سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نشریه کیوتن
دانشکده ی تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

به نام خداوند جان و خرد

 

مقدمه

آسم یک اختلال مزمن مربوط به مسیر هوایی است که بیش از 300 میلیون نفر را در سراسر جهان درگیر کرده است و انتظار می رود که تا 100 میلیون دیگر تا سال 2025 افزایش یابد   .

آسم با التهاب مجاری هوایی، فعالیت زیاد و بازسازی مجدد مجاری هوایی شناخته می شود.

اعتقاد بر این است که آسم ناشی از تعامل بین عوامل محیطی و ژنتیکی است. شیوع بیماری های آلرژیک از جمله آسم، در طول دو دهه گذشته در سراسر جهان افزایش یافته است.

گرچه دلایل دقیق این افزایش ناگهانی ناشناخته است، اما تغییر رژیم غذایی یکی از عوامل محیطی موثر در این پیشرفت به حساب می آید.

تعریف

آسم به عنوان یک بیماری التهابی مزمن مجاری هوایی شناخته می شود. التهاب مزمن مرتبط با ابراز تنفس هوایی (پاسخ غلط مجاری هوایی به عوامل مختلف مانند آلرژن ها و ورزش) است که منجر به نشانه هایی مانند خس خس، گلودرد (تنگی نفس)، تنگی قفسه سینه و سرفه می شود.

پاتوفیزیولوژی

آسم مرتبط با پاسخ های ایمنی سلول های TH2 می باشد که بطور معمول برای سایر شرایط اتوپیک است. انواع مختلفی از آلرژن ها (مثلا گرد و غبار، پسمانده سوسک ها، حیوانات پوشیده از خز، کپک، گرده) و غیر آلرژیک (مثلا عفونت، دود تنباکو، هوای سرد، ورزش) سبب ایجاد یک آبشاری از واکنشهای ایمنی می شود که باعث ایجاد التهاب مزمن می گردند.

سطح بالایی از سلول های TH2 خاص در راه های هوایی، سیتوکین هایی از جمله 4 IL، 5 IL ، 9 IL و 13 IL آزاد می کنند که باعث التهاب ائوزینوفیلیک و تولید ایمنوگلوبولین IgE توسط ماست سل ها می شود. IgE به نوبه خود باعث آزاد شدن واسطه های التهابی مانند هیستامین و لوکوترین می شود که موجب اسپاسم برونش (انقباض عضله صاف در راه های هوایی)، ادم (تورم) و افزایش ترشح مخاط (افزایش غشا مخاط) می شود که منجر به علائم مشخص آسم می گردد.

تشخیص آسم شامل یک تاریخچه کامل پزشکی، معاینه فیزیکی و ارزیابی عینی عملکرد ریه (اسپیرومتری مورد نظر) برای تایید تشخیص است. تست چالش برونکوپرولوژیک و ارزیابی مارکرهای التهاب هوای فشرده همچنین ممکن است برای تشخیص بیماری مفید باشد، به خصوص هنگامی که اندازه گیری های عادی عملکرد ریه، علیرغم وجود علائم آسم، طبیعی است.

هدف اولیه مدیریت آسم کنترل بیماری است تا از تشدید بیماری (پیشرفت ناگهانی و تصاعدی علائم بیماری که درمان دارویی سریع و یا درمان با استروئید خوراکی نیاز دارد) جلوگیری شود و ریسک شیوع و مرگ و میر کاهش یابد. در اکثر بیماران کنترل از طریق معیارهای اجتناب و مداخلات دارویی حاصل می شود.

داروهایی که معمولا برای درمان آسم استفاده می شوند به دو دسته کنترل کننده ها (داروهایی که به صورت روزانه و دراز مدت استفاده می شوند که باعث کنترل اولیه از طریق اثرات ضد التهابی می شود) و کاهش دهنده ها (داروهایی که برحسب نیاز برای کاهش سریع انقباض برونش ها و سایر علائم به کار می رود) تقسیم می شوند.

داروهای کنترل کننده شامل ICSs، آنتاگونیست های گیرنده ی لکوترین (LTRAs)، آگونیست های بتا-2 طولانی مدت (LABA) در ترکیب با ICSs و درمان ضد IgA می شوند. داروهای ضد انقباض شامل آگونیست استنشاقی سریع بتا 2- و آنتی کولینرژیک استنشاقی هستند.

تعداد زیادی از مطالعات نشان می دهد که چاقی یکی از مهمترین عوامل خطر برای علائم تنفسی و بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی عروقی، آسم مزمن و بیماری ریوی انسدادی است. علاوه بر این اندکی از مطالعات نیز نشان داده که کمبود وزن نیز با کاهش فعالیت تنفسی و آسم مرتبط است.

کنترل آسم در افراد چاق با افرادی که چاق نیستند متفاوت است، حتی با وجود انکه علائم یکسانی داشه باشند. افراد مبتلا به آسم که چاق هستد در مقایسه با افراد مبتلا به آسم با وزن نرمال، محدودیت فعالیت و خس خس بیشتری دارند.

رژیم غذایی و تغذیه ممکن است مهمترین عوامل خطر قابل تغییر برای توسعه، پیشرفت و مدیریت بیماری های انسدادی ریه مانند آسم و بیماری های مزمن انسدادی ریه باشد.

مدیریت فارماکولوژیک همچنان در درمان بیماری های تنفسی قرار دارد و در حالی که پیشرفت های درمانی پیش می آیند، تغییر دریافت غذایی می تواند یکی از عوامل مهم کنترل بیماری و توجه مهمی در پیشگیری از بیماری ها باشد.

‍ مصرف میوه و سبزیجات، رژیم غذایی سبک مدیترانه، مصرف ماهی و امگا 3 در بهبود و پیشگیری از علائم نقش دارد، در حالی که مصرف فست فود ها و الگوهای غذای غربی ترکیبات نامطلوب به حساب می آیند.

اگر چه آنتی اکسیدان ها با اثرات مثبت بر التهاب همراه هستند، نتایج بالینی و پیشگیری از بیماری های تنفسی، مطالعات مداخله بر روی آنتی اکسیدان های فردی نشان می دهد که مصرف زیاد مکمل ها به طور گسترده ای صورت نگرفته است.

یک رویکرد غذای کامل به مکمل های مغذی – به عنوان مثال افزایش مصرف میوه ها و سبزیجات موجب افزایش مصرف مواد مغذی متعدد از جمله ویتامین C، ویتامین E، کاروتنوئیدها و فلاونوئیدها می شود.

‍ شواهدی مبنی بر مکانیزم های ویتامین D در رشد ریه و عملکرد ایمنی هنوز کامل نشده است.

به نظر می رسد که ویتامین D در بیماری ها و عفونت های تنفسی اهمیت دارد، با این حال نقش موثر کمبود ویتامین D در شروع بیماری، بیماری زایی و تشدید و اینکه آیا مکمل نشان داده شده است هنوز مشخص نشده است.

تغذیه بیش از حد در بیماری های تنفسی به وضوح با عوارض جانبی همراه است که با اثرات مضر ناشی از ایمونومتابولیسم برجسته می شود. کمبود تغذیه نیز هنوز در برخی از شرایط تنفسی خطر دارد

 





نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 97/1/22 توسط 



آنتی اکسیدان: کرسیتین
اثرات: بهبود بیماری های قلبی و سرطان
منابع غذایی: پیاز، سیب، توت، انگور قرمز، بروکلی، کلم پیچ
-2 آنتی اکسیدان: سلنیوم
اثرات: پیشگیری از سرطان پروستات، سرطان ریه، سرطان روده بزرگ
منابع غذایی: پیاز، سیر، مرغ، گوشت، حبوبات، مغز ها، کنگر، غذاهای دریایی
-3 آنتی اکسیدان: کو آنزیم کیوتن
اثرات: کاهش خطر بیماری های قلبی)به همراه ویتامین (E)
منابع غذایی: گیاهان، غذاها با منبع حیوانی.





نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 97/1/16 توسط مهرداد جمالی



1 گیاهان و ادویه (Herbs and spices) ←باعث بهبود  هاضمه، نفخ، التهاب، فشارخون .
-0 گیاهان و ادویه (Herbs and spices) ←باعث بهبود  سرطان، حالت تهوع و بیماری حرکت، غش و ضعف، کرامپ معده،
سرماخوردگی و آنفولانزا .
-3 نکات مربوط به گیاهان و ادویه (Herbs and spices)← ادویه خشک شده در شرایط تاریک و بدون رطوبت و گیاهان تازه
در یخچال نگهداری شوند





نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 97/1/9 توسط مهرداد جمالی



باقلا باعث بهبود بیماری های قلبی عروقی، سرطان، دیابت، کلسترول بالا می شود .
-2 افراد مبتلا به نقرس و فاویسم نباید باقلا مصرف کنند. همچنین باقلا باعث آلرژی، واکنش های دارویی و نفخ می شود .
-3 مواد مغذی موجود در باقلا: کلسیم، مس، فیبر، آهن، فولات، ایزوفلاون ها، منیزیم، منگنز، پتاسیم، فسفر





نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 97/1/2 توسط مهرداد جمالی



 

به نام خداوند جان و خرد

نام کتاب :

Nutrition in Cystic Fibrosis

A Guide for Clinicians

 ویراستارانElizabeth H.Yen, Amanda Radmer Leonard:

سال انتشار:2015

انتشاراتHumana press :

 

درباره کتاب:

درمان به واسطه تغذیه یکی از مداخلات کلیدی برای سلامتی و بقای بیماران مبتلا به فیبروز کیستیک می باشد. بیماری باعث تغییر در توانایی جذب مواد مغذی می شود. علاوه بر سو جذب، سو هضم و افزایش نیاز متابولیکی باعث می شود که بیمار نتواند به وضعیت مطلوب تغذیه ای برسد.

این کتاب به عنوان یک راهنمای جامع برای نظارت و مدیریت تغذیه بیماران مبتلا به فیبروز کیستیکی و بخصوص بیمارانی که نیاز به ملاحظات اضافی دارند می باشند.

این کتاب شامل 18بخش می باشد که موضوعات بخش ها به ترتیب به شرح زیر می باشد:

1-فیبروز کیستیک چیست؟تاثیر تغذیه در بیماری

2-درشت مغذی های مورد نیاز

3-رژیم چرب و متابولیسم چربی در این بیماری

4-ویتامین Dو سلامت استخوان

5-ویتامین ها و مواد معدنی

6-تغذیه در کودکان

7-ارزیابی وضعیت تغذیه در سنین2-20 سال

8-وضعیت تغذیه در جوانان و افراد چاق

9-مداخلات تغذیه ای

10-نارسایی پانکراس

11-تغذیه و بیماری کبد مرتبط با فیبروز کیستیک

12- عوارض گوارشی فیبروز کیستیک و تاثیر آن بر تغذیه

13-مدیریت تغذیه دیابت شیرین مرتبط با فیبروز کیستیک

14-تغذیه قبل و بعد از پیوند ریه

15-بارداری، تغذیه و فیبروز کیستیک

16-تغذیه برای افراد مبتلا به بیماری پانکراس و فیبروز کیستیک

17-مداخلات رفتاری و راهنمایی

18- تغذیه و بهبود کیفیت در فیبروز کیستیک

 

 





نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 96/9/9 توسط محدثه البرزی



به نام خداوند جان و خرد

 

نام کتاب treatment of cystic fibrosis and other rare lung disease:

نویسندگان: Araya azuma__michael schechter

سال انتشار:2017

 

 

این نسخه از کتاب  بیماری هایی با منشا ژنتیکی و مولکولی مورد بررسی قرار می دهد.تمرکز این کتاب بر بیماری سیستیک فیبروزیس است.در این کتاب بر اساس جدید ترین تحقیقات انجام گرفته به روز ترین و بهترین راه های درمان و دارو های مورد نیاز معرفی شده است.





نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 96/9/2 توسط محدثه البرزی


<      1   2   3   4   5