سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نشریه کیوتن
دانشکده ی تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

به نام خداوند جان و خرد


 

  

 

نام علمی: Lens esculinaris

 

عدس دارای طبیعتی معتدل و خشک است، از نظر مقدار پروتئین بسیار غنی بوده و دربین گیاهان فقط لوبیای سویا بیشتر از عدس پروتئین دارد . 

پوست آن گرم و مغزش سرد می باشد. عدس دارای مواد مغذی، الیاف گیاهی، کربوهیدرات پیچیده و اسیدفولیک است. همچنین سرشار از مواد غذایی مفید به ویژه پروتئین و اسیدآمینه های مختلف و غنی می باشد. کم کالری و کم چربی بوده و کلسترول ندارد. 

عدس از آن دسته دانه های خوراکی و مغذی است که خیلی زود می پزد. لعابدار است و در موارد ناراحتی های روده مفید می باشد. 

عدس آهن دارد و مصرف آن مخصوصاً برای خانمهایی که در سنین باروری و دوران بارداری هستند و در معرض کمبود آهن هستند، مفید است. 

عدس یکی از بهترین راه های تامین پروتئین کم چربی برای بدن ماست که سرشار از مواد معدنی، ویتامین ها،  

آنتی اکسیدان، فیبر و ... می باشد.

 

(انواع عدس)

مصرف عدس همراه با غذاهای غنی از ویتامین     C مانند گوجه فرنگی، فلفل سبز، کلم بروکلی، مرکبات و ... موجب افزایش جذب آهن موجود در عدس می شود.  

عدس از لحاظ پروتئین غنی است و فقط یک اسیدآمینه کم دارد. 

اضافه کردن مقداری جو یا تخم مرغ، آجیل، دانه ها، گوشت و یا پنیر سبب کامل شدن پروتئین عدس می شود و می توان گفت کیفیت پروتئین غذایی را بالا می برد. 

عدس نفاخ، دیرهضم و کاهش دهنده میل جنسی است. 

زیاده روی در مصرف آن، غلیظ کننده خون است و جریان خون را در رگ های باریک کُند می کند و ممکن است موجب کم شدن قوه بینایی، سوزش ادرار، قولنج، ناراحتی های عصبی، بند آمدن قاعدگی و درد و شدت بواسیر شود. به همین جهت معمولاً عدس را با روغن کنجد یا روغن بادام و سرکه و سایر مخلفات دیگر طبخ کرده و می خورند.

 

 

 

 





نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 96/11/12 توسط 



به نام خداوند جان و خرد

 


 :نام علمی Urtica 

گیاهی است علفی و چند ساله که ساقه آن چهار گوش بوده و بطور قائم تا ارتفاع یک متر بالا  میرود. ریشه این گیاه خزنده و دائما درحال ازدیاد است.

قسمت مورداستفاده ی آن برگ تازه یا خشک و ریشه ی آن است که به مصارف دارویی و تغذیه ای می رسد.

این گیاه سرشاراز مواد معدنی مختلف( که مشخص ترین آنها آهن است) و ویتامین Cمی‌باشد(ویتامین Cبه جذب بیشترآهن کمک میکند)،بنابراین میتوان برای درمان آنمی از این گیاه استفاده کرد.

استفاده درمانی و دارویی از این گیاه معمولاً به صورت دمنوش یا مکمل آن است.

در طب سنتی از گزنه به عنوان خلط آور، ضداسپاسم، مدر و برای درمان آسم و سیاتیک استفاده میشود.

مصرف موضعی عصاره ی برگ گزنه برای درمان مشکلات روماتیسمی(روماتیسم مفصلی و ماهیچه ای) مفیداست.

مصرف زیاد گزنه (به خصوص ریشه ی آن)حجم ادرار را افزایش میدهد و موجب کاهش وزن فرد میشود.

گزنه در تنظیم فشار و قندخون نقش بسیار موثری دارد.

شهرت گزنه بخاطر خواص سوزش آور آن است.بعضی افراد نسبت به مصرف برگ گزنه حساسیت دارند و ممکن است با مصرف خوراکی در آنها التهاب معده، کاهش حجم ادرار، ادم و راش های پوستی ایجاد شود.

مصرف ریشه ی گزنه در دوران بارداری، شیردهی و برای کودکان زیر12 سال باید با نظر پزشک صورت گیرد.

 

 

 

 





نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 96/11/12 توسط 



به نام خداوند جان و خرد

 

مقدمه

انتخاب های غذایی گسترده و یک رژیم متعادل برای حفظ سلامت افراد مسن و افزایش طول عمر ضروری است ولی موانعی مانند تنهایی، مسایل اقتصادی، ضعیف در مهارت پختن، مشکلات دهانی و دندانی و ... مانع از رعایت یک رژیم غذایی مناسب می شود. 

نیاز به انرژی به مرور با افزایش سن و کاهش بافت عضلانی بدن کم میشود. از این رو افراد پیر لازم است غذاهایی غنی از مواد مغذی ولی کم کالری دریافت کنند.  

حفظ وزن متعادل خطر بیماری های مزمن را کاهش می دهند، به حفظ انعطاف پذیری و تحرک کمک می کند و به هوشیاری ذهنی می انجامد. باید توجه داشت هر دو حالت کم وزنی و وزن بالا در سنین بالا خطر آفرین است و منجر به بروز بیماری های مختلف و یا تشدید آنها  میشود.  

مقادیر توصیه شده کالری روزانه زنان بالای 50 سال

1600کالری، فرد با فعالیت جسمانی کم

1800 کالری، با فعالیت جسمانی متوسط

2000_2200 کالری، فعالیت جسمانی بالا

مقادیر توصیه شده کالری روزانه مردان بالای 50 سال

2000کالری، با فعالیت جسمانی کم

2200_2400 کالری، با فعالیت جسمانی متوسط

2400_2800کالری، با فعالیت جسمانی بالا

رژیم دوران کهولت

افراد مسن باید از وجود پروتئین کافی در رژیم خود مطمین باشند؛ زیرا پروتئین برای سلامت سیستم ایمنی و بازسازی و حفظ بافت های بدن ضروری است.

مقادیر اندکی چربی، روغن و مواد قندی میتواند خورده شود. مقادیر بالای چربی منجر به بیماری های قلبی می شود.

فیبر غذایی موجود در منابع سبزی، میوه ها، حبوبات، دانه ها و غلات کامل برای جلوگیری از مشکلات گوارشی در افراد مسن از قبیل یبوست، دیدرتیکولوز و ... مفید است.

فیبر همچین به کاستن کلسترول خون و قند خون کمک می کند. نوشیدن مایعات برای کمک به حرکت فیبر از خلال روده لازم است.

مصرف مولتی ویتامین_مینرال روش موثری برای تامین کمبود ریز مغذی ها است. هر چند دریافت کالری کم تر برای افراد مسن مناسب است، ولی در خصوص برخی ویتامین ها و مواد معدنی، نیاز در افراد مسن بیش تر هم میشود.

ویتامینDو کلسیم از اهمیت خاصی برای افراد مسن جهت استحکام استخوان ها برخوردار است؛ ولی دریافت رژیمی آن اندک است. ثابت شده است تمام افراد مسن ذخایر اندک ویتامینD  دارند؛ ولی این مسئله بخصوص در افرادی که در بیمارستان ها و مراکز درمانی هستند اهمیت بیش تری دارد چون رژیم ناکافی دریافت میکنند و کمتر در معرض تابش نور خورشید هستند.


منابع کلسیم شامل ماست کم چرب یا بدون چربی، پنیر، شیر، توفو غنی شده با کلسیم، بروکلی، کلم، کلم چینی، و محصولات غنی شده با کلسیم هستند. شیر سویا یا شیر برنج غنی شده با کلسیم می تواند برای افراد با عدم تحمل لاکتوز مورد استفاده قرار بگیرد. مکمل های کلسیم نیز اغلب توصیه میشود.

بسیاری از متخصصین بهداشت مصرف مکمل های آنتی اکسیدان هایی چون ویتامینC  و سلنیوم را به افراد مسن سفارش میکنند.

آنتی اکسیدان ها می توانند اثرات مثبت از قبیل:کند کردن فرایند پیری، کاهش خطر سرطان، بیماری های قلبی و کاهش خطر بیماری های عفونی از طریق تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره نمود.

کوآنزیم Q10 یکی دیگر از آنتی اکسیدان هایی است که توسط متخصصین توصیه می شود؛ زیرا باعث سلامت قلب می شود.

گلوکز آمین و کندروایتین نیز برای افراد مسن با مشکل درد مفاصل مفید است.

سدیم که جزیی از نمک طعام است برای سلامت خون، عضلات و اعصاب ضروری است. با این حال مقدار زیاد سدیم موجب افزایش فشار خون میشود.

افراد بالای 50 سال باید حدود 1500 میلی گرم سدیم که معادل دو سوم قاشق چایخوری نمک است در روز مصرف کنند.

ادویه ها، افزودنی های خوراکی و آبلیمو را می توان جهت افزودن طعم به غذا به جای نمک استفاده نمود.

پتاسیم می تواند اثر سدیم در افزایش فشار خون را جبران کند. منابع پتاسیم شامل سبزی ها با برگ سبز، گوجه فرنگی ، موز و سبزی های ریشه ای از قبیل سیب زمینی هستند.

افراد مسن در خطر بالای کم آبی قرار دارند. کم آبی  منجر به نقص در تشخیص موقعیت،گیجی و تغییرات فشار خون می شود. این مسئله هم چنین ممکن است منجر به مشکلات کلیوی یا قلبی نیز شود.

علاوه بر آب، افراد مسن می توانتد آبمیوه و سبزی، نوشیدنی های گازدار، شیر سویا طعم دار یا حتی دم کرده های گیاهی مصرف کنند.

کافئین و نوشیدنی های الکلی قادر به تامین آب بدن نیستند و منجر به تخلیه آب بدن می شوند.

 

 





نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 96/11/12 توسط 



به نام خداوند جان و خرد


 

 

مقدمه  

سالمندی دوره‌ای از زندگی است که با جنبه های زیستی، روانی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در ارتباط است.  

بررسی های آماری در ایران نشان می دهد که همانند سایر کشورهای دنیا، جمعیت ایران هم در حال حرکت به سمت سالمندی و افزایش سن پیش می رود.

در دوره سالمندی به دلیل کهولت سن و تغییر شرایط فیزیولوژیک، این افراد مستعد بیماری های گوناگون می شوند. 

کم خونی فقر آهن شایع ترین نوع اختلالات تغذیه ای است که گلبول قرمز افراد مبتلا به این نوع کم خونی در زیر میکروسکوپ رنگ پریده و کوچک دیده می شود.

این کم خونی دلایل زیادی دارد که در سالمندان به دلیل کاهش ترشح اسید معده، افزایش مصرف داروها که خودش باعث کاهش ترشح اسید خواهد شد، کاهش جذب، کاهش دریافت منابع غنی از آهن و سایر شرایط فیزیولوژیک رخ می دهد.

تعریف آنمی

به کاهش تعداد گلبول های قرمز، هموگلوبین و یا هماتوکریت، کم خونی اطلاق می شود.

در کم خونی تخریب گلبول قرمز بیشتر از سنتز گلبول های جدید می شود؛ لذا گلبول های قرمز کمتری در خون وجود خواهند داشت و در نتیجه انتقال اکسیژن به بافت ها کاهش یافته و موجب اختلال در کارکرد طبیعی بدن خواهد شد.

اغلب افراد مبتلا به این اختلال از احساس سستی، خستگی مزمن، احساس کسالت عمومی و برخی اوقات هم ناتوانی در تمرکز شکایت دارند.

از جمله علائم بالینی کم خونی می توان به ضعف، خستگی، بی حسی، رنگ پریدگی پوست، زبان، مخاط داخل لب و پلک ها، التهاب مخاط دهان، کم رنگ شدن ناخن ها، ناخن قاشقی، سرگیجه، کاهش تمرکز، اختلال رفتاری، تهوع شدید، سردی اندام های انتهایی، خواب رفتگی و مور مور شدن دست ها و پاها، تنگی نفس، پیکا یا تمایل به مصرف مواد غذایی بی ارزش اشاره کرد.


عوامل ایجاد کننده

اختلال در مغز استخوان و ناتوانی در سنتز گلبول های قرمز، تخریب بیش از حد گلبول های قرمز، دفع زیاد خون، کمبود برخی از ریزمغذی ها، اختلالات ژنتیکی مثل سندرم های تالاسمی و غیره، سرطان خون، نارسایی کلیه، برخی بیماری های غدد داخلی و مصرف داروها از قبیل آسپرین و NSAIDs.

نحوه تشخیص

عموما پزشکان آزمایش شمارش کامل خون(CBC) را جز آزمایش های نخستین برای تشخیص کم خونی درخواست می کنند، بطوریکه هموگلوبین مردان بالغ کمتر از  gr/dl 13  و زنان بالغ کمتر از 12 gr/dl  باشد نشان دهنده کم خونی می باشد.

درصورتیکه با این آزمایش نتوان کم خونی را تشخیص داد، پزشک آزمایش های دیگری را درخواست می دهد که از این آزمایش ها می توان از هماتوکریت، سطح فریتین، آهن سرم، ترانسفرین،B9 و B12سرم، الکتروفورز هموگلوبین، آزمایش عملکرد کلیه مثل اندازه گیری کراتینین سرم و سرعت ته نشینی گلبول قرمز (ESR) نام برد.

رژیم غذایی موثر

در رژیم غذایی روزانه آهن به دو فرم  Hemeو  Non Hemeیافت می شود که آهن هم بیش تر در منابع حیوانی مثل گوشت قرمز، ماهی و جگر یافت می شود؛ و غیرهم در منابع گیاهی مثل غلات، حبوبات و انواع خشکبار یافت می شود. آهن هم ظرفیت جذب بالایی دارد که به 30-20 درصد می رسد؛ ولی آهن منابع گیاهی حدود 8-3 درصد جذب می شود که برخلاف آهن هم جذب آن کاملا به عوامل کاهنده مثل فیتات و عوامل افزاینده جذب مثل ویتامین  Cبستگی دارد.

آهن موجود در تخم مرغ از ظرفیت جذب خوبی برخوردار نیست.

منابع حیوانی نه تنها از منابع خوب آهن به حساب می آیند، بلکه سبب افزایش جذب آهن غیرهم نیز خواهند شد. ویتامین  Cموجود در سبزیجات و میوه های تازه از دیگرعوامل افزاینده های جذب آهن غیر هم می باشد.

از جمله عواملی که باعث کاهش جذب آهن می شوند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- مصرف قهوه و چای که به دلیل داشتن ترکیبات پلی فنلی و همینطور تانن سبب کاهش جذب آهن غیرهم خواهند شد. هرچه چای پررنگ تر باشد، تانن آن هم بیش تر بوده و جذب آهن را بیشتر کم می کند.

2- زیاده روی در مصرف لبنیات:لبنیات منابع غنی کلسیم به شمار می آیند. کلسیم از جمله یون های دو ظرفیتی است که رقابت شدیدی در جذب با آهن داشته و هرچه مصرف لبنیات افزایش یابد، درصد جذب آهن را کم می کند.

3- مصرف بیش از حد منابع اگزالاتی:این منابع که در اسفناج، شکلات، کاکائو، ریواس، کرفس و هویج به فراوانی یافت می شود در مجرای گوارش با یون های دو ظرفیتی باند شده و درصد جذب این یون ها از جمله آهن را کم می کند.

4- مصرف بیش از حد سویا:این ماده غذایی حاوی پروتئین است که مانع جذب آهن غیرهم می شود و به همین دلیل مصرف سویا با گوشت عادت غذایی غلطی است. همینطور این ماده مثل غلات حاوی فیتات بوده که خود از عوامل کاهنده جذب می باشد.

5- رژیم گیاه خواری:چون هم درصد آهن منابع گیاهی پایین است و همینطور درصد جذب آن، این افراد در صورت عدم مصرف مکمل آهن به کم خونی مبتلا خواهند شد.

6- عدم مصرف میوه های تازه:میوه ها به دلیل اینکه منبع خوب ویتامین C به حساب می آیند باعث افزایش جذب آهن خواهند شد.

7- مصرف نکردن دانه ها و مغزها:این مواد غذایی که اغلب کالری بالایی دارند، منابع خوب آهن به حساب می آیند که در صورت مصرف هم زمان با عوامل افزاینده جذب، باعث افزایش جذب آهن خواهند شد.


عوامل موثر بر افزایش جذب آهن

1- اسید سیتریک و آسکوربیک اسید (Vit C)؛ از منابع آن میتوان به آلو، خربزه، ریواس، انبه، گلابی، طالبی، گل کلم، سبزی ها، آب پرتقال، لیمو ترش و شیرین، سیب و آناناس اشاره کرد.

2- اسید مالیک و تارتاریک اسید که در هویچ، سیب زمینی، چغندر، کدو تنبل، گوجه فرنگی، کلم پیچ و شلغم اشاره کرد.

3- فرآورده های تخمیری مثل سس سویا

یکی از مهم ترین اقدامات برای پیشگیری از کم خونی فقرآهن آموزش تغذیه به منظور ایجاد تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه است.

اساس آموزش تغذیه برای پیشگیری از کم خونی فقرآهن بر این اصل استوار است که در وعده های غذایی افزایش دهنده های جذب آهن و همچنین آهن هم مصرف شود و یا اینکه از مصرف کاهش دهنده های جذب آهن مانند چای همراه با غذا و یا بلافاصله پس از غذا خودداری شود.

‍ روش دیگر استفاده از جوانه غلات و حبوبات است که موجب افزایش آهن قابل جذب در مواد غذایی می شود. وقتی غلات جوانه می زنند  Vit C در آنها افزایش می یابد و میزان تانن و اسیدفیتیک کم می شود. مثلا جوانه زدن بعضی از غلات و حبوبات مثل ماش و عدس به مدت 48-24 ساعت می تواند جذب آهن را تا 2 برابر افزایش دهد.

درمان دارویی کم خونی فقر آهن

برای هر نوع کم خونی نباید آهن مصرف کرد. فقط در مواردی که علت کمبود آهن است باید مکمل آهن مصرف کرد. بهترین جایگزین برای کم خونی فقر آهن قرص های فروس سولفات می باشد. بهتر است این قرص با معده خالی مصرف شود و مصرف آن همواره با فرآورده های لبنی نباشد. برای رفع یبوست ناشی از مصرف آهن از سبزیجات، میوه ها و مصرف 8-6 لیوان آب در طول روز استفاده شود. از مصرف فرآورده های تزریقی آهن خودداری شود مگر با نظر متخصص.


 

 

 

 

 


 

 





نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 96/11/12 توسط 



به نام خداوند جان و خرد

 

 

مصرف چهار گروه از ویتامین‌ها و مواد مغذی در بهبود روند درمان کم‌خونی بسیار موثر است، این مواد غذایی به شرح زیر می‌باشند :

مواد غذایی غنی از ویتامین B:

این نوع ویتامین‌ها از به تکثیر گلبول‌های قرمز کمک کرده و اکسیژن رسانی به بافت‌ها را بهبود می‌بخشد. برخی افراد نمی‌توانند ویتامین   B را از طریق مواد غذایی جذب کنند و لازم است مکمل اسیدفولیک مصرف کنند. اما اگر جزو این دسته افراد نیستید یا به دلیل باردار بودن به میزان بالای غلات احتیاج ندارید، می‌توانید با مصرف روزانه سبزیجات برگ سبز، آب پرتقال یا گردو نیاز روزانه خود را تامین کنید.

 

 

 

مواد غذایی غنی از ویتامین B12:

ویتامین  B12به ویژه در مواد غذایی حیوانی مانند گوشت قرمز، ماهی، میوه‌ و درصد کمتر در تخم مرغ و پنیر وجود دارد. گیاهخواران  مطلق معمولا دچار کم‌خونی می‌شوند، چون از منابع ویتامین  B12استفاده نمی‌کنند. از جمله نشانه‌های کم‌خونی تنگی نفس، خستگی، افزایش ضربان قلب و… است. اگر فکر می‌کنید به این علایم دچارید ممکن است پزشک برای شما مکمل B12 تجویز کند.

 

مواد غذایی غنی از ویتامین :C

سبزیجاتی مانند بروکلی و فلفل و مرکبات منبع خوب ویتامین C هستند و به جذب بهتر آهن کمک می‌کنند. بررسی‌های متعددی نشان داده است، وقتی ویتامین C همراه با مواد غذایی غنی از فیتات‌ها مانند اسفناج مصرف می شود میزان جذب آهن بالا می‌رود.

مواد غذایی غنی از آهن :

آهن در تولید هموگلوبین یا پروتئینی که حامل اکسیژن است نقش دارد. در این میان وجود آهن هم که در گوشت قرمز و جگر وجود دارد برای بدن ضروری است، البته باید در مصرف منابع آهن هم توجه کرد که برخی منابع مانند کلسترول خون را افزایش می‌دهند. کشمش هم منبع خوب آهن است، اما آهن آن به سختی توسط بدن جذب می‌شود.

بنابراین توصیه می‌کنیم آن را همراه با منابع حیوانی آهن یا همراه با منابع غنی ویتامین   C مصرف کنید تا بهتر جذب بدن شود. حبوبات هم غنی از آهن هستند. غذایی مانند عدس پلو که در آن هم عدس وجود دارد هم کشمش هم گوشت اگر به همراه آبلیمو مصرف شود برای کم‌خون‌ها غذایی بسیار مناسب است. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید اینکه زنان زیر 50 سال روزانه به 18 میلی گرم، زنان بالای 51 سال و مردان بالغ به 8 میلی گرم آهن در روز نیاز دارند. 90 گرم گوشت گاو، 6/3 میلی گرم آهن دارد در حالی که یک واحد حبوبات کامل 10 میلی گرم آهن دارد. با این وجود آهن حیوانی راحت‌تر از آهن گیاهی جذب بدن می‌شود.

 





نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 96/11/12 توسط مهرداد جمالی



به نام خداوند جان و خرد

 


مواد غذایی که مصرف آن ها موجب افزایش احتمال ابتلا به سرطان می شود:


غذاهای کنسرو شده

بر اساس تحقیقات و آزمایشات انجام شده بیش از 70 درصد مواد غذایی کنسرو شده، با بروز سرطان و تخریب بافت های عصبی ارتباط مستقیم دارند. بنابراین توصیه می کنیم با صرف کمی هزینه بیشتر به جای استفاده از غذای کنسرو شده، از مواد غذایی تازه استفاده کنید. 


ماهی پرورشی

ماهی های پرورشی انواع آنتی بیوتیک ها، فلزات سمی، آفت کش ها و انواع آلاینده ها را به عنوان مکمل یا به دلایل دیگر دریافت می کنند و با توجه به محیط پرورش ماهی ها و فقدان فعالیت فیزیکی قابل توجه، نه تنها دفع این مواد از بدن ماهی ها امکانپذیر نیست؛ بلکه حجم زیادی از بدن آن ها را نیز چربی تشکیل می دهد . با مصرف ماهی پرورشی تمام این ترکیبات شیمیایی به همراه مقدار زیادی چربی به بدن وارد می شود و می تواند عامل موثری برای ابتلا به سرطان باشد.

 

 روغن های هیدروژنه

روغن های ترانس، از جمله روغن های هیدروژنه فاقد ارزش غذایی هستند. روغن های ترانس و چربی های اشباع شده (از جمله روغن های حیوانی) موجب افزایش LDL یا کلسترول بد می شوند. در حالی که روغن های ترانس میزان HDL یا کلسترول خوب را نیز در جریان خون کاهش می دهد. بدین ترتیب موجب افزایش احتمال بیماری های قلبی و سکته می شوند. این روغن ها دیواره رگ ها را مسدود می کنند و مانع جذب مواد غذایی و خروج مواد زاید، میکروب های مضر و پاتوژن های نامطلوب از خون می شوند. بدین ترتیب احتمال تشکیل تومورها و ابتلا به سرطان را افزایش می دهند.


ذرت بوداده در مایکروفر

با وجود این که بسته های ذرت مخصوص مایکروفر حاوی مواد اولیه سالم از جمله ذرت، روغن زیتون و نمک هستند و به نظر می رسد ذرت بوداده با مایکروفر از سایر انواع آن سالم تر است، بسته بندی این ذرت ها حاوی یک ماده شیمیایی موسوم به پرفلوئورواکتانوییک اسید است که با ناباروری زنان ارتباط دارد و به دلیل افزایش خطر ابتلا به سرطان کلیه، کبد، پانکراس و مثانه شناخته شده است.


نوشیدنی های الکلی

مصرف نوشیدنی های الکلی علاوه بر این که عامل اصلی ابتلا به سرطان مری، سر، گردن، کبد و روده بزرگ است، موجب افزایش احتمال ابتلا به سرطان سینه نیز می شود. هنگام شکستن ترکیبات الکل در بدن ، ماده ای موسوم به استالدهید تولید می شود که به بافت دی ان ای و پروتئین ها آسیب می زند. 





نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 96/11/12 توسط کیوتن



به نام خداوند جان وخرد


نام کتاب: nutrient_gene interactions  in Cancer

نویسنده: sang_woon choi


کتاب nutrient_gene interactions  in Cancer


قسمتی از کتاب: این عقیده که رژیم غذاییو تغذیه نقش مهمی در تولید سرطان ایفا می کند جدید نیست.بیشتر این عقاید در این زمینه پیرامون روش های سنتی در دهه های اخیر اموخته شده اند؛ولی سوالات زیادی بی جواب باقی مانده اند اکنون زمان مناسب برای تحقیق درباره این است که بفهمیم چگونه زمینه های ژنتیک و فاکتور های تغذیه در ارتباط باهم بر ریسک ابتلا به سرطان تاثیر میگذارند با روش های جدید که به ما کمک می کنند که استعداد  های ژنتیکی را بهتر شناسایی کنیم پاسخ های شفاف تر در زمینه تغذیه و سرطان پدیدار می شوند...


در قسمت اول این کتاب به نقش استراتژی های متفاوت در زمینه شناسایی مهار کننده و فعال کننده های سرطان پرداخته شده است و نقاط قوت و ضعف این استراتژی ها مشخص شده است.در قسمت دوم کتاب به این نکته اشاره شده که فهم استنتاجی ما از ژنتیک چگونه می تواند در کنار روش های سنتی به ما کمک کند تا رژیم غذایی و تغذیه سرطان را بهبود ببخشیم.


 





نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 96/11/12 توسط کیوتن



به نام خداوند جان و خرد


نام کتاب:

Cancer Chemoprevention and Treatment by Diet Therapy

ویراستار: Willian C.S.Cho

انتشارات: Springer

تاریخ انتشار: 2013

Cancer Chemoprevention and Treatment by Diet Therapy

 

قسمتی از کتاب:

اگرچه می دانیم ترکیبات زیست فعال(bioactive) طبیعی در میوه ها و سبزیجات در پیشگیری از سرطان نقش دارند اما محققان تمایل به استفاده از این ترکیبات در درمان سرطان دارند. این دسته ترکیبات در مراحل مختلف سرطان زایی مثل آغاز، تبدیل، تکثیر، تهاجم، متاستاز و آنژیوژنز تاثیر می گذارند.Resveratrol یکی از این مواد است که در بعضی مواد غذایی مثل انگور، بادام زمینی و انواع توت ها وجود دارد. گیاهان (Resveratrol) را در نتیجه پاسخ طبیعی فیزیولوژیکی به شرایط تنش مانند عفونت، بی نظمی در آب و هوا، قرار گرفتن در معرض اوزون، نور خورشید و فلزات سنگین تولید میکنند. به طور سنتی به عنوان عامل ضد انعقاد از این ماده استفاده می شود. دیگر خواص مفید این ماده شامل اثرات آنتی اکسیدانی، حفاظت از قلب و طول عمر می باشد.


درباره کتاب: 

سرطان یکی از قاتلان پیش رو در جهان است و شیوع آن در حال افزایش است اما بیشتر بیماران سرطانی و بازماندگان سرطان به شدت از بیماری و علایم درمان های معمول رنج می برند. حال سوال این است که آیا با رژیم غذایی می توان سرطان را درمان کرد؟

این کتاب یک کتاب تخصصی است که در برگیرنده تحقیقات پیشرفته مربوط به استفاده از رژیم غذایی خاص برای پیشگیری از شیمی درمانی است.

کتاب شامل ده بخش است. هر بخش اختصاص به یک مقاله دارد. در بخش اول خواص فلاونویید ها از میوه و سبزیجات را بیان کرده است. در بخش دوم و سوم تاثیر روغن دانه کتان و چای سبز در پیشگیری از شیمی درمانی بیان شده است. بخش چهارم اختصاص به مصرف خوراکی سویا و تاثیر آن بر بهبود سرطان سینه دارد .در بخش های بعدی درباره مواد غذایی غنی از لیکوپن و تاثیر آن ها، آنتی اکسیدان هاو مکمل ها، تاثیر رژیم غذایی مدیترانه ای بر روی سرطان بحث شده است. در نهایت مقاله ای در مورد مواد زیست فعال (bioactive) آورده شده است.


 





نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 96/11/12 توسط کیوتن



به نام خداوند جان وخرد



به طور کلی چای از برگ گیاه کاملیا سیننسیس تهیه شده و در سه نوع اصلی سبز، سیاه و اولانگ وجود دارد. چای سبز به خاطر خواص درمانی فراوان طرفداران زیادی دارد. این چای سرشار از آنتی اکسیدان بوده و تاثیر گذاری آنتی اکسیدان های آن بیشتر از ویتامین های C و B می باشد (این دو ویتامین منبع مهم انتی اکسیدان هستند).

 

برخی از خواص درمانی چای سبز:

چای سبز به دلیل وجود انتی اکسیدان باعث به تعویق انداختن روند پیری و در نتیجه شادابی و جوانی می شود.

یکی دیگر از اثرات مثبت چای سبز کاهش کلسترول بد خون و افزایش کلسترول خوب می باشد. بنابراین مانع بروز بیماری های قلبی عروقی و سکته می شود.

فلوراید موجود در چای سبز  عمده ترین دلیل تاثیر مثبت ان بر استخوان و دندان است.

این ماده با از بین بردن باکتری های نامناسب محوطه دهان بوی بد دهان و تنفس بد بو را مرتفع می کند.

چای سبز از ابتلا به سرطان های پروستات، سینه، تخمدان، کولون، ریه و مثانه تومور مغزی در کودکان و سرطان کیسه صفرا و مجاری صفراوی جلوگیری می کند.

چای سبز همچنین برای کاهش وزن و درمان اختلالات معده، تهوع، اسهال، سردرد و ... استفاده می شود.

گفتنی است چای سبز فعالیت سلول های مغز به ویژه بخش های مربوط به حافظه را تقویت و تحریک می کند. از طرفی چای سبز باعث کاهش میزان استیل کولین شده و مانع از تخریب سلول های مغز و بروز آلزایمر می شود.


چای سبز


مصرف بیش از حد  این ماده:

باعث ایجاد مشکل تحریک پذیری پایانه های عصبی و همچنین اختلال دفع آب و الکترولیت در بدن  می شود.

این چای مانند چای سیاه باعث اختلال در جذب اهن می شود و بهترین زمان مصرف ان دو ساعت بعد از غذاست. 

زنان باردار  باید مصرف ان را کاهش دهند چون ممکن است با رشد جنین تداخل داشته باشد.

 





نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 96/11/12 توسط کیوتن



به نام خداوند جان و خرد

 

 

 سویا گیاهی است علفی و یکساله به ارتفاع یک متر، دارای گل های سفید وکمی مایل به بنفش. میوه ها به شکل نیام، باریک و بلند پوشیده از تار های خرمایی رنگ می باشند که داخل هر نیام 2 تا 5 دانه تقریبا کروی با ابعاد 6 تا 9 میلی متر وجود دارد و دارای روغنی زرد رنگ مایل به قرمز می باشد.


گل سویا+سویا+گیاه سویا

 

ترکیبات مهم:

سویا از نظر تغذیه ای بسیار غنی و حاوی 25 درصد روغن، 24 درصد کربوهیدرات ها و تا 50 درصد پروتئین است.

اسید های چرب روغن سویا شامل اسید لینو لئیک تا 55%، اسید استئاریک تا 67%و اسید پالمیتیک تا 9%می باشد.

از ترکیبات دیگر سویا آمینواسیدها، ویتامین ها، فیبر وفیتو استرون هایی ضد سرطان مثل جنیستئین است.

 ویتامین ها شاملK,E,C,A,B1,B2,B3,B6,B9 واملاح شامل کلسیم، آهن،روی، منیزیم، منگنز، فسفر، پتاسیم وسدیم در نوع موجود در بازار می باشند.

محصولات سویا شامل شیر،آرد،پنیر،خمیر تخمیر شده،روغن،سس،نوشابه های پروتئینی،غذای دام ،غذای کودکان وبه همراه گوشت می باشد.

 

آجیل سویا+ سویا


تا کنون اثرات بسیاری از جمله اثرات ضد سرطانی، جلوگیری از مشکلات یائسگی، جلوگیری از پوکی استخوان، جلوگیری از بیماری های قلبی و عروقی و مشکلات روده ای_معده ای از سویا دیده شده است.

 خاصیت ضد سرطانی سویا بیشتربه خاطر وجود جنیستئین و دائیدزئین است،زنان با مصرف سویا ک حاوی مقادیر کمی ترکیبات مشابه استروژن است، میزان استروژن خونشان پایین می آید و به این ترتیب خطر ابتلا به سرطان(مرتبط با استروژن)کاهش می یابد.

همچنین ثابت شده سویا طول زمان قاعدگی را افزایش و دفعات قاعدگی را کاهش می دهد و میزان کمتری استروژن در بدن ترشح شده و از سرطان جلوگیری می کند؛در واقع در ابتدای هر قاعدگی میزان استروژن بالا می رود و تکرار زیاد این مسئله باعث سرطان سینه می شود.

پژوهش دیگری نشان داده است که مصرف سویا در مردان باعث کاهش سرطان پروستات می گردد.

 





نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 96/11/12 توسط کیوتن


<      1   2   3   4   5      >