سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نشریه کیوتن
دانشکده ی تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان


هویج یک سبزی ریشه‌دار یا غده ای خوراکی است. بتاکاروتن، دوپاری از ویتامین آ، در هویج به فراوانی یافت می‌شود و رنگ نارنجی خاصّ این سبزی نیز به همین خاطر است. به‌علاوه هویج منبعی غنی از فیبر خوراکی، آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی به‌شمار می‌رود.


هویج بخشی از روده

دل درد، بیرون‌روی، حالت تهوع و غیره. زمانی که روده‌ها توانایی ندارد که به درستی آب را جذب خود کند بیرون روی اتفاق می‌افتد (یکی از مشکلات خطر ساز روده). یکی از کارهای موثر برای برطرف شدن این مشکل استفاده از هویج است. 

این ماده‌ی غذایی سرشار از فیبر است و فیبر پکتین موجود در آن آب را جذب می‌کند و به این گونه از شدت اسهال کاسته می‌شود.


بتاکاروتن در هویج

هویچ در درجه ی اول یک منبع غنی از آنتی اکسیدانی به نام بتاکاروتن است که می تواند در بدن به ویتامین A تبدیل شده و سلامت چشم را تضمین کند.


گوارش

هویج ترشح بزاق و عرضه ی مواد معدنی ضروری را در بدن افزایش داده و ویتامین ها و آنزیم هایی که برای هضم غذا کاربرد دارند را در بدن آزاد می کند. خوردن هویج به طور منظم می تواند از زخم معده و اختلالات گوارشی جلوگیری کند.

 

هویج


پتاسیم

این گیاه خوشمزه یک منبع عالی از پتاسیم بوده که می تواند به ایجاد تعادل در سطح سدیم بدن و در نتیجه به تعادل فشار خون بینجامد.


بهداشت دهان و دندان

هویج باعث کشتن میکروب های مضر دهان و دندان و جلوگیری از پوسیدگی دندان ها می شود. به گفته متخصصان مصرف هویج، بیماری لثه را درمان می کند و مانع از بوی بد دهان می شود.

در میان غذاهایی که مصرف می کنید که مقادیر زیاد مواد شیمیایی را با خود دارد هویج دارای یک ماده به نام فالکارینول است که می تواند از سرطان روده بزرگ جلوگیری کرده و به سلامت آن کمک کند.


 فیبر

این گیاه ریشه ای سرشار از فیبر محلول است که می تواند باعث کاهش LDL و افزایش HDL شود. این روند برای کمک به لخته شدن خون و جلوگیری از بیماری های قلبی موثر است. با تقویت سلامت قلب، بیماری های مربوط به قلب را دور نگه می دارد.

 هویج دارای ویتامین‌های آ و ب و ث، بتاکاروتن (ماده‌ای که موجب نارنجی شدن آن می‌شود) و مواد معدنی مختلف است. هویج پخته بیشتر از هویج خام آنتی اکسیدان دارد .

 





نوشته شده در تاریخ جمعه 97/1/24 توسط کیوتن




رژیم سندروم رودهی تحریک پذیر مجموعه‌ای از توصیه های طراحی شده برای کاهش علائم اسهال و یبوست است که در این بیماری مرسوم هستند. این رژیم برای کاهش وزن طراحی نشده است.

سندروم روده تحریک پذیر اختلالی است که در طی آن روده طبیعی به نظر می‌رسد ولی عملکرد طبیعی ندارد. اختلال خیلی معمول است ولی علت آن معمول نیست.

 علائم اصلی  IBS درد یا ناراحتی در ناحیه شکم، احساس نفخ، تولید گاز زیاد در دستگاه گوارش، اسهال، یبوست یا وقوع متناوب این دو است.

علائم گذرا هستند و در طول زمان شدت آنها تغییر می کنند با وجود که رژیم غذایی در ایجاد بیماری نقش ندارد ولی غذاهای به‌خصوصی علائم بیماری را تشدید می کنند.

این غذاها از فردی به فرد دیگر متغیر هستند غذاهایی که معمولا محرک هستند شامل:

 محصولات لبنی، نوشیدنی های حاوی کافئین و شیرین کننده‌های مصنوعی سوربیتول و مانیتول هستند.

رژیم IBS برای این منظور طراحی شده است که از غذا های محرک پرهیز شود و مصرف غذاهایی که کمک به بهبود اسهال و یا پوست کرده یا تولید گاز را کم می کنند تشویق شوند.


رژیم پر فیبر و کم چربی

رژیم IBS رژیم پرفیبر و کم چربی است. نقش فیبر در کنترل کیفیت مدفوع درون کولون ضروری و حیاتی بوده و در همین حال کاهش دریافت چریی هم سالم بوده و هم از اختلال با عملکرد فیبر پیشگیری میکند .فیبر غذایی با عناوین حجیم یا زبر نیز عنوان می شود.

دو نوع فیبر برای سلامتی انسان ضروری هستند:

فیبر محلول 

فیبر غیرمحلول

آنچه فیبر انجام م یدهد ایجاد حجم برای مدفوق است که به گذشتن آن از خلال روده کمک می کند. فیبر همچنین آب را به دام می اندازد که به نرم ماندن و دفع آسان مدفوع کمک می کند.

مقدارهای توصیه شده ی فیبر:

مردان کمتر از 50سال:38 گرم

مردان بالای51سال:30 گرم

زنان کمتر از 50سال: 25گرم

زنان بالای51سال: 21 گرم

کودکان: 5گرم و به ازای هرسال افزایش سن حداقل 1گرم افزوده شود.

 

برای رعایت کردن این رژیم، افراد باید به تدریج مصرف فیبر خود را افزایش دهند تا به میزان های توصیه شده برسند.

غذاهای غنی از فیبر غیرمحلول:

غلات کامل و محصولات از غلات کامل مثل نان و ماکارونی

سبوس غلات

برنج قهوه ای 

هویج

خیار

فیبر+غلات+گندم

منابع خوب فیبر محلول:

غذاهای تهیه شده با جو 

غذاهایی مثل آبگوشت که با لوبیا ونخود تهیه می شوند

غذاهای تهیه شده با جو

عدس

سیب

گلابی

مرکبات

افرادی که مصرف فیبر کافی برای آن ها دشوار است و در عین حال دچار عوارضIBS نیز هستند میتوانند با پزشک خود مشورت کرده و مکمل های فیبری یا حجم دهنده مصرف کنند. این مکمل ها کاملا ایمن هستند ؛ هرچند نباید برای مدت زمان طولانی مصرف شوند.چون باعث وابستگی کلون به آن می شود.


رژیم IBS کم باقی مانده و کم چرب

برای برخی افراد رژیم پرفیبر و کم چرب کمک به کنترل اسهال و یبوست می کند. برای برخی دیگر، غذاهای با فیبر بالا تشدید کننده اسهال هستند. این افراد با رژیم کم باقی مانده و کم چرب کنترل بهتری روی اسهال دارند.

 این رژیم میوه ها و سبزی های پخته را جایگزین انواع خام آن نموده و مقدار غلات کامل مصرفی را کم می کند. 

همراه با این تغییرات، فرد مجموعه یی از غذاهای کم چرب را نیز انتخاب می کند. 

برخی غذاها که به کنترل اسهال از طریق این رژیم کمک میکنند عبارت اند از:

سس سیب

پوره سیب زمینی

آووکادو

لعاب برنج

کره بادام زمینی

تاپیوکا

پوره ی سیب زمینی


دیگر توصیه های رژیمی برای کنترل اسهال عبارتند از:

 خوردن و نوشیدن غذاهای با دمای اتاق و نه خیلی داغ

 نوشیدن مایعات بین وعده های غذایی و نه همراه غذا

محدود کردن مصرف لبنیات

استراحت کردن بعد از وعده غذایی که موجب کند شدن فرآیند گوارش می شود

 





نوشته شده در تاریخ جمعه 97/1/24 توسط کیوتن



 

مقدمه 

سندرم روده تحریک‌پذیر یاIBS   نوعی اختلال در عملکرد روده است که با درد مزمن در ناحیه شکم، احساس ناراحتی، نفخ و تغییرات در عادات روده‌ای بدون هرگونه علت ارگانیک دیگری، مشخص می‌شود. اسهال یا یبوست می‌توانند علامت غالب باشند که ممکن است به صورت متناوب ظاهر شوند.یک واقعه استرس‌زا در زندگی یا شروع بلوغ، می‌تواند بدون علت پزشکی دیگری، آغازگر IBS باشد. حالت‌های مختلفی از جمله عدم جذب فروکتوز، بیماری سلیاک، عفونت‌های خفیف و عفونت‌های انگلی مانند ژیاردیازیس، انواع بیماری‌های التهابی روده یبوست مزمن، دردهای عملکردی مزمن در ناحیه شکم ممکن است به صورت IBS تظاهر کنند.


در IBS آزمایش‌های معمول بالینی هیچ‌ گونه اختلالی را نشان نمی‌دهند، هر چند روده‌ها ممکن است حساسیت بیشتری نسبت به برخی محرک‌های خاص مانند تست عبور بالون نشان دهند.علی‌رغم آنکه علت دقیق IBS مشخص نیست، رایج‌ترین تئوری این است که IBS از اختلال در تعامل میان مغز و دستگاه گوارش پدید می‌آید، اگرچه ممکن است نوعی اختلال در فلور روده یا دستگاه ایمنی بدن نیز در ایجاد آن نقش داشته باشد. 

بیماری IBS در اغلب بیماران منجر به شرایط خطرناک نمی‌شود. اما ‌بخاطر عوارض جانبی همچون درد مزمن و خستگی، می‌تواند هزینه‌های درمانی بیمار را افزایش داده و باعث افزایش غیبت بیماران از محل کارشان شوند. شیوع بالای سندرم روده تحریک‌پذیر، می‌تواند باعث افزایش هزینه‌های اجتماعی گردد. این بیماری همچنین یک بیماری مزمن است که می‌تواند کیفیت زندگی بیمار را به طرز چشم‌گیری تحت تأثیر قرار دهد.

سندروم روده ی تحریک پذیر


شیوع در جهان  

مطالعات اپیدمیولوژیک نشان می‌دهد که شیوع سندرم روده تحریک‌پذیر در کشورهای مختلف و در گروه‌های سنی مختلف متفاوت است. جدول زیر فهرست مطالعات صورت گرفته در کشورهای مختلف که شیوع IBS و علائم شبیه آن در آن‌ها گزارش شده‌است رادر بردارد.

بیشتر افراد مبتلا به این بیماری جوانان هستند. عوامل خطر و عوارض سندرم روده تحریک‌پذیر و تعداد مبتلایان زن نسبت به مردان دو برابر است.


شیوع در ایران

در مطالعه ای که بر روی 4763 نفر ایرانی 19 تا 70 ساله انجام گرفت مشخص شد که شیوع کلی IBS در بین ایرانیان 5/21 درصد است و در زنان شایع تر از مردان است.


علل و عوامل موثر 

علت سندرم روده‌تحریک ‌پذیر شناخته شده نیست، اما چندین فرضیه پیشنهاد شده‌است. عفونت‌های حاد دستگاه گوارش، خطر گسترش و توسعه IBS را افزایش می‌دهد. عوامل دیگری که احتمال ابتلا به انواع این سندرم به‌ غیر از نوع بعد از عفونت را زیاد می‌کنند، جوانی، تب طولانی مدت، اضطراب و افسردگی می‌باشند.


علائم

علائم اولیه سندرم روده تحریک‌پذیر عبارتند از:  درد  یا احساس ناراحتی در ناحیه شکم همراه با اسهال و یبوست‌های مکرر و نیز تغییر در عادات روده‌ای . همچنین ممکن است احساس ضرورت برای اجابت مزاج، احساس تخلیه ناقص، نفخ و گشادی شکم نیز وجود داشته باشد. افراد مبتلا به IBS اغلب بیش از دیگران دچار رفلاکس معده‌ای، علائم مربوط به دستگاه تناسلی- ادراری، علائم روانی از قبیل افسردگی و اضطراب، فیبرومیالژیا (خستگی مزمن)، سندرم خستگی مزمن، سردرد و کمردرد می‌شوند.


تشخیص های افتراقی

هنگامی که سایر علل مسبب بیماری حذف گردید، برای تشخیص IBS از یک الگوریتم تشخیصی استفاده می‌گردد. الگوریتم تشخیصی ممکن است شامل برخی آزمایش‌های اضافی به منظور مراقبت در برابر اشتباهات تشخیصی و جلوگیری از شناختن بیماری‌های دیگر به عنوان IBS باشد. نشانه‌هایی که به عنوان «پرچم سرخ» شناخته می‌شوند، ممکن است شامل کاهش وزن، خونریزی گوارشی، کم‌خونی یا نشانه‌های شبانه (علائمی که در شب ظاهر می‌شوند) باشند. با این حال پژوهشگران یادآور شدند که شرایط پرچم قرمز ممکن است همیشه برای تشخیص دقیق کمک کننده نباشد. برای نمونه بیش از 31 درصد از بیماران مبتلا به IBS در مدفوع خود خون دارند.


پرتونگاری شکم زمان انتقال (ترانزیت) روده بزرگ و نحوه عبور و پخش مدفوع را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد که این موارد به میزان قابل توجهی با نفخ و درد در ناحیه شکم در ارتباط می‌باشند؛ بنابراین یک گروه از بیماران که در مقایسه با گروه شاهد، دچار یک افزایش در میزان بارگذاری مدفوع هستند، شناسایی می‌شوند که البته زمان ترانزیت روده بزرگ در آن‌ها نسبت به گروه شاهد برابر یا کمتر می‌باشد. این موضوع نشان می‌دهد که الگوی اجابت مزاج مقدار مدفوع باقی‌مانده در روده بزرگ را منعکس نمی‌کند و این پدیده یبوست پنهان نامیده می‌شود. پدیده‌ای که ممکن است به رشد بیش از حد باکتریایی مربوط باشد.

 

اشتباهات تشخیصی

تحقیقات نشان می‌دهد که بیماری برخی از بیماران مبتلا به علل قابل درمان اسهال به اشتباه IBS تشخیص داده می‌شود. نمونه‌های معمول عبارتند از: 

بیماری‌های عفونی 

 بیماری سلیاک: بیماری سلیاک اغلب به اشتباه به عنوان IBS تشخیص داده می‌شود. به طوری که کالج گوارش آمریکاتوصیه کرده ‌است که همه بیماران مبتلا به(IBS) از نظر بیماری سلیاک آزمایش شوند  

هلیکوباکترپیلوری 

انگل 

استفاده مزمن از برخی از داروهای آرام بخش-خواب آور به خصوص بنزودیازپین‌ها ممکن است باعث تحریک روده شده و نشانه‌هایی ایجاد کند که این نشانه‌ها می‌توانند به اشتباه در تشخیص IBS منجر گردند.


درمان

اگرچه درمان قطعی برای IBS وجود ندارد، می‌توان از برخی درمان‌ها از جمله تنظیم وضعیت غذایی بیمار، برخی داروها و مداخلات روان ‌پزشکی برای تسکین علائم بهره گرفت. همچنین آموزش دادن به بیمار و وجود یک رابطه خوب میان پزشک و بیمار نیز حائز اهمیت است.


دارو درمانی  

داروهایی که ممکن است در درمان IBS به‌کار روند، نرم ‌کننده‌های مدفوع و ملین‌ها در نوع یبوست غالب و ضد اسهال‌ها مانند اوپیئویدها، کدئین، دیفنوکسیلات و لوپرامید در فرم اسهال غالب با علایم خفیف، می‌باشند.

 داروهای مؤثر بر سروتونین (HT-5) می‌توانند به کاهش علائم در روده‌ها کمک کنند. سروتونین حرکات روده را افزایش می‌دهد.


مداخلات پزشکی

در شماری از بررسی‌ها درمان رفتارشناختی در بهبود علایم سودمند شناخته شده‌است. جهت درمان سندرم روده تحریک پذیر سه رویکرد روانشناختی نسبتاً متفاوت وجود دارد که شامل روان درمانی پویشی کوتاه مدت، هیپنوتراپی و ترکیب متنوعی از درمان‌های شناختی و رفتاری می‌گردد.درمان‌های دارویی برای علایم سندرم روده تحریک پذیر، تسکین‌های ناکافی فراهم نموده‌اند، درحالی که کارآزمایی‌های بالینی درمان‌های روانشناختی، بخصوص رفتار درمانی شناختی (CBT) بهبودی‌هایی را نشان داده‌اند.


داروهای گیاهی

 روغن نعناع: کپسول‌های پوشش دار روغن نعناع در IBS در کودکان و بزرگسالان پیشنهاد شده ‌است. شواهد خوبی از اثرات سودمند این کپسول‌ها وجود دارد و توصیه می‌شود که نعناع در بیماران مبتلا به IBS استفاده شود. به دلیل اینکه بی‌خطر بودن نعناع در دوران بارداری تاکنون ثابت نشده است، برای مصرف آن در زنان باردار احتیاط لازم است 

 عصاره چندگیاه: پس از چهار هفته معالجه بااین عصاره کاهش قابل توجهی در هر دو مقیاس درد شکمی و علائم IBS نسبت به دارونما مشاهده شد . شواهد محدودی برای اثربخشی راه‌ حل‌های دیگر گیاهی برای IBS وجود دارد و با توجه به احتمال تداخل برخی از گیاهان با برخی داروها وجود دارد، بهتر است این تداخلات را شناخت.

روغن نعنا+درمان سندروم روده ی تحریک پذیر


رژیم درمانی 

پیاده سازی مداخلات تغذیه ای در IBS باید به صورت مرحله به مرحله و از آسان به سخت انجام شود.  

اولین گام ها در رژیم درمانی IBS شامل موارد زیر است: 

1. اطلاع از داروهای مصرفی جهت درمان IBS یا سایر داروها 

2. مرور علائم معدی – رودی (مدت زمان، شدت و فرکانس) 

3. ارزیابی وضع تغذیه و دریافت غذایی 

4. اطلاع از مصرف مکمل ها  

5. اطلاع از درمان های فکری-جسمی و تاثیرات آنها  

یک بررسی در مورد غذای مصرفی برای جلوگیری از مصرف موادی که سبب تشدید علائم می شوند، ضروری است. بعضی از غذا ها باید در رژیم غذایی فرد محدود شوند. وعده های غذایی پر حجم و مقادیر زیاد از بعضی مواد مثل مقادیر زید چربی رژیمی، کافئین، لاکتوز، فروکتوز، سوربیتول و الکل ممکن است از حد تحمل فرد خارج باشد. این امر به خصوص در مورد بیمارانی که به نوع اسهال غالب IBS مبتلا هستند صدق می کند.


ترکیبی از فیبر های محلول و نامحلول برای کنترل یبوست بسیار مفید است. با این حال افزایش میزان فیبر نامحلول در رژیم غذایی، به خصوص در بیمارانی که یبوست ندارند حتی ممکن است علایم IBS را تشدید کند. دریافت میزان کافی مایعات بویژه در افرادی که از مکمل های فیبری قوی استفاده می کنند توصیه می شود . به هر حال افزایش دریافت فیبر جزئی از درمان اولیه IBS است و ممکن است با وجود افزایش فیبر، باز هم علایم ادامه داشته باشد که احتمالا به خاطر نوع فیبر مصرفی است.

مطالعات اخیر نشان داده است که غذاهای حاوی کربوهیدات های با تخمیر پذیری بالا پ، در حضور باکتری های روده می تواند سبب تشدید علایم IBS شود. FODMAP  ها دسته ای از کربوهیدات های کوتاه زنجیر و قند الکلی هستند که به طور طبیعی در مواد غذایی وجود دارند یا به صورت افزودنی به آنها اضافه می شوند).


 مطالعات نشان داده است که رژیم محدود از نظر این نوع قند می تواند یک عامل موثر در کنترل علایم معده ای روده ای ناشی از IBS باشد. در چنین رژیمی غذاهای حاوی لاکتوز، فروکتوز، فروکتان، گالاکتان، پلی اول ها و قندهای الکلی (سوربیتول، زایلیتول، مانیتول، ایزومالت و مالتیتول) محدود می شوند.  

این کربوهیدرات های کوتاه زنجیر جذب ناچیزی در روده دارند و خیلی اسموتیک و جاذب آب هستند، به سرعت توسط باکتری های روده تخمیر شده و باعث تولید گاز، درد و اسهال در افراد حساس می شود. مداخله تغذیه ای با حذف تمام غذاهای حاوی FODMAP از رژیم غذایی برای یک دوره 6 تا 8 هفته ای آغاز می شود.سپس با افزودن یک به یک غذا ها به رژیم غذایی و مشاهده تغییرات علائم، ماده مشکل زای اصلی را شناسایی و از رژیم غذایی حذف یا محدود می کنند. باید دقت داشت که این رژیم غذایی می تواند منجر به کمبودهای مثل کمبود فولات، تیامین و ویتامین B6 (در صورت حذف نان و بعضی غلات) و کلسیم و ویتامین D (در صورت اجتناب از مصرف شیر و لبنیات) شود. این رژیم یک درمان قطعی نیست، اما می تواند علائم بیماری و کیفیت زندگی فرد را تا حد زیادی بهبود بخشد.

 

پروبیوتیک‌ها

پروبیوتیک‌ها می‌توانند در درمان سندرم روده‌ تحریک‌پذیر مفید باشند. مصرف روزانه حداقل 10 میلیون تا 100 میلیون باکتری برای دستیابی به نتایج بهتر توصیه شده‌است. برخی تحقیقات اثربخشی پروبیوتیک‌ها در بهبود علائم IBS را نشان داده‌اند. 

 هرچند تحقیقات بیشتری برای ارائه پیشنهادهای شفاف درباره تأثیرات مفید پروبیوتیک‌ها مورد نیاز است. در حال حاضر ماست ‌هایی به نام ماست پروبیوتیک تولید می‌شود که می‌تواند در کاهش علائم IBS مؤثر باشد.  محصولاتی با نام سین‌ بیوتیک نیز وارد بازار شده‌اند که حاوی پروبیوتیک و پربیوتیک می‌باشند. سین‌بیوتیک‌ها در واقع ترکیبی از پروبیوتیک و پربیوتیک هستند و می‌توانند در بهبود علائم IBS بسیار مؤثر باشند.


 در ترکیب این محصولات(سین بیوتیک ها) علاوه بر باکتری، نوعی قند به نام "فروکتواولیگوساکارید" وجود دارد. یکی از علل ایجاد IBS می‌تواند بر هم خوردن تعادل میکروبی در روده باشد. محصولات سین ‌بیوتیک پس از رسیدن به روده فعالیت خود را آغاز می‌کنند؛ باکتری‌ها شروع به بازسازی فلور نرمال نموده و فروکتوالیگوساکارید نیز که مواد غذایی اختصاصی باکتری‌های مفید روده است، شرایط رشد را برای باکتری‌های مفید مهیا می‌کند. سین‌بیوتیک‌ها نوع اسهالی IBS را با بازسازی فلور نرمال و نوع یبوستی IBS را با افزایش حرکات روده بهبود می‌بخشند.


فیبر

شواهد قانع کننده‌ای وجود دارد که محلول‌های حاوی فیبر مانند پسیلیوم در مبتلایان به IBS عموماً مؤثر است. فیبرهای نامحلول تأثیر در کاهش علائم IBS نشان نداده‌اند و در برخی افراد، فیبرهای نامحلول می‌توانند باعث تشدید علائم شوند. 

فیبر ممکن است در کسانی که دچار یبوست شده باشند مفید باشد. در بیماران با IBS نوع یبوست غالب مصرف روزانه 20 گرم فیبر محلول می‌تواند نشانه‌های کلی را کاهش دهد، اما درد را کاهش نمی‌دهد. در یک متا آنالیز نشان داده شد که فیبر محلول در بهبود علائم کلی IBS مؤثر بوده اما هیچ‌کدام از انواع فیبر درد را کاهش نمی‌دهند.


 





نوشته شده در تاریخ جمعه 97/1/24 توسط کیوتن



کاهو باعث بهبود بیماری های قلبی عروقی و سرطان می شود.

2?ممکن است کاهو مسمومیت ایجاد کند.

3?مواد مغذی موجود در کاهو: بتا کاروتن، آنتی اکسیدان، کلسیم، فولات، آهن، پتاسیم ویتامین C

#دانستنی_تغذیه





نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 97/1/23 توسط مهرداد جمالی



به نام خداوند جان و خرد


 1- برخی از واکنشهای مربوط به بیماری آسم به افزودنیهای غذایی مثل سولفیتها، تارترازین (نوعی رنگ زرد افزودنی) بنزوات سدیم و سالیسیلاتهای طبیعی (ترکیبات شبیه آسپرین که در بسیاری از غذاها یافت می‌شود) مربوط است. یک پزشک یا متخصص آلرژی می‌تواند به شما کمک کند که به کدامیک از مواد بالا حساسیت دارید.


2- کمبود منیزیم اغلب در مبتلایان به آسم یافت می‌شود. منیزیم می‌تواند از اسپاسم ماهیچه‌ها جلوگیری کرده یا آنرا متوقف کند. بنا براین رژیم غذایی غنی از منیزیم می‌تواند برای مبتلایان به آسم مفید باشد از منابع خوب منیزیم مغزها و غلات ، حبوبات، سبزیجات برگ سبز تیره، ماهی و گوشت قرمز می‌باشند.


3- کمبود سلنیوم به میزان قابل توجهی می‌تواند خطر آسم را افزایش دهد. سلنیوم به عنوان یک آنتی اکسیدان از تخریب سلولها، آسیب کروموزومها و سرطانها جلوگیری می‌کند. از منابع عالی سلنیوم عبارتند از مغزهای برزیلی، جگر، قلوه، نان تهیه شده از اردکامل، ماهی خال مخالی، جوانه گندم، سبوس‌ها، ماهی تن، پیاز، گوجه فرنگی و کلم بروکلی.


4- کمبود ویتامین B6 در بسیاری از مبتلایان به آسم مشاهده شده است. کمبود این ویتامین به این دلیل است که داروهایی که در بسیاری از مبتلایان به آسم استفاده می شود در جذب ویتامین B6 تداخل می‌کنند. افزودن مکمل ویتامین B6 به رژیم غذایی بیماران وقوع حمله‌های آسمی را کاهش می‌دهد. از منابع ویتامین B6 می‌توان سیب زمینی، غلات صبحانه، نان، گوشت قرمز، ماهی، تخم مرغ، انواع لوبیاهای پخته، موز، مغزها و دانه‌ها خصوصاً دانه آفتاب گردان را نام برد.

 

5- به مقدار کافی از میوه‌های تازه بخورید تا ویتامین C کافی به دست آورید. ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان و ضد التهاب قوی عمل می‌کند. بنابراین فعالیت ضد التهابی این ویتامین می‌تواند علائم بیماری آسم را کاهش دهد.


6- از کافئین، شکر، نمک و آب کلرینه شده پرهیز کنید. به یادداشته باشید که بسیاری از غذاهای فرآوری شده محتوی نمک و یا شکر می‌باشند.


7- ویتامین B12 اگر به مقدار زیاد دریافت شود می‌تواند واکنشهای مربوط به بیماری آسم را در کسانیکه به مواد غذایی حاوی سولفیتها حساسیت دارند، کاهش دهد. از منابع ویتامین B12 عبارتند از: تمام غذاهای حیوانی مثل گوشت، شیر، فرآورده‌های لبنی، ماهی، تخم مرغ و همچنین غذاهای غنی شده با این ویتامین مثل غلات صبحانه، عصاره مخمر و بعضی از جلبکها مثل جلبک دریایی.


8- اگر شما به مدت طولانی از کورتونها (قرصهای استروئیدی) برای کنترل آسم استفاده می‌کنید، به منظور پیشگیری از اثرات جانبی این داروها، مصرف نمک و مواد غذایی غنی از نمک (سدیم) را محدود کنید و همچنین مقدار کلسترول و چربی دریافتی رژیم خود را کاهش دهید. کورتونها باعث نگهداری نمک در بدن شده و چربی خون را بالا می‌برند.

 

هم چنین به نکات زیر درهنگام صرف غذا توجه داشته باشید:


– قبل از اینکه خیلی خسته و یا خیلی گرسنه شوید، غذا بخورید.


– هنگامیکه غذا را می‌جوید، و می‌خورید نفس بکشید، اگر احتیاج دارید که نفسی تازه کنید، خوردن را متوقف کنید. و در هنگام صرف غذا آرامش داشته باشید.


– هنگامیکه غذا می‌پزید، دو برابر یا 3برابر مقدار مورد نیاز خود تهیه کرده و در فریزر نگهداری کنید تا زمانیکه احساس ناراحتی می‌کنید و نمی‌توانید غذا درست کنید، از آنها استفاده کنید.


– برای اینکه احساس پری نداشته باشید سعی کنید، از مواد غذایی که نفخ ایجاد می‌کنند کمتر استفاده کنید مثل: مار چوبه، انواع لوبیاها، کلم بروکلی، گل کلم، کلم برگ، کلم دکمه‌ای، نوشیدنیهای گازدار، خیار، خربزه، سیر، پیاز (خام)، نخود، لپه، انواع فلفلها، ترب، سوسیس، مواد غذایی محتوی ادویه‌های تند و انواع شلغم.






نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 97/1/22 توسط 



به نام خداوند جان و خرد

 

نسخه سوم کتاب «آسم،مکانیسم های پایه و مدیریت بالینی»آخرین نسخه ی در دسترس از سری کتاب های  «آسم» است که میتواند به عنوان مرجع خوبی در زمینه آسم مورد استفاده قرار گیرد   .

این کتاب بسیار موفق از زوایای جدیدی موضوعات فیزیولوژی پایه و مکانیسم های مولکولی آسم را مورد بررسی قرار داده،همچنین اینکه درمان های مورد استفاده در حال حاضر چطور عمل میکنند یا اینکه چطور به طرز صحیحی از آخرین دانش ها و اطلاعات بدست آمده برای کنترل این بیماری خاص استفاده کنیم،نسخه سوم این کتاب دستخوش اصلاحات و تغییرات بنیادی شده است و شامل چند فصل جدید نیز هست.

این نسخه مزیت های نسخه های قبلی این کتاب را حفظ کرده، همچنین تحقیقات اخیر کارشناسان جهانی را درباره مکانیسم های آسم گردآوری کرده است و در مجموع به شکل عمیقی به جنبه های بالینی و درمانی این بیماری پرداخته.این کتاب یک شیوه جامع درباره درمان بیماری آسم با راهکار های جدید ارائه می دهد که با تغییر در شیوه و راهکار های درمانی این بیماری قابل دسترسی خواهد بود.کتاب  «آسم» همچنین مرجع جامع و بزرگی را برای محققان و متخصصان بالینی که نیاز به هم گام و به روز بودن با رشد سریع آگاهی ها در این زمینه دارند، فراهم میکند...



 





نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 97/1/22 توسط 



به نام خداوند جان و خرد

 

نام کتاب  :

Asthma: Asthma Cure: How To Treat Asthma: How To Prevent Asthma, All Natural Remedies For Asthma, Medical Breakthroughs For Asthma, And Proper Diet And Exercises For Asthma

 

نویسنده:  Ace McCloud

 

سال انتشار:2017

 

انتشارات:Pro Mastery Publishing

 

درباره کتاب:

آیا تمایل دارید که بهترین راه برای تسکین آسم را پیدا کنید؟

اگر شما می خواهید حملات آسم را کاهش دهید، یا بهترین راه برای سلامتی ریه های خود را پیدا کنید و یا از دارو ها و مواد غذایی مفید در آسم اطلاع داشته باشید، این کتاب بهترین گزینه برای شماست.

اگر شما مدت زیادی است که دچار آسم هستید بهتر است بدانید که علایم آسم بعد از مدتی تغییر می کند پس بهتر است اطلاعات خود را در این زمینه بالا ببرید.

Don"t  limit your life

این کتاب در سی صفحه تالیف شده و شامل شش بخش است. بخش اول با عنوان آسم چیست؟ به معرفی این بیماری می پردازد. در بخش دوم به چگونگی کنترل آسم می پردازد. بخش سوم راه های طبیعی برای درمان آسم را معرفی می کند. بخش چهارم دارو درمانی در بیماری را مورد بررسی قرار می دهد. بخش پنجم این کتاب تغذیه و ورزش های مناسب در این بیماری را معرفی می کندو بخش ششم آن به چگونگی انتخاب یک پزشک خوب برای درمان آسم می پردازد. در نهایت نتیجه گیری انجام می شود.

 





نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 97/1/22 توسط 



به نام خداوند جان و خرد

 

 

توت فرنگی که به عنوان ملکه میوه ها در آسیا شناخته می شود حاوی مواد مغذی فراوانی است    .

توت فرنگی سرشار از پتاسیم، منگنز، منیزیم، مس و مواد معدنی دیگر است.

این میوه حاوی مقادیر فراوانی  آنتی اکسیدان می باشد و بنابراین خاصیت ضد سرطانی دارد.

اگر می خواهید حافظه ی خود را تقویت کنید مقداری توت فرنگی به رژیم غذایی خود بیفزایید.

این میوه به دلیل وجود ویتامین C باعث تقویت سیستم ایمنی می شود.

توت فرنگی  حاوی مقدار مناسبی فیبر و آب بوده که به عملکرد دستگاه گوارش کمک میکند.

این میوه به دلیل دارا بودن اسید فولیک برای زنان باردار توصیه می شود.

‍ در آلرژی به توت فرنگی در عرض چند دقیقه تا دو ساعت پس از خوردن میوه، علائم در گلو یا دهان آشکار می شود. این علائم عبارتند از :

گرفتگی مجاری تنفسی

تورم و خارش و کهیر

عطسه و آبریزش بینی

و علایم نادری مثل

درد قفسه سینه

آسم

تهوع و اسهال و استفراغ

افت ناگهانی در فشار خون

غش کردن یا از دست دادن هوشیاری

درمان آلرژی به توت فرنگی:

آنتی هیستامین ها برای تسکین موقت خارش، تورم، سردرد یا آبریزش بینی توصیه می شوند، با این حال، داروهای دیگری نیز برای موارد خاص وجود دارند، که در این خصوص می بایست حتما با پزشک معالج خود مشورت نمایید.

‍همانطور که گفته شد این میوه  از میوه های حساسیت زاست و افرادی که به آن حساسیت دارند باید در مصرف آن احتیاط کنند.

توت فرنگی یکی از میوه هایی است که مقادیر زیادی سم و آفت کش برروی آن استفاده می شود. برای اطمینان از سالم بودن میوه ای که میخورید از انواع ارگانیک آن استفاده نمایید و یا در شستشوی آن دقت کنید.

بتابلاکر ها، داروهایی هستند که برای افراد مبتلا به بیماری های قلبی تجویز شده و باعث بالا رفتن سطح پتاسیم خون می شوند. میوه ها و خوراکی های حاوی پتاسیم زیاد می بایست به اندازه مصرف شوند. مصرف مقادیر بالای پتاسیم می تواند برای افرادیکه کلیه شان بخوبی عمل نمی کند، مضر باشد.

 

 

 





نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 97/1/22 توسط 



به نام خداوند جان و خرد

 

گیاه موز از گیاهان چند ساله علفی بزرگ است که شبیه درختچه می باشد ولی ساقه های آن علفی است.

موز سرشارازفیبر، آنتی اکسیدان ها، ویتامین هایی همچون ویتامین C وB6، پتاسیم، منیزیم و...میباشد.

 همچنین موز دارای اسیدآمینه ی تریپتوفان است که به درمان افسردگی و ناراحتی های عصبی کمک میکند.

پتاسیم ازمواد معدنی مهم برای بدن است و موز را میتوان منبع مهمی ازپتاسیم معرفی کرد.

پتاسیم موز درموارد زیر این میوه را حائز اهمیت کرده است:

پیشگیری از پوکی استخوان

تنظیم فشار خون و کاهش خطر سکته های قلبی و مغزی

کاهش خطر ابتلا به سرطان

بهبود عملکرد کلیه ها

خوردن موز مسیر لوله های تنفسی  راباز کرده و باعث راحت ترشدن تنفس میشود. مصرف این میوه به بیماران مبتلا به آسم توصیه میشود.

موز‌ ماهیت ضد اسیدی دارد و می‌تواند ترش کردن و برگشت اسید معده را تسکین بدهد.

این میوه برای درمان کم‌خونی بسیار موثر است. در واقع آهن موجود در این میوه ترشح گلبول‌های قرمز خون را تحریک کرده و به تسکین و بهبود برخی علائم کم‌خونی کمک می‌کند.





نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 97/1/22 توسط 



به نام خداوند جان و خرد


حساسیت‌های غذایی که به نام عدم تحمل غذایی نیز شناخته می شود با واکنش های تجدید پذیر و ناسازگار به غذا و یا مواد تشکیل دهنده غذاها و در مقادیری که توسط اکثر مردم قابل تحمل هستند مشخص میشود    .

از لحاظ اصولی این اختلالات را حساسیت غذایی غیر آلرژیک توصیه می کنند چون بر سیستم ایمنی اثر نمی گذارند در حالی که آلرژی های غذایی پاسخ ایمنی توسط بدن ایجاد میشود  .

علائم حساسیت غذایی شدت کمتری دارد و زمان بیشتری برای آشکار شدن آن ها نسب به آلرژی های غذایی مورد نیاز است.

ارزیابی حساسیت های غذایی در مقایسه با سایر اختلالات پزشکی بسیار سخت است که عوامل و متغیرهای زیادی در این مسئله دخالت دارد که عبارتند از: نوع، مقدار و تناوب غذاهای مصرفی در رژیم غذایی خاص؛ که این مسئله در کنار عوامل محیطی باعث بروز علائم می گردند.

حساسیت های غذایی که شامل افزودنی‌های خوراکی خاص هستند راحت‌تر می‌توانند مورد بررسی قرار بگیرند و امروزه به خوبی مشخص شده که بعضی از افراد به رنگ های مصنوعی و نگهدارنده ها ،بنزوات سدیم، بنزئیک اسید،  دی اکسید سولفور و سولفیت ها حساسیت دارند .

در بعضی مطالعات گلوتن (پروتئین موجود در گندم، جو، چاودار) و کازئین (پروتئین موجود در شیر و محصولات لبنی) را در کودکان مبتلا به اوتیسم و بیش فعالی توام  با عدم تمرکز از غذا حذف کرده‌اند و مشاهده شده ارتباط و رفتار آنها تغییرات عمده ای پیدا کرده است.

  نکته ی بسیار مهم این است که در مطالعات انجام شده هیچ رژیم پایه ای در نظر گرفته نشده است و بنابراین حذف مواد غذایی از رژیم و استفاده بیشتر از گروه‌های غذایی از قبیل: میوه‌ها، سبزی‌ها، ماهی، غذاهای دریایی، انواع  مغزها، برنج قهوه ای و غذاهای حاوی سویا (توفو و شیر سویا) باعث دریافت بیشتر مواد مغذی ضروری برای سلامت جسمی و روحی شده است.

توصیف

حساسیت های غذایی به دلایل مختلف ایجاد می‌شود که به شرح زیر است

کمبود آنزیمی: یکی از بهترین نمونه‌های چنین موردی کمبود آنزیم لاکتاز است که برای تجزیه لاکتوز موجود در شیر و محصولات لبنی ضروری است و در نهایت در ناحیه شکم درد و اسهال ایجاد می‌شود.

عوامل دارویی: بعضی از داروها حاوی ترکیبات فعالی هستند که باعث ایجاد واکنش های نامطلوب در افراد می‌شود. مانند استفاده از کافئین که در قهوه و نوشیدنی‌های کولادار موجود است و یا منو سدیم گلوتامات که اغلب اوقات در غذاهای آماده و بعضی غذاهای چینی وجود دارد.

آزادسازی هیستامین: غذاهایی از قبیل توت فرنگی حاوی عوامل آزاد کننده هیستامین هستند.

عوامل محرک: مصرف مقادیر زیادی غذا ها از قبیل پیاز مغزها و انواع آلو ها اثر محرک بر دستگاه گوارش دارد و باعث ایجاد علائم ناخوشایند در افراد می‌شود.

عوامل سمی: تعداد کمی از غذا حاوی سموم طبیعی هستند مثل لکتین موجود در لوبیا قرمز نیمه پخته که می‌توانند مرگ آور باشد.

عملکرد

 رژیم غذایی مناسب برای بیماران مبتلا به حساسیت های غذایی بستگی به نوع غذا یا ترکیب غذایی ایجاد کننده ی مشکل دارد.

 اگر یک غذای خاصی ترکیب غذایی باعث ایجاد این حالت می شود، بهترین کار این است که برای مدتی آن را از رژیم غذایی فرد حذف کنیم و در مرحله بعد به طوری که خود وی اطلاع داشته باشد ترکیب مذکور را به رژیم اضافه کنید در این حالت اگر علائم بازهم بروز کردند نشان دهنده این است که فرد به ماده  حساسیت دارد.

در مواردی که بی چندین غذا مشکوک باشیم ،فرد باید رژیم اش را خیلی محدود کند و فقط از غذاهایی استفاده نماید که هیچ گونه علامتی ایجاد نمی‌کنند مثل (برنج، گوشت گوسفند و گلابی) و تا زمانی که علائم حساسیت به کلی از بین نرفته است به این کار ادامه دهد.

پس از آن غذاهای مشکوک باید یکی یکی به رژیم اضافه شود و اختلالات ایجاد شده در اثر مصرف آنها مورد بررسی قرار گیرد تا بدین وسیله غذاهای حساسیت‌زا شناسایی گردند.

افرادی که به حساسیت های غذایی شک دارد یا به این مساله اطمینان دارند وگروه های غذایی اصلی را از رژیم خود حذف کرده‌اند باید از دستورات یک رژیم شناس حرفه‌ای تبعیت کنند و از ایجاد کبود برای بدن خود جلوگیری نماید.

رژیم

رژیم مناسب برای حساسیت های غذایی از طریق حذف غذای آزار دهنده برای فرد است و باعث بهبود علائم می گردد .

البته باید خاطر نشان ساخت که بعضی از انواع حساسیت های غذایی زودگذر هستند و بنابراین توصیه می‌شود غذای محرک هر سه تا شیش ماه یک بار استفاده شود تا وجود حساسیت در فرد مورد بررسی قرار گیرد.

یک رژیم غذایی متعادل هنوز می‌تواند حاوی مقادیر کافی فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی و سایر ریزمغذی‌ها باشد که همگی برای سلامت ذهن و بدن ضروری بوده و از ایجاد بیماری های نظیر سرطان و اختلالات قلبی عروقی جلوگیری می کنند.

 

 





نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 97/1/22 توسط 


<      1   2   3   4   5      >