، کودکان و بزرگسالان مبتلا دفع آن افزایش مییابد توجه ویژهای کرد. مکمل نمک تحت بعضی شرایط خاص (به ویژه در نوزادان به علت محتوای سدیم کم شیر مادر) مورد نیاز است.

• در کنار اصلاحات کافی رژیم غذایی، باید رفتارهای مثبت غذا خوردن نیز مورد بررسی قرار گیرند.

 

 





نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 97/1/29 توسط محدثه البرزی



سیر

سیر نماد مناعت طبع است.

سیرتازه منبع خوبی از ویتامین ها، مواد معدنی و گوگردی که اسانس سیر راتشکیل میدهند است. 

سیر حاوی آلیسین که دارای خواص دارویی قویی است.

همچنین سیر با وجود مقدار کالری کم حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین B6, ویتامین C و منیزیم است. مکمل سیر در کاهش و پیشگیری از بیماری هایی همچون آنفولانزا و سرماخوردگی نیز مناسب است.  سیر در دوزهای بالا باعث کاهش فشار خون می شود

سیر دارای اثرات بسیارمتنوع ازجمله اثرات ضد میکروبی ،ضد قارچ ، ضد ویروس، ضد سرطان، کاهنده فشار خون، کاهنده چربی خون، کاهنده کلسترول، کاهش چسبندگی پلاکت هاست.

یکی از اثرات بسیار مهم سیر محافظت کنندگی از سیستم قلبی-عروقی و جلوگیری از مرگ ومیر مربوط به بیماریهای قلبی-عروقی است. 

سیر در بهبود سطح کلسترول خون، پیشگیری از آلزایمر و سلامتی استخوان نیز موثر است.

سیر+خواص سیر


سرکه

سرکه نماد پذیرش ناملایمات و نماد رضا و تسلیم است.

سرکه معمولی افزون بر داشتن آنتی بیوتیکهای طبیعی، پس از تخمیر دارای اسید آمینه های بیولوژیک می شود، در صورتی که در سرکه مصنوعی این ماده مهم وجود ندارد.

مشخص شده که سرکه باعث از بین رفتن باکتری های دهان و سفید کردن دندان می شود .

سرکه طبیعی ناظم متابولیسم بدن می باشد، چون ترشح بزاق را زیاد می کند و باعث هضم بهتر غذا می شود .

سرکه محرک بدن است و برای پاره ای از داروها، مانند آتروپینف ضدتریاک محسوب می شود.

 مدت ها پیش سرکه را عامل سرطان زا می دانستند، ولی هم اکنون تا اندازه ای آنرا عامل مبارزه با مواد تولید کننده سرطان (کانسروژن) به حساب می آورند.

همچنین مشخص شده که سرکه سیب در کاهش خستگی بعد از ورزش مناسب است .سرکه سیب در کاهش سوهاضمه و رفع گلو درد نیز می تواند مفید باشد .

در رژیم نمک (زیان نمک و نخوردن آن) خوردن سرکه مناسب است، چون سرکه نمک موجود در میوه ها را تحریک و زیاد نموده و از راه عرق کردن بدن خارج می نماید. در رژیم گوشت نیز همین گونه عمل می نماید، و تنها برای مبتلایان به بیماری کبد مناسب نیست. 

سرکه برای جلوگیری از چاقی و لاغری و همچنین در رژیم ضد دیابت بسیار سودمند است.

در رژیم روماتیسم بایستی سرکه را با انگور فرنگی سبز Cassis و عسل مخلوط کرده و میل نمایند، سرکه با داشتن مواد معدنی بسیار نافع است. ‌

سرکه به طور طبیعی سرشار از ویتامین های A، B1 و مواد معدنی و عناصر کمیابی از جمله  منیزیوم، فلوئور، اسیدهای ارگانیک ناشی از فرایند تخمیر و پکتین باشد. پکتین موجب کنترل قند خون و کلسترول می شود .

سرکه+خواص سرکه


سمنو

سمنو مظهر صبر و مقاومت  و قدرت است.

داروی طول عمر و آرامش اعصاب است و شیرافزا میباشد؛ از این رو هم برای مادران شیرده و هم به علت مقوی بودن، برای زنان باردار، بسیار مفید است.

گرچه سمنو پروتئین زیاد و چربی کمی دارد، اما بیشتر حجم محصول را مواد کربوهیدراتی (قند) تشکیل می‌دهد. البته قند آن در مقایسه با ساکاروز، شیرینی کمتری دارد، اما این دلیلی نمی‌شود که افراد در مصرف آن زیاده‌ روی کنند.

این قند در بدن، تولید انرژی کرده و مازاد آن موجب چاقی می‌شود و برای مبتلایان به دیابت و چربی خون بالا محدودیت مصرف دارد. مغذى و انرژى زا است و بویژه براى ورزشکاران پرورش اندام بسیار مفید است .

سمنو داراى ویتامین هاى K-E-A و گروه ویتامین هاى B و مواد مهم دیگر مانند: فسفر، کروم ، روى، سلنیوم، آهن و مس است.

سمنو را از عصاره جوانه گندم تازه و آرد کامل گندم تهیه مى کنند. سمنو خوشمزه و شیرین است و این در حالى است که به آن هیچ نوع ماده شیرین کننده اضافه نمى کنند.

علت شیرینى آن ترکیب عصاره جوانه گندم با آرد کامل است که طعم شیرین به آن مى دهد. مواد و ویتامین هاى موجود در گندم و جوانه آن ارزش غذایى فراوانى دارد.

سمنو+خواص سمنو


سیب

سیب نماد سلامتی میباشد .

سیب به دلیل داشتن ویتامین های گروه B، منیزیم و فسفر اثر آرام بخشی بر اعصاب دارد.

سیب به دلیل داشتن ریبوفلاوین (ویتامین B2)، ویتامین C و A ، مواد معدنی مانند منیزیم و پتاسیم در حفظ طراوت و شادابی پوست موثر است.

سیب را می‌توان برای برطرف کردن اسهال حتی برای کودکان بکار برد. بدین منظور سیب را باید رنده کرد و استفاده نمود. سیب غنی از آنتی اکسیدان های مفیدی همچون فلاونوئیدها، پلی فنول ها، ویتامین C و بتاکاروتن می باشد. علاوه بر این سیب حاوی ریزمغذی های مفیدی است که برای رشد و بهبود سلامتی فرد ضروری می باشد. 

همچنین سیب میوه یکی از میوه های کم کالری به حساب می آید و فیبر موجود در آن باعث کاهش جذب LDL (کلسترول بد) در روده انسان می شود. 

سیب منبع غنی از انواع ویتامین های B می باشد که برای فعالیت آنزیم های موجود در بدن ضروری می باشند .

سیب درختی حاوی ویتامین ،املاح ومقدار زیادی ?پکتین (نوعی فیبر) است، پکتین دارای فواید زیادی ازجمله کاهش کلسترول خون (چربی مضر) است.

سیب+خواص سیب


سنجد  

سنجد نماد سنجیده عمل کردن است. 

سنجد را براین باور بر سفره می گذارند که هرکس با خویشتن عهد کند که درآغاز سال هرکاری را سنجیده انجام دهد. سنجد نشانه گرایش به عقل است . 

از سنجد در گذشته استفاده های گوناگونی می شود و مصرف برگ آن برای درمان اسهال و بیماری های پوستی مورد استفاده قرار می گرفت و روغن آن بصورت خوراکی و یا به عنوان نرم کننده پوست به صورت موضعی استفاده می شود و در چین و هند اعتقاد بر این است که سنجد در درمان بیماری های ریوی، گوارشی، قلبی، خونی و یا اختلالات متابولیک موثر است.

در بخش آردی سنجد، 2 نوع قند گلوکز و فروکتوز، 7 نوع چربی اشباع شده و اشباع نشده وجود دارد. در قسمت درون بر سنجد 17 نوع آمینواسید و مقداری پروتئین وجود دارد.

متانول میوه و برگ این گیاه نیز خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و در جلوگیری از نکروز سلولی نقش مهمی دارد.

برگ سنجد تلخ، در جلوگیری از صدمات جدی به کبد نقش مهمی دارد. تتراکلراید کربن یکی از عوامل اصلی در ایجاد صدمات کبدی است که برگ سنجد تلخ با داشتن خواص حفاظتی بهترین درمان برای این اختلال است.

روغن میوه و بذر سنجد تلخ دارای مواد مختلفی است، نظیر ویتامینهای محلول در چربی نظیر E و اسیداسکوربیک یا C و کاروتن و سایر مواد فیتوشیمیایی.

فلاونوئیدها از آنتی اکسیدانهای طبیعی موجود در سنجد تلخ از تجمع پلاکتهای خون جلوگیری کرده، گردش خون را بهبود می­بخشد، التهاب را کاهش داده و جلوگیری از رشد و گسترش سلولهای سرطانی نقش دارد.

میوه سنجد قابض و بر طرف کننده اسهال است. به خاطر وجود ویتامین K در سنجد ضد خونریزی می‌باشد. سنجد رفع کننده سموم معده و روده می‌باشد. 

سنجد برای کسانی که نرمی استخوان و پوکی استخوان دارند مفید است. معمولا پودر سنجد با هسته آسیاب کرده وبا شیر میل می کنند.

سنجد+خواص سنجد


سماق

سماق نماد صبر و بردباری است. 

 سماق اثرات ضد باکتریایی، ضد قارچی و آنتی اکسیدانی دارد. اثرات آنتی اکسیدانی سماق باعث پیشگیری از بیماری های قلبی و سرطان می شود.

همچنین اثرات ضد قارچی سماق باعث جلوگیری از رشد قارچ آسپرژیلوس فلاووس در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند می شود.

همچنین طی مطالعه ای در رابطه با اثر ضدمیکروبی سماق مشاهده شد که گوجه هایی که با آب و سماق شسته شده اند نسبت به آب خالی ایمن تر هستند .

سماق+خواص سماق





نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 97/1/29 توسط کیوتن



به نام خداوند جان و خرد

نام کتاب:

LIVING WITH ADDISON"S DISEASE

نویسنده:

Sarah Baker and

Katherine White

تعداد صفحات24:


درباره کتاب:

آدیسون یک بیماری نادر ومزمن است که در نتیجه عدم عملکرد غده فوق کلیه به وجود می آید. با تعادل در مصرف داروهای استروییدی اکثر افراد می توانند همانند یک فرد سالم زندگی کنند. این کتابچه یک راهنمای کاربردی برای افراد مبتلا به آدیسون می باشد. اگر فرد مبتلا به آدیسون دچار عفونت یا جراحتی شود، برای اینکه به عوارض حاد بیماری دچار نشود مجبور به افزایش دوز دارو خود می باشد. به کمک این کتاب بیمار می تواند برای سلامتی خود برنامه ریزی کند.

این کتاب در 24 صفحه تدوین شده و شامل 13بخش می باشد. در بخش اول به چگونگی داشتن یک زندگی عادی با بیماری آدیسون پرداخته و در بخش های دوم و سوم و چهارم به علت های بیماری، دارو های مورد استفاده و سرطان های شایع پرداخته شده است. بخش پنج رژیم غذایی و بخش بعدی ورزش است. در بخش های بعدی حاملگی فرد مبتلا، ارزیابی فرزندان متولد شده، مسافرت و برنامه ریزی های بحرانی مورد بررسی قرار گرفته شده است.





نوشته شده در تاریخ دوشنبه 97/1/27 توسط کیوتن



به نام خداوند جان و خرد

زردچوبه یا زرچوبه با نام علمی  Curcuma longa نوعی گیاه و به عبارتی ادویه‌ای است که از آن گیاه تهیه می‌شود، پودر زردچوبه به رنگ زرد تیره‌است.

 زردچوبه عمده ترین ادویه مورد مصرف در غذاهای آسیائی است. در جنوب و جنوب شرقی آسیا این گیاه بصورت خودرو در جنگل‌ ها وجود دارد اما رویشگاه اصلی آن هند است.

زردچوبه که یکی از گیاهان خانواده ی زنجبیل است، حاوی مقادیر بالایی ترکیبات خاصی به نام کورکومینوئید می باشد که مهمترین آنها کورکومین است.

"کورکومین" موجود در زردچوبه برای افراد دیابتی بسیار مفید است. این رنگدانه ی مفید باعث فعال شدن آنزیم AMPK می شود که روی جذب گلوکز تأثیر می گذارد. در نتیجه به کنترل میزان قند خون و ثابت نگه داشتن آن کمک زیادی می کند.

 

زردچوبه یک داروی ضد سرطانی قوی است که کورکومین موجود در این ادویه در جلوگیری از تکثیر و رشد سلول‌های سرطانی نقش موثری دارد.

کورکومین موجود در زردچوبه نه تنها سلول‌های سرطانی را می‌کشد، بلکه مانع شکل گیری و رشد آنها نیز می‌شود. زردچوبه در پیشگیری از سرطان معده، ریه، روده بزرگ، پروستات، پوست، پستان و کبد موثر است.

کورکومین، یک آنتی اکسیدان قوی هم در ترکیب و هم به تنهایی است، این ماده با ازکارانداختن رادیکال‌های آزاد، به جنگ علیه استرس اکسیداتیو کمک می‌کند که برای سم‌زدایی بدن و کمک به ترمیم خودش مهم و ضروری است. همچنین کورکومین آنزیم‌های آنتی‌اکسیدانی خود بدن را نیز افزایش می‌دهد.

زردچوبه به علت دارا بودن برخی از ویتامین ها، فلزهاو کلسیم فواید بسیاری دارد.

از قدرت هضم بالایی برخوردار است و سوخت و ساز را زیاد می کند و مانع از نفخ در معده می شود.

مصرف منظم زردچوبه باعث مبارزه با چندین مشکل جدی کبدی مانند سیروز، هپاتیت و زردی می‌شود.

زردچوبه طبیعی علاوه بر تقویت سیستم ایمنی به درمان گیاهی بیماری ادیسون کمک می کند.

 

 

 





نوشته شده در تاریخ دوشنبه 97/1/27 توسط کیوتن



به نام خداوند جان و خرد

آدیسون بیماری ناشی از اختلال در فعالیت غده آدرنال است که در نهایت به کاهش تولید هورمون های آدرنوکورنیکوئیدی مثل کورتیزول، آلدوسترون و آدرنال منجر خواهد شد  .

هر بیماری که مستقیما بر قشر آدرنال تاثیرگذار باشد می تواند سبب کمبود اولیه آدرنال (آدیسون) شود.دیگری مثل انواع عفونتها، سپسیس، توبرکلوزیس، ایدز، خونریزی دوطرفه قشر آدرنال و نئوپلاستیک (تومور) روی غدد آدرنال تاثیرگذارند.

از جمله علل نادر در به وجود آمدن این اختلال می توان به آمیلوئیدوزیس، سارکوئیدوزیس، عفونت های قارچی و ژنتیک (مثل لوکودیستروفی آدرنال و بیماری ( wolman اشاره کرد.

در بیماران مبتلا به آدیسون چون ترشح هورمون های مینرالوکورتیکوئیدی (بویژه آلدوسترون) کاهش یافته است، لذا دفع ادرای پتاسیم کاهش و دفع ادراری سدیم افزایش یافته است. به همین دلیل رژیم غذایی باید از نظر میزان پتاسیم تحت کنترل باشد تا بیمار دچار هیپرکالمی نشود و از سوی دیگر میزان سدیم رژیم باید افزایش داده شود تا بیمار دچار کاهش فشارخون نگردد.

 

در صورتیکه غلظت پتاسیم سرم در این بیماران بالاتر از حد نرمال باشددر این حالت می توانیم رژیم غذایی این بیماران را برمبنای جدول رژیم نویسی بیماران کلیوی (یا به عبارت بهتر جدول رژیم نویسی بیماران همودیالیزی) تنظیم نماییم.

 

‍در بیماران مبتلا به آدیسون بدلیل افزایش دفع ادراری سدیم و وجود اسهال و استفراغ، دفع آب و سدیم از بدن افزایش یافته است و لذا مصرف سدیم و مایعات در این بیماران باید در حد کافی صورت گیرد.

در بیماران مبتلا به آدیسون چون جهت درمان از هورمون های مینرالوکورتیکوئیدی استفاده می گردد، لذا در طی درمان بدلیل افزایش بازجذب سدیم و آب ممکن است فشارخون بیمار بالا رود و در این حالت لازم است توصیه های رژیمی ضروری در زمینه کنترل فشارخون صورت گیرد.

در بیماران مبتلا به آدیسون چون ترشح هورمون های گلوکورتیکوئیدی علاوه بر هورمون های مینرالوکورتیکوئیدی کاهش یافته است لذا احتمال هیپوگلایسمی بدلیل اختلال در کلوگونئوژنز افزایش یافته است.

در بیماران مبتلا به آدیسون چون جهت درمان از هورمون های گلوکورتیکوئیدی نیز استفاده می شود، لذا در طی درمان بیماران ممکن است غلظت گلوکز خون از حد طبیعی بالاتر رود و در این موارد رژیم غذایی آنها باید همانند رژیم غذایی بیماران دیابتی تنظیم شود.

 

در بیماران مبتلا به آدیسون، معمولا کاهش وزن و از دست رفتن توده های عضلانی بدلیل بی اشتهایی، حالت تهوع، استفراغ و اسهال وجود دارد. همچنین در این بیماران بدلیل تجویز هورمون های بخش قشری غدد فوق کلیوی بویژه هورمون های گلوکورتیکوئیدی، کاتابولیسم پروتئین ها افزایش می یابد. بنابراین در این بیماران بهتر است میزان کالری حاصله از پروتئین ها بجای 15 درصد حدود 18-17 درصد در نظر گرفته شود.

در بیماران مبتلا به آدیسون چون جهت درمان از هورمون های گلوکورتیکوئیدی نیز استفاده می شود و این هورمون ها می توانند سبب پوکی استخوان شوند، لذا در این بیماران در صورت لزوم مطابق با نظر پزشک معالج باید تجویز کلسیم و ویتامین D صورت گیرد.





نوشته شده در تاریخ دوشنبه 97/1/27 توسط کیوتن



به نام خداوند جان و خرد

مقدمه

آدیسون بیماری ناشی از اختلال در فعالیت غده آدرنال است که در نهایت به کاهش تولید هورمون های آدرنوکورنیکوئیدی مثل کورتیزول، آلدوسترون و آدرنال منجر خواهد شد.

 این بیماری نادر است؛ ولی بسیارجدی بوده و می تواند تهدیدی برای زندگی فرد باشد. آدیسون یک بیماری حاد است که معمولا در اثر کمبود گلوکوکورتیکوئید ها و به دنبال آن مینرالوکورتیکوئید ها ظاهر می شود.

دلیل اصلی بروز آن اختلالات خودایمن می باشند که با افزایش سطح آنتی بادی های 21-هیدروکسیلاز همراه می باشند.

اتیولوژی

هر بیماری که مستقیما بر قشر آدرنال تاثیرگذار باشد می تواند سبب کمبود اولیه آدرنال (آدیسون) شود.

در کشورهای پیشرفته تخریب خودایمن غدد آدرنالی عمده ترین علت آدیسون است؛ درصورتیکه در سراسر جهان علل دیگری مثل انواع عفونتها، سپسیس، توبرکلوزیس، ایدز، خونریزی دوطرفه قشر آدرنال و نئوپلاستیک (تومور) روی غدد آدرنال تاثیرگذارند.

 از جمله علل نادر در به وجود آمدن این اختلال می توان به آمیلوئیدوزیس، سارکوئیدوزیس، عفونت های قارچی و ژنتیک (مثل لوکودیستروفی آدرنال و بیماری( wolman اشاره کرد.

اپیدمیولوژی

وقوع این بیماری 0.6 در 100000 جمعیت سالانه است. جمع کل افراد مبتلا به این بیماری در یک زمان مشخص و واحد 11-4 در هر 100000 نفر است.

پاتوفیزیولوژی

بیماری آدیسون در ابتدا به دلیل اختلال در آدرنال و در نتیجه کاهش تولید کورتیزول و متعاقبا آلدوسترون (که به فیدبک منفی روی هورمون های آدرنوکورتیکوتروپیکACTH  و فعالیت رنین پلاسما منجر میشود) به وجود می آید.


تاریخچه

آدیسون در هر سنی رخ می دهد، ولی اکثرا در دهه دوم و سوم زندگی است. همانطور که در بالا گفته شد شروعی تدریجی با علایمی غیراختصاصی مثل خستگی، ضعف عمومی، کاهش وزن، حالت تهوع و استفراغ یا درد شکمی، سرگیجه و فشارخون موضعی و در مرحله بعد بیماری که در اثر افزایش ACTH و تحریک ملانوسیت هاست، هیپرپیگمانتاسیون پوست و غشای موکوزی رخ می دهد.

افراد زیر می توانند مشکوک به آدیسون باشند :

بیمارانی که استروئید دریافت می کنند.

شوک سپتیک

بیمارانی با همودینامیک ناپایدار با مایع درمانی تهاجمی  

هیپوناترمی رایج ترین علامت ابتدایی است که در آزمایشگاه یافت می شود، چیزی که درواقع غیرقابل انتظار است، زیرا کورتیزول فعالیت مینرالوکورتیکوئیدی کمی دارد و همچنین برای دفع آب آزاد الزامی است.

هیپوگلایسمی به دلیل کاهش دریافت خوراکی و فقدان گلوکوکورتیکوئیدها که برای گلوکونئوژنز لازم هستند می تواند رخ دهد.

سطح کورتیزول پایین تراز µg/dL 20-18 یک نشانه تشخیصی درنظر گرفته می شود.

سطح بالا ACTH نشانه تخریب اولیه ی آدرنال در غیاب مقاومت ACTH است.

کمبود اولیه آدرنال: افزایش ACTH

کمبود عمده آدرنال: بی نظمی در مقدار یا کاهش ACTH

افزایش سطح فعالیت رنین (PRA) اغلب در مراحل آخر بیماری است (در پی کمبود مینرالوکورتیکوئیدها(

آنتی بادی های ضدآدرنالی (مثل آنتی بادی 21-هیدروکسیلاز)به عنوان فاکتور تخریب خودایمن غده آدرنال به شمار می روند.

پروفایل اسیدهای چرب بسیار بلند زنجیر پلاسما در مواردی که لوکودیستروفی آدرنال انتظار می رود براساس ژنتیک و سابقه فامیلی همچنان بعد از ارزیابی نیز غیرواضح هستند.

درمان/مدیریت

وقتی فردی مشکوک به بحران آدرنال است، درمان باید سریع شروع شود.

نمونه های خونی برای اندازه گیری متعاقب ACTH باید ذخیره شوند.

این نکته را باید دانست که اندازه گیری تصادفی سطح کورتیزول پلاسما نمی تواند مورد تایید باشد و قابلیت تشخیصی ندارد مگر کورتیزول بطور قابل توجهی بالا رود.

بالارفت ACTH همراه سطح پایین کورتیزول مورد تشخیصی مشکل اولیه آدرنالی است. در مواردی که آزمایشگاه پایه نمی تواند تشخیص را تایید کند اندازه گیری کورتیزول در آزمایش تحریک ACTH موثر است.

بیماران مبتلا به بحران آدرنالی موارد زیر را نیاز دارند:

مایع احیا با تزریق داخل وریدی با شوری نرمال (برای تصحیح حجم تخلیه ای(

دکستروز (برای تصحیح هیپوگلایسمی(

جایگزینی هورمونی برای تصحیح فقدان گلوکوکورتیکوئید گردش خونی

اولین روش درمان هورمونی استفاده از هیدروکورتیزون است. دوز استرس آن دارای فعالیت مینرالوکورتیکوئیدی قابل توجهی است.

 مینرالوکورتیکوئید مصنوعی (FLUDROCORTISONE) در فاز حاد بیماری نیاز نیست.

دوز استرس هیدروکورتیزون در فاز حاد این بیماری mg/m2 100-50   است که به شکل تزریق دائمی قابل تجویز می باشد.

در بزرگسالان دوز معمول خوراکی هیدروکورتیزون 10-15 mg/m2/day است که در دو یا سه نوبت تجویز می شود. از آنجایی که انطباق با دوز مکرر یک مساله است، مقدار بیشتری گلوکوکورتیکوئید قوی مثل prednisone  و dexamethasone  در دفعات کمتر می تواند تجویز شود؛ اگرچه این دو فعالیت مینرالوکورتیکوئیدی ندارند.

در زمان بروز تب، عفونت یا سایر بیماری ها دوز هیدروکورتیزون باید دوبرابر شود .

طی درمان موارد زیر باید برای ارزیابی کفایت جایگزین درمانی نظارت شوند:

علایم و نشانه های کمبود آدرنال

اندازه گیری الکترولیت های سرم، کورتیزول و ACTH

اندازه گیری فعالیت رنین پلاسما

بیمارانی که در شرایط استرس نیستند می توانند با هر دو روش hydrocortisone  و  prednisone درمان شوند (همراه با یا بدون فلودروکورتیزون(

علائم بیماری آدیسون غیراختصاصی بوده و همین امر تشخیص را با مشکل مواجه می کند. در آدیسون درمان در اولویت است و نباید برای تایید تشخیص، درمان را به تعویق انداخت.

 





نوشته شده در تاریخ دوشنبه 97/1/27 توسط کیوتن


   1   2   3   4   5      >